
LA INFORMACIÓ ES FA. 
I SI NO LA FAS, TE LA FAN.

BREU INFORME SOBRE LA INFORMACIÓ DE CATALUNYA L’ANY 2018.

Eix del dret de la informació i la comunicació de Barcelona en Comú. Juny del 2018.





La información en pocas manos es un instrumento en estas manos. 
La información no es, pues, una industria independiente,  
sino que está ligada a los intereses del sistema económico,  
político y social sostenido por sus poseedores.

Manuel Vázquez Montabán,  

Informe sobre la Información. Editorial Fontanella,1963

Si no esteu previnguts davant dels mitjans de comunicació,  
us faran estimar l’opressor i odiar l’oprimit.

Malcom X



4

1. INTRODUCCIÓ	 5

2. PENETRACIÓ DELS MITJANS	 7

2.1.	ÍNDEX DE PENETRACIÓ A ESPANYA I A CATALUNYA	 7

2.2.	LA INFORMACIÓ POLÍTICA SEGONS EL TIPUS DE MITJÀ 	 9

3. CANALS I AUDIÈNCIES DE TELEVISIÓ	 11

3.1.	LA DISTRIBUCIÓ DELS CANALS 	 11

3.2.	LES AUDIÈNCIES	 12

3.3.	ELS PROGRAMES MÉS VISTOS	 13

3.4.	ELS INFORMATIUS PREFERITS PER PARTITS	 13

3.5.	LES TELES DE PAGAMENT	 14

3.6.	LA CAIGUDA DE TV3	 14

3.7.	LA INDÚSTRIA AUDIOVISUAL	 15

4. �EMISSORES, FREQÜÈNCIES  

I AUDIÈNCIES DE RÀDIO	 16

4.1.	DISTRIBUCIÓ DE FREQÜÈNCIES I EMISSORES	 16

4.2.	LES AUDIÈNCIES	 16

4.3.	RÀDIOS I TELEVISIONS COMUNITÀRIES	 19

5. �DIFUSIÓ I LECTORS DE DIARIS  

I PUBLICACIONS EN PAPER	 20

5.1.	DAVALLADA CONSTANT DE LA PREMSA DIÀRIA 	 20

5.2.	DIFUSIÓ DELS PRINCIPALS DIARIS A CATALUNYA	 22

5.3.	DIFUSIÓ MITJANA DE LES PUBLICACIONS EN CATALÀ	 23

5.4.	ALTRES PUBLICACIONS D’ÀMBIT ESPANYOL	 24

5.5.	ALTRES PUBLICACIONS D’ÀMBIT CATALÀ	 25

6. ELS MITJANS DIGITALS 	 26

6.1.	EL CONSUM D’INTERNET A CATALUNYA	 26

6.2.	DIGITALS SORGITS DEL DIARI EL MUNDO 	 27

6.3.	DIGITALS SORGITS DEL DIARI PÚBLICO	 28

6.4.	ALTRES DIGITALS D’ÀMBIT ESPANYOL	 29

BREU INFORME SOBRE LA INFORMACIÓ DE CATALUNYA



5

6.5.	PUBLICACIONS DIGITALS DE CATALUNYA	 30

6.6.	LES AUDIÈNCIES 	 32

6.7.	LA RÀDIO A INTERNET	 34

7. LA INFORMACIÓ A LES XARXES	 35

7.1.	DE LA PÀGINA IMPRESA A LA JUNGLA DIGITAL	 35

7.2.	CAPITALISME 3.0	 36

8. LES AGÈNCIES DE PREMSA	 37

9. LA PROPIETAT DELS MITJANS	 38

9.1.	PROPIETARIS DELS GRANS GRUPS MEDIÀTICS	 38

9.2.	LA PROPIETAT D’ALTRES GRUPS MEDIÀTICS	 42

9.3.	SOCIETATS CATALANES QUE GESTIONEN 

	 RÀDIOS MUSICALS	 46

EIX DEL DRET DE LA INFORMACIÓ I LA COMUNICACIÓ
DE BARCELONA EN COMÚ. JUNY DEL 2018.



6

1. INTRODUCCIÓ
Aquest informe sobre la informació a Catalunya, que conté les dades més rellevants de l’any 2018 
sobre les audiències, característiques i relacions de propietat dels diferents tipus de mitjans, mostra 
que el dret a la informació està greument amenaçat no únicament a Catalunya, sinó al conjunt 
d’Espanya i a tot el món. És el tercer informe –i el més complet– d’aquestes característiques elaborat 
per l’Eix del Dret a la Informació i la Comunicació de Barcelona en Comú (BComú) i no té cap altre 
pretensió que ajudar els lectors a conèixer la situació de la comunicació al país, a analitzar críticament 
la informació dels mitjans i a prendre decisions més conscients de com seleccionar-los i utilitzar-los, en 
un context de canvi accelerat i de crisis de l’ecosistema tradicional, en plena revolució tecnològica, i 
de davallada creixent dels índex de confiança de la ciutadania amb el conjunt dels mitjans.(1) 

Efectivament, a Espanya els diaris han perdut en deu anys més del 55% dels lectors, més del 30% 
dels ingressos publicitaris i més del 66% de la xifra neta de negoci, de manera que es pot dir que viuen 
amb respiració assistida. A mitjans d’aquest mateix any, el principal diari de Catalunya, La Vanguardia, 
venia al quiosc 22.345 exemplars i El País, el de més lectors d’Espanya, no arribava als 88.000. Segons 
l’Oficina de Justificación de la Difusión (OJD), les vendes dels sis grans diaris espanyols no passaven 
de 294.000 exemplars, 45.000 menys que un any abans. I en aquest mateix període, els grans mitjans 
han acomiadat més de 12.000 periodistes, pràcticament la meitat de les plantilles, en un esforç per 
sobreviure que han pagat els treballadors i que ha comportat la descapitalització d’unes redaccions 
que treballen en condicions cada cop més precàries. 

L’informe demostra que els grans grups financers i industrials han estès el seu domini sobre els grans 
mitjans de comunicació privats i han fet de la informació una mercaderia més, sotmesa a les regles del 
mercat. Les massives compres a crèdit fetes pels hòldings de comunicació, en una cursa desenfrenada 
per aconseguir quotes de mercat, han convertit els creditors en amos dels mitjans. Les accions de 
Prisa, per exemple, se les reparteixen fons voltors i una dotzena de bancs. I tots els mitjans viuen 
de la publicitat de les grans empreses, majoritàriament en mans de les entitats financeres i els fons 
d’inversió. Paral·lelament, les administracions central i autonòmiques en mans de la dreta han retallat 
als mitjans públics els recursos necessaris per exercir la funció de servei a la societat, en benefici dels 
grups privats, han fet un repartiment sectari dels permisos d’emissió i han mantingut el control de les 
ràdios i les televisions públiques, convertides en corretges de transmissió dels governs. 

Una de les característiques que té conseqüències més negatives per a la llibertat d’expressió és la 
progressiva concentració de l’oferta informativa. Segons un informe del Media Pluralism Monitor, a 
dos de cada tres Estats europeus el 80% de la propietat dels mitjans està en mans de quatre grups 
o menys. A Espanya, RTVE, Mediaset, Atresmedia i la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals 
(CCMA) tenen el 94% de la quota del mercat audiovisual i controlen el 78% de l’audiència. I en ràdio, la 
SER, la COPE, Uniprex (Onda Cero) i Radiocat (RAC1) decideixen el que escolta el 80% de l’audiència 
total espanyola i dominen el 97% del mercat. Les dades de l’informe revelen que la informació està en 
molt poques mans i que cada cop és més notable –i més perillós per a la llibertat– el creuament de la 
propietat dels mitjans. 

Tot plegat, en plena eclosió d’Internet i de les grans empreses tecnològiques i de transformació del 
vell capitalisme industrial en el capitalisme 3.0. A Catalunya, la penetració d’Internet ha passat en els 
últims sis anys del 42,5% al 78%. El 48% dels catalans consumeixen informació a les xarxes: el 65% 
accedeix a la premsa digital i el 58% a Facebook (en el cas dels joves entre 18 i 24 anys el percentatge 
és del 75%), unes xifres que s’acosten cada cop més als estàndards de mercats més madurs com 
el d’Estats Units, en què el 45% de les persones s’informen preferentment per la plataforma de Mark 
Zuckerberg. Això provoca un desplaçament de les audiències i dels beneficis dels mitjans tradicionals 
cap a les plataformes digitals, l’encongiment del periodisme, la substitució dels criteris de veracitat 
pels de viralitat i la generalització de pràctiques incompatibles amb el respecte al dret de tothom a una 
informació sense enganys.

(1) Segons un estudi del Pew Research Center, del maig d’aquest any, l’índex de confiança dels espanyols en 
la premsa no supera el 31%, només per sobre d’Itàlia, contra el 67% dels Països Baixos i el 64% d’Alemanya 
i Suècia. I l’Índice de Confianza Social, elaborat l’any passat per Esade, la Universitat Ramon Llull i La Caixa, 
revela que la confiança dels espanyols en el mitjans no arriba a 99 en una escala de 0 a 200. És la primera 
vegada que baixa de 100.



7

El cas és que la crisi del sistema tradicional d’informació, la dependència de la banca i dels governs i 
la concentració dels mitjans i dels recursos tecnològics porta a l’exclusió de la ciutadania dels circuits 
informatius, a la unilateralitat de les informacions, a la marginació de les veus crítiques amb el poder, a 
la confusió d’informació, espectacle i entreteniment i a la uniformització i l’empobriment culturals. 

Les amenaces a la llibertat d’informació són greus a tot el món, fins al punt que el Comitè de Ministres 
del Consell d’Europa, en un document del mes de març d’aquest any (1), s’ha vist obligat a denunciar-
les i a exigir a les autoritats de cada país, entre altres mesures, una regulació estricte de la propietat 
dels mitjans que garanteixi la transparència i la rendició de comptes, que eviti situacions d’oligopoli i 
creuament entre els mitjans privats, que asseguri la independència dels mitjans públics, que reconegui 
efectivament els mitjans comunitaris i que promogui l’alfabetització mediàtica i digital per permetre que 
la ciutadania participi plenament en l’ecosistema multimèdia. 

Fixar regles clares que aturin el procés de pèrdua de la llibertat d’expressió i fer efectiu el dret de la 
ciutadania a una informació plural i veraç és una tasca urgent de les forces compromeses en la defensa 
de la democràcia. Aquest informe pretén contribuir modestament a fer-ho possible. I és una invitació a 
totes les persones i els col·lectius que se senten marginats del marc de la comunicació actual dominat 
pels grups oligàrquics a emprendre iniciatives que els permetin passar de ser receptors passius a 
emissors d’informació. El dret a la informació no pertany als governs ni a la banca i als grans grups 
industrials i financers. Ni tan sols als mitjans ni als periodistes. Pertany a la ciutadania.

(1) https://search.coe.int/cm/Pages/result_details.aspx?ObjectId=0900001680790e13)



8

2. PENETRACIÓ DELS MITJANS
2.1. ÍNDEX DE PENETRACIÓ A ESPANYA I A CATALUNYA
La televisió és el mitjà de comunicació més seguit 
al conjunt d’Espanya i a Catalunya, per sobre 
d’Internet, la ràdio i la premsa, per aquest ordre, 
segons l’Estudio General de Medios (EGM).

Els índex de penetració mostren la davallada 
constant de la premsa, l’estabilitat de la ràdio, la 
lenta caiguda de la televisió i l’ascens imparable 
d’Internet. 

PENETRACIÓ DELS MITJANS A ESPANYA (EN %) 
2000 2005 2010 2015 2016 2017 2018

Diaris 36,3 41,1 38,0 28,5 26,5 24,3 24,2

Ràdio 52,9 55,5 56,9 60,1 60,0 59,3 59,0

TV 89,2 88,9 87,9 88,3 87,8 85,2 85,3

Internet 5,6 19,7 38,4 66,7 71,9 75,7 76,0

Font: EGM, abril del 2018. Totes les dades indiquen el percentatge d’usuaris al dia.  
La dada dels diaris inclou els lectors en paper i edicions digitals.

PENETRACIÓ DELS MITJANS A ESPANYA PER GRUPS D’EDAT (EN %)
14-19 20-24 25-34 35-44 45-54 55-64 65 i +

Diaris 3,9  4,3 11,0 19,4 21,4 17,4 22,6

Ràdio 6,0  5,4 14,1 21,5 20,6 15,0 17,3

TV 6,3  5,1 12,3 18,1 18,6 15,5 24,1

Internet 8,5  6,9 16,5 22,7 20,6 14,1 10,8

Font: EGM, abril del 2018. Les dades indiquen els percentatges de lectors, oients, espectadors i usuaris per dia.

CONSUM DE RÀDIO, TELEVISIÓ I INTERNET PER COMUNITATS AUTÒNOMES 
(MITJANA DE MINUTS SOBRE EL TOTAL DE LA POBLACIÓ)

Catalunya Andalusia València Galícia Madrid Euskadi

Ràdio 104 99 98 102 105 108

Televisió 197 233 217 205 195 236

Internet 128 126 117 106 136 82

Font: Marco General de los Medios en España 2018 (EGM).



9

A Catalunya, s’accentuen lleugerament les 
tendències generals observades al conjunt 
d’Espanya, tot i que tant els percentatges

dels lectors de premsa com els dels usuaris 
d’Internet són superiors: el 27% i el 78,9, 
respectivament.

PENETRACIÓ DELS MITJANS AUDIOVISUALS A CATALUNYA (EN %)

Total 14-19 20-24 25-34 35-44 45-54 55-64 65 i +

TV 81,0 75,6 75,4 71,3 77,4 81,8 87,3 88,5

Ràdio 58,8 51,8 55,1 59,0 65,2 64,0 63,5 48,6

Internet 78,9 93,2 93,6 93,3 92,0 85,1 78,2 45,8

Font: Butlletí d’Informació sobre l’Audiovisual a Catalunya (BIAC), gener del 2018. Les dades, de l’EGM, indiquen percentatges 
d’audiència en relació amb la població. Les d’Internet fan referència a la connexió, indistintament de l’ús que se’n faci. 

Segons el Butlletí d’Informació sobre l’Audiovisual 
a Catalunya (BIAC), el 55% de les persones 
residents a Catalunya consumeixen continguts 
audiovisuals per Internet, principalment sèries, 
cine i informació (el 44%). El 79% s’informa per la 
televisió tradicional davant del 48,3% que ho fa 

via Internet i xarxes socials. D’aquest 
percentatge, el 65% accedeix a la premsa digital 
i el 58%, a Facebook. El 37,2% consumeix 
habitualment continguts audiovisuals per les 
xarxes, però entre els joves de 18 a 34 anys el 
percentatge puja fins el 60%.

PRINCIPALS OPCIONS DE LA GENT QUE S’INFORMA PER INTERNET  
A CATALUNYA (%)

18-24 anys 25-34 anys 35-49 anys 50-64 anys 65 anys i +

Twitter 44,6 24,8 27,4 17,9 9,1 

Facebook 75,7 65,5 55,8 45,5 42,4

Premsa digital 51,4 53,8 72,1 68,8 81,8

Font: Estudi Òmnibus de la Generalitat de Catalunya. Gener del 2018.



10

2.2. LA INFORMACIÓ POLÍTICA SEGONS EL TIPUS DE MITJÀ 
La televisió és el mitjà més utilitzat per la població 
catalana per informar-se habitualment de temes 
polítics, seguit d’Internet, la premsa, la ràdio i els 
amics i familiars. En relació amb l’any passat, la 

televisió baixa 5,3 punts i la premsa 6,3, mentre 
que pugen la ràdio (3 punts), l’entorn personal 
(5,3) i sobretot les xarxes socials (12,1).

MITJANS PREFERITS PER LA CIUTADANIA PER INFORMAR-SE  
DE TEMES POLÍTICS (EN %)

2017 2018

Televisió 79,1 74,6

Ràdio 31,9 34,9

Premsa 42,7 36,4

Internet 40,7 52,8

Familiars 18,3 23,6

Font: Baròmetre del Centre d’Estudis i Opinió. Maig del 2018.

La televisió és el mitjà preferit per la dreta, el PSC 
i JxS, i Internet ho és per la CUP. Els afins als 
comuns utilitzen tots els mitjans de manera més 
equilibrada i els simpatitzants de la CUP són els 
que recorren més a amics i familiars. 

La polarització de la societat catalana i les 
tensions dels últims mesos, sobretot a partir 

de l’1 d’octubre del 2017, han modificat algunes 
de les tendències que s’anaven consolidant en 
anys anteriors. Destaquen en aquest sentit els 
augments de les audiències dels informatius de 
TV3 i La Sexta, en televisió, i de Catalunya Ràdio, 
en ràdio, com també les variacions en premsa 
que registra el Centre d’Estudis i Opinió (CEO), 
que en alguns casos semblen exagerades.

CANALS DE TELEVISIÓ PREFERITS PER INFORMAR-SE (EN %)

Canals 2017 2018

TV3 39,4 45,1

TVE-1 13,3 10,5

Sexta 8,3 10,5

Tele 5 11,5 9,9

 A-3 9,9 8,1

3/24 3,8 5,5

Cuatro 5,4 3,7

8tv 2,3 1,0

Font: Baròmetre del Centre d’Estudis i Opinió. Maig del 2018.



11

EMISSORES DE RÀDIO PREFERIDES PER INFORMAR-SE (EN %)
2017 2018

RAC1 33,3 34,5

Catalunya Ràdio 23,6 28,8

SER 12,1 12,5

Onda Cero 4,6 2,8

RNE 4,0 3,8

COPE 4,0 2,1

Catalunya Informació 3,1 3,8

RAC105 2,9 1,9

 Font: Baròmetre del Centre d’Estudis i Opinió. Maig del 2018.

DIARIS PREFERITS PER INFORMAR-SE DE TEMES POLÍTICS (EN %)
2017 2018

La Vanguardia (català) 7,3 17,9

La Vanguardia (castellà) 3,3 13,8 

El Periódico (castellà) 11,2 12,9

El País 6,7 8,6

El Periódico (català) 12,2 5,9

El Punt Avui 4,2 5,7

Diari de Tarragona 2,5 3,3

Diari Segre 4,1 1,7

El Mundo 1,7 1,1

20 Minutos 2,3 1,0

ABC 0,6 0,5

Diari de Girona 1,2 0,3

Altres 6,5 5,1

 Font: Baròmetre del Centre d’Estudis i Opinió. Maig del 2018.

El mateix CEO considera que el 80,8% dels 
residents a Catalunya utilitzen habitualment les 
webs dels mitjans. El 52,8% freqüenta les de 
partits, organitzacions ciutadanes i moviments 
cívics, blogs o Facebook, Twitter i Instagram. Les 

pàgines més consultades generalment són les 
de La Vanguardia (19,6%), Ara (16,3%), Vilaweb 
(15,6%) i El Periódico (10%), però el 28% no té 
cap pàgina habitual. 



12

3. CANALS I AUDIÈNCIES DE TELEVISIÓ

3.1. LA DISTRIBUCIÓ DELS CANALS 
Segons el Consell de l’Audiovisual (CAC), a 
Catalunya es reben 90 canals de TDT (en obert), 
el 74% d’ells privats, i a les llars se’n reben entre 
41 i 44, segons les zones. D’aquests canals, 33 
són d’àmbit estatal (set públics i 26 privats), vuit 
d’àmbit català (cinc públics i tres privats) i 50 
locals o comarcals (11 públics i 39 privats). Els 
canals públics els gestionen la corporació Radio 
Televisión Española RTVE (set), la Corporació 

Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) (cinc), 
els ajuntaments de Barcelona, L’Hospitalet i 
Badalona (tres) i els consorcis teledigitals (vuit, 
sis d’ells a la província de Barcelona). Els 38 
canals privats tenen una distribució irregular pel 
territori, però es troben sobretot a la demarcació 
de Barcelona, que en té 18. Les de Lleida, 
Girona i Tarragona només en tenen vuit, set i sis, 
respectivament, tots ells d’una audiència limitada.

ELS 90 CANALS DE TELEVISIÓ QUE ES REBEN A CATALUNYA
•	 7 públics per a tot Espanya:

-- RTVE: LA 1, La 1 HD, LA 2, 24 H, Clan, TDP 
i TDP HD.

•	 25 privats per a tot Espanya:
-- Atresmedia: Antena 3, Antena 3 HD,  

La Sexta, La Sexta HD, Neox, Nova i  
Mega, A3S.

-- Mediaset: Tele-5, Tele-5 HD, Cuatro, Cuatro 
HD, FDF, Divinity, Energy, Boing i Be Mad.

-- Vocento: Disney Channel i Paramount 
Channel.

-- Cope: 13TV.
-- Unidad Editorial: Discovery Max.
-- Real Madrid: Real Madrid.
-- Grupo Secuoya: Ten.
-- Radio Blanca: Dkiss.
-- Mediapro: Gol i Bein Sports.

•	 5 públics per a tot Catalunya:
-- CCMA: TV3, TV3 HD, 3/24, Super 3/33 i 

Esport 3.
•	 11 públics de proximitat a les comarques 

catalanes: Betevé (Barcelona), TV de 
l’Hospitalet (L’Hospitalet de Llobregat), 
Teleb (Badalona), M1TV (Maresme), Canal 
Terrassa Vallès (Terrassa), Vallès Visió (Vallès 
Oriental), Penedès TV (El Penedès), Canal 
Blau (El Garraf), TAC-12 (Camp de Tarragona), 
Vallès Oriental (Vallès Oriental) i Canal 10 (Alt 
Empordà).

•	 3 privats d’àmbit català:
-- Grup Godó: 8tv, RAC105 i Barça TV (el 

prestador és el club, però el canal pertany  
a Godó).

•	 39 privats a les comarques catalanes:
-- Hermes (El Punt Avui): canals a Vic, 

Barcelona, Blanes, Granollers, Lleida, 
Sabadell i Tarragona.

-- Prensa Leridana (Lleida Televisió): Canals  
a Balaguer, Vielha, Lleida i Lleida  
comarques (Tot TV).

-- Mola (Mola TV): Canals a Sabadell, 
comarques de Tarragona i El Garraf,  
els dos últims arrendats a CAT 4.

-- Canal Taronja: Canal Taronja Bages.
-- Taelus: Canal Taronja (Anoia).
-- DC-9 Comunicació: TV Costa Brava.
-- Dracvisió: Banyoles TV.
-- Tortosa Televisió: Canal T.E.
-- Gibson Time: 25 TV (Barcelona).
-- Iniciatives de Televisió: Canal Reus TV.
-- Ebre Televisió: Ebre TV.
-- Mitjans Audiovisuals d’Osona: El 9 TV.
-- ETV: ETV Llobregat Televisió.
-- Masquefa Televisió: Masquefa Televisió.
-- Olot Televisió: Olot Televisió.
-- Cadena Pirenaica: Pirineus TV.
-- Productora Emissions de Ràdio:  

Canal Taronja Osona.
-- Public 20: TV-29 (Sabadell).
-- Televisió Comtal: TV Comtal (La Seu 

d’Urgell).
-- Televisió de Girona: TV de Girona.
-- Televisió de Roses: Empordà TV.
-- Televisió del Berguedà: TV del Berguedà.
-- Televisió del Ripollès: TV del Ripollès.
-- Televisió Sant Cugat: TVSC Vallès 1.
-- Televisió Teveon Ebre: Canal 21 Ebre.
-- Ute Wai Entertaiment: Maresme TV.
-- Canal Taronja: Canal Taronja Bages.

Dels canals públics de proximitat el que té un 
abast més ampli és Betevé, gestionat per la 
societat mercantil Informació i Comunicació de 
Barcelona (ICB) i per un consell d’administració 
elegit per majoria de dos terços pel plenari 
municipal de Barcelona. El director –actualment 
Sergi Vicente, ex-corresponsal de TV3 a Pequín– 
és nomenat per concurs públic pel mateix consell, 
també per una majoria de dos terços. ICB tenia 
fins ara nou treballadors en plantilla i més de 
200 externalitzats que depenien majoritàriament 
de la productora BCN Audiovisual, propietat de 



13

Lavinia, però l’Ajuntament de Barcelona, d’acord 
amb les demandes del personal, avalades per 
una sentència judicial, ha acordat aquest mateix 
any que 173 professionals s’incorporin a ICB i 
que la companyia assumeixi la gestió directa de 
la producció de continguts. L’Ajuntament destina 
a la televisió pública més de 17 milions d’euros 
l’any. ICB té un acord de col·laboració amb la 
Coordinadora Barcelona Comunicació, que 
agrupa les televisions de districte, deu en total, 
que tenen una vintena de treballadors.
 
L’any 2016 es va constituir la societat mercantil 
Xarxa Audiovisual Local (XAL) per gestionar la 
Xarxa de Comunicació Local (La Xarxa), una 
estructura supramunicipal de suport als mitjans 
locals, creada per la Diputació de Barcelona. 

A principis del 2017 hi havia adherides a la 
XAL 51 televisions (37 de TDT i 14 d’IP) i 138 
emissores de ràdio. La Xarxa, que emet pel dial 
159 de Movistar+, ofereix continguts informatius, 
esportius i culturals d’àmbit local i presta als 
adherits serveis d’assessorament. El conseller 
delegat és Francesc Pena, principal responsable 
del tancament de COM Ràdio, emissora de  
la Diputació els anys que va estar governada  
pel PSC.

Les quatre principals empreses que gestionen 
canals de televisió donen feina a 11.597 persones 
–RTVE, 6.300; CCMA, 2.322; Atresmedia, 1.800, 
i Mediaset, 1.275– i tenen una despesa global 
en nòmines de 789 milions d’euros: RTVE, 386; 
CCMA, 167; Atresmedia, 131, i Mediaset, 105. 

3.2. LES AUDIÈNCIES
Els grups privats espanyols Mediaset i Atresmedia 
concentren pràcticament la meitat de l’audiència 
a Catalunya: el 25,3% i el 23,4%, respectivament. 

La CCMA (15,5%) i el Grupo Godó (2,9), que 
apleguen els canals que emeten en llengua 
catalana, sumen gairebé el 18%. 

QUOTA DE PANTALLA DE LES CADENES DE TELEVISIÓ A CATALUNYA (EN%)

2000 Gener 
2016

Agost 
2016

Gener 
2017

Agost 
2017

Gener 
2018

Tele 5 21,0 10,6 10,2 11,3  10,1  8,0

Antena 3 20,7 11,3 9,8 10,3 9,2 8,9

TV3 21,2 12,3 9,4 11,3 10,1 13,1

La 1 18,7 7,2 7,8 7,3 7,3 8,0

Cuatro  2,1 6,3 6,8 6,5 5,4 5,3

La Sexta  - 6,6 5,9 6,5 5,6 6,8

8tv  - 3,6 2,5 3,3 2,0 2,0

La 2  6,5 2,0 2,3 2,0

13TV  - - - 1,7

RAC105  - - - 0,2

3/24  - - - 1,5

Font: CAC. El mes d’octubre del 2017, en ple conflicte institucional entre la Generalitat  
i el Govern central, l’audiència de TV3 va arribar al 17,5% i la de La Sexta, al 9,1%.



14

L’any 2000 hi havia dos canals de cobertura 
i llengua catalanes (TV3 i 33), per cinc canals 
espanyols (La 1, La 2, Antena 3 TV, Telecinco 
i Canal+). Actualment, després de la migració 
digital cap a la TDT, hi ha vuit canals d’emissió 
catalana per 32 d’abast espanyol. La suma de 
les audiències de tots els canals mostra que la 
digitalització ha reduït visiblement l’audiència de 
les televisions catalanes: l’any 2000, la quota de 

TV3 i el 33 sumava 26,1%, mentre que el 2017 
el percentatge total de les televisions en català 
era del 22,6%. Una cosa ben diferent ha succeït 
en les televisions espanyoles a Catalunya: el 
2000, l’audiència acumulada de les cinc cadenes 
era del 69,0%. El 2016, els 32 canals fruit de 
les llicències successives atorgades pel Govern 
central sumaven el 67,4% de l’audiència.

CONSUM EN MINUTS DE TV PER PERSONA I DIA A ESPANYA (SHARE EN %)

Antena 3 16,5 Etb 2 0,9

La 1 12,4 Telemadrid 0,6

La Sexta 7,2 Etb 1 0,3

TV3 3,1 8tv 0,3

Canal Sur 3,0 3/24 0,2

La 2 2,1 Esport 3 0,1

TVG 0,9 Super 3/33 0,1

 Font: EGM, abril del 2018. Les dades indiquen l’audiència de dilluns a diumenge. No inclou totes les televisions: només les 
controlades per l’EGM, i de les autonòmiques, només les que tenen una quota de pantalla més àmplia.

3.3. ELS PROGRAMES MÉS VISTOS
Els programes més vistos l’any passat van ser 
els partits de futbol, amb audiències del voltant 
del milió de persones i quotes de pantalla d’entre 
el 35% i el 40%, segons el CAC i Kantar Media. 
El programa estrella de TV3, Polònia, va tenir 
audiències de 600.000 persones, amb un pic 
a l’octubre de 923.000. Però el programa amb 

més audiència de l’any va ser la retransmissió 
del ple del Parlament del 10 d’octubre, que van 
veure 1.482.000 espectadors. El mateix més, els 
Telenotícies de TV3, que en general veuen entre 
600.000 i 700.000 persones, va superar molts 
dies el milió. 

3.4. ELS INFORMATIUS PREFERITS PER PARTITS
Els Telenotícies de TV3 són els programes 
preferits pels catalans per informar-se, segons 
el CEO. El 43,4% de les persones que veuen la 
televisió s’informen habitualment per TV3: ho fan 
el 76% dels simpatitzants de JxS, el 69,8% dels 
de la CUP, el 22,5% dels del PSC, el 22,1% dels 
comuns, el 10,6% dels del PPC i el 7,8% dels de 
C’s. Els percentatges d’audiència dels informatius 
de les altres grans cadenes són molt semblants: 
l’11,5%, Tele 5; el 10,7%, La Sexta; el 9,5%, 
Antena 3, i el 9,3%, La 1. La resta dels canals no 
arriben al 5%: el 3/24, el 4,1%; 8tv, el 3,2%,  
i Cuatro, el 2,7%.

El 29,7% dels simpatitzants dels comuns 
s’informen preferentment per La Sexta i el 29,0% 
dels del PSC ho fan sobretot per Tele 5. Més del 
80% dels simpatitzants de JxS i la CUP ho fan 
per TV3 i el 3/24. És significatiu el fet que els 
simpatitzants dels comuns vegin habitualment els 
informatius de les principals cadenes i els de JxS 
i la CUP es limitin a TV3 i al 3/24. Les dades del 
CEO, de mitjans del 2017, no desagreguen ERC 
de CDC.



15

3.5. LES TELES DE PAGAMENT
La televisió de pagament té una audiència cada 
cop més alta. L’any passat va facturar un total 
de 2.133,95 milions d’euros, segons la Comissió 
Nacional del Mercat de la Competència (CNMC) 
i va ampliar fins a 6,5 milions la base d’abonats, 
mig milió més que el 2016. És significatiu el 
fet que la indústria de la tele de pagament ja 
factura més que les cadenes en obert, que es 

van quedar en 1.913 milions d’euros. L’evolució 
dels ingressos per facturació de les televisions 
de pagament és la següent: 2014, 1.380 milions; 
2015, 1.577; 2016, 1.735, i 2017, 2.133,95. Per 
companyies, la que va ingressar més va ser 
Movistar (1.687 milions), seguida d’Atresmedia 
(838) i Mediaset (811).

3.6. LA CAIGUDA DE TV3
La cadena pública catalana, que l’any 2.000 tenia 
una quota de pantalla superior al 21%, superava 
per molt poc el 10% set anys després, tres punts 
menys que a principis d’aquest any. La davallada 
és clara, tot i els signes de recuperació del últims 
mesos gràcies al procés. Una de les causes de la 
caiguda és la retallada pressupostària: la CCMA 
ha passat de gestionar 457,6 milions d’euros el 
2010 a 302,4 milions el 2017, una reducció del 
34% dels recursos disponibles. Els dos últims 
anys, la corporació ha rebut una aportació 
ordinària de la Generalitat de 225 milions, 
insuficient per posar fre al dèficit que arrossega, 
de més de 90 milions. El Llibre blanc del CAC, 
de gener del 2017, proposava incrementar 
l’aportació pública en 137 milions d’euros fins 
l’any 2021 anys per equiparar la despesa amb 
la dels països europeus. I el contracte programa 
que havien de firmar el govern i la CCMA el juny 
passat, d’acord amb una resolució del Parlament, 
anava en aquesta línia.

Una altra causa és la caiguda de la publicitat. Del 
2010 al 2015 els ingressos per aquest concepte 
van passar de 100,2 milions a 65,7 (el 33%). L’any 
passat, la corporació només va ingressar 58 del 
70 milions previstos i això vol dir que, assumint 
que es repeteixin els resultats, aquest any 
tornarà a ingressar 12 milions menys. En conjunt, 
doncs, 40 milions menys dels que figuraven en 
el pressupost del 2017 si al dèficit i la publicitat 
s’hi suma la quantitat reclamada pel Ministeri 
d’Hisenda pel conflicte de l’IVA.

A finals del 2017, Hisenda va reclamar a la CCMA 
147 milions d’euros de l’IVA de les subvencions 
rebudes els anys 2015, 2016 i 2017. A aquestes 
quantitats s’hi havien d’afegir els 20,4 milions 
previstos per al 2018. La reclamació es basava en 
la modificació de la llei de l’IVA, de novembre del 
2017, que estableix el criteri que les televisions 
públiques que tenen una activitat comercial –
totes les que en tenen, no només TV3– no es 
poden considerar ens públics singulars. L’abril 
d’aquest any, el Tribunal Econòmic Administratiu 
Central, davant del qual la CCMA havia presentat 
recurs contra la decisió d’Hisenda relativa al 

període 2012-2014, ha donat la raó a la CCMA, 
que s’estalviarà el 59,7 milions que el ministeri 
li reclamava, però la sentència no prefigura 
necessàriament resolucions exculpatòries pel 
que fa a les subvencions del període 2015-2017, 
pendents de sentència. 

Alguns partits i les productores externes 
consideren que també ha influït en la caiguda de 
TV3 la falta de renovació d’un model basat en el 
projecte de 1983: en efecte, la plantilla –més de 
1.900 treballadors, que tenen una mitjana d’edat 
de 48 anys: només dos no passen dels 30– s’ha 
reduït el 15,7% pels acomiadaments i jubilacions 
anticipades, però representa ara el 54% del 
pressupost. No obstant, aquest és un argument 
que sovint es fa servir per justificar l’encongiment 
dels mitjans públics. De fet, TV3 va nèixer el 1983, 
efectivament, i el model s’ha anat adaptant, i es 
regeix pel mandat marc audiovisual del 2006, 
la llei Audiovisual del 2005 i la llei de la CCMA 
del 2207, modificada el 2012, però no en els 
aspectes que afecten el model. 

La crisi va obligar la direcció de la cadena a 
anunciar l’any passat un “pla de contenció” de 
39 milions i una notable retallada de la producció 
externa, que els últims anys ja havia disminuït 
el 58%: de 149 milions el 2010 a 62 el 2017. Un 
detall no menor: la compra de drets esportius ha 
passat des del 2000 de 49 a 19 milions d’euros, 
el 60,1% menys. Del 2005 al 2016 la cadena va 
adjudicar a un grup de productores externes afins 
contractes per valor de 260,7 milions, el 43% de 
la despesa total pels programes externalitzats. 
Algunes productores, que coprodueixen amb la 
CCMA molts dels programes de més audiència, 
estan en mans d’ex-directius i treballadors de 
la corporació: Mediapro (Jaume Roures i Tatxo 
Benet), Triacom (Oriol Carbó, ex-gerent), Minoria 
Absoluta (Paco Escribano, ex-director, i Toni 
Soler, responsable de Polònia), Royal Box (Antoni 
Bassas, presentador, corresponsal i director de 
programes), Diagonal Televisió (Joan Bas, ex-cap 
de realització), Nova Veranda (Eugeni Sallent, 
ex-director de TV3), Dies Tontos (Albert Om, El 
convidat), Sargantana Voladora (Miquel Calzada, 



16

Afers exteriors), etc. Alguns dels presentadors 
estrella coprodueixen continguts, com és el cas 
de Ramon Pellicer (amb la productora Sticaki). 

Tot plegat fa inexcusable l’exigència del comitè 
d’empresa, que urgeix resoldre el problema de la 
governança i la viabilitat de la cadena i l’aprovació 
d’un pla que les garanteixi, sense retallades 
salarials i empitjorament de les condicions 
laborals dels professionals. Actualment ja està 
aprovada una aportació extraordinària de 24 
milions per fer front al problema de l’IVA per part 
del Govern –intervingut encara pel 155–, que 
posa en qüestió l’anunci de fortes retallades 
en la producció de programes i en l’adquisició 
de drets de retransmissions esportives. Més 
enllà d’això, els projectes de reduir el pes de la 

plantilla, repensar l’oferta de canals i replantejar 
el model actual, com reclamen insistentment 
les productores privades, dependrà de la nova 
direcció de la corporació i de la reforma de la llei 
de la CCMA, que retorni l’organisme al sistema 
de majories qualificades i a proposta de més de 
tres grups parlamentaris per elegir els consellers i 
el president del Consell. Amb caràcter immediat, 
cal renovar els actuals components d’aquest 
organisme, que tenen el mandat caducat des 
de final de març, i amb els criteris acordats 
per a la nova llei i que van votar tots els grups 
parlamentaris en la ponència conjunta que no 
va poder culminar la feina a l’anterior legislatura. 
I també és indispensable aprovar un contracte 
programa a quatre anys vista que doti d’estabilitat 
financera els mitjans de la CCMA. 

3.7. LA INDÚSTRIA AUDIOVISUAL
Catalunya és la segona comunitat de l’Estat 
espanyol en nombre d’empreses dedicades 
a l’audiovisual, amb un total de 1.762 (dades 
de l’any 2016), xifra que representa el 19,7% 
respecte d’Espanya, segons el Directorio Central 
de Empresas (Dirce) de l’Institut Nacional 
d’Estadística (INE), que registra 1.541 societats 
dedicades a activitats cinematogràfiques, vídeo 
i programes de televisió, enregistrament de so i 
edició musical, i 59 dedicades a programació  
i emissió de ràdio i televisió.

El sector audiovisual català factura uns  
1.500 milions d’euros i dona feina a gairebé  
8.000 treballadors. Tot i la seva força relativa, 
depèn en gran mesura de la CCMA, de 
manera que les retallades dels diners que la 
corporació destina a produccions associades 

i col·laboracions ha posat en alerta el clúster 
audiovisual. El gener d’aquest any, Productors 
Audiovisuals Federats (PROA) ha exigit a 
l’Administració un pla que inclou, entre altres, 
les mesures següents: revisió del nou criteri 
de l’IVA que aplica Hisenda, moratòria de les 
retallades a la CCMA (que “no pot deixar de 
complir el mandat de ser motor de l’audiovisual 
català”), aportació extraordinària del Govern, 
nomenament d’un consell de la corporació “amb 
poder i autoritat” i un pla estratègic d’actuació 
que “redefineixi el model” de l’ens públic. La 
proposta topa amb la representació sindical dels 
treballadors de TV3, que defensen la producció 
pròpia i reclamen que quan calgui recórrer a 
la contractació de programes, la selecció sigui 
rigorosa, transparent i no discriminatòria.



17

4. �EMISSORES, FREQÜÈNCIES I  
AUDIÈNCIES DE RÀDIO

4.1. DISTRIBUCIÓ DE FREQÜÈNCIES I EMISSORES
A Catalunya s’escolten 787 freqüències de ràdio 
en FM, de les quals el 74% són públiques. Les 
llars catalanes reben més de 30 emissores de FM 
(10 d’àmbit català i 20 d’estatals), a més de les 
locals, segons el Consell de l’Audiovisual  
de Catalunya (CAC). Del conjunt de les 
freqüències, 153 són d’àmbit estatal  
(77 públiques i 76 privades), 331 d’àmbit català 
(236 públiques i 95 privades) i 299 locals  
o comarcals (272 públiques i 27 privades). 
Les vuit emissores públiques principals estan 
en mans de la corporació RTVE en l’àmbit 
territorial espanyol i de la CCMA en l’àmbit 
català. Tanmateix, és notable la presència de la 
ràdio pública de proximitat. El Llibre Blanc de 
l’Audiovisual constata que l’any passat hi havia 
127 emissores de ràdio que emetien sense 
llicència. La distribució d’emissores i freqüències 
és la següent:

•	 5 públiques estatals, de RTVE, amb 77 
freqüències: RNE, Radio Clásica, Radio 3, 
Ràdio 4 i Radio 5.

•	 4 públiques d’àmbit català, de la CCMA, 
amb 244 freqüències: Catalunya Ràdio, 
Catalunya Música, Icat i Catalunya Informació.

•	 272 públiques locals: estan molt repartides 
per tot el territori, especialment a les 
comarques barcelonines (133). En tenen 

gairebé totes les poblacions del Barcelonès, 
el Baix Llobregat, els dos Vallès i el Maresme. 
La de Barcelona és Betevé. Algunes tenen una 
activitat irregular.

•	 15 privades estatals (agrupades per 
empreses):
-- Prisa: Cadena SER, Los 40, Ona, Dial,  

M 80, Radiolé i Máxima (el grup té  
48 freqüències). 

-- COPE: Cadena 100 Rock.
-- Atresmedia: Onda Cero, Europa FM i 

Melodía FM.
-- Radio Blanca: Kiss FM.
-- Unidad Editorial: Radio Marca.

•	 8 privades catalanes (agrupades per 
empreses): 
-- Godó: RAC1 i RAC105 (el grup té  

30 freqüències).
-- TeleTaxi: Radio Tele-Taxi i Radio RM.
-- Prisa: SER Catalana.
-- Grup Flaix: Flaix FM i R.Flaixbac.
-- Estel: Ràdio Estel. 

 
•	 18 privades locals: Marina, Olot, Ripoll, Vic, 

Aran, Imagina, Amb-2, Hits, Gum, Joy, El 9 
Nou, El 3 de vuit, Pròxima, UA-1, Hit 103, 
Montserrat, Adventista i Capital (d’11 grups  
i set empreses).

4.2. LES AUDIÈNCIES
El 60% de la població catalana escolta la ràdio 
de manera habitual. Per àmbits temàtics la 
més escoltada és la musical, especialment 
Ràdio Flaixbac, que té 297.000 oients, i Los 
40 Principales, que en té 254.000, seguides 
de RAC105, Flaix FM, Dial i Rock FM. La ràdio 
generalista té una audiència del voltant del 30%, 
i la temàtica, del 40,6%. Només dues emissores, 
RAC1 i Catalunya Ràdio, superen el mig milió 
d’oients. La del Grupo Godó té una trajectòria 
extraordinàriament ascendent, ha guanyat en 
un any 113.000 seguidors i dobla amb escreix 

en nombre als de la Cadena SER, la primera 
amb diferència de l’àmbit espanyol. En deu 
anys, RAC1 ha passat de 328.000 a 971.000 
oients de dilluns a divendres; Catalunya Ràdio, 
de 516.000 a 698.000, i la SER, de 465.000 a 
391.000. A Catalunya s’escolten 112 minuts de 
ràdio per persona i dia. Els programes matinals 
de les ràdios generalistes són els que tenen més 
seguidors.



18

AUDIÈNCIA DE LES EMISSORES GENERALISTES A CATALUNYA (EN MILERS)
De dilluns  

a diumenge
De dilluns  

a divendres
Dissabte  

i diumenge

RAC1 849 962 600

Catalunya 
Ràdio 670 698 569

Cadena SER 368 391 310

COPE 199 214 161

Catalunya 
Informació 124 124 124

Onda Cero 119 123 109

RNE 111 119 91

Ràdio 4 7 9 2

 Font: Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC). Les dades, del mes de gener d’aquest any, reflecteixen l’audiència 
acumulada diària. La relació inclou Catalunya Informació, tot i ser una emissora informativa, no generalista.

Si exceptuem les musicals, les emissores 
temàtiques tenen audiències relativament 
petites. En una relació de més a menys, les 
més escoltades de dilluns a diumenge són les 
següents (dades en milers): Flaixbac, 297; Los 
40, 254; Europa FM, 229; Flaix, 215; Cadena 100, 
193; Cadena Dial, 184; RAC105, 183; Rock FM, 

130; Radio Tele-Taxi, 115; M80, 83; Kiss FM, 79; 
Máxima, 74; Melodía FM, 51; RNE Radio 3, 49; 
Radio Marca, 36; Radiolé, 33; Catalunya Música, 
32; Radio 5 TN, 18; Icat, 13; Ràdio Estel, 10.  
La resta de les emissores no arriben als  
10.000 oients.
 

AUDIÈNCIES PER FRANGES HORÀRIES DE LES RÀDIOS GENERALISTES (EN MILERS)
RAC1 CatRàdio SER COPE Onda 

Cero RNE

Audiència 
acumulada

961 (814) 698 (575) 391 (346) 214 (180) 123 (158) 119 (124)

De 6 a 12 729 (614) 468 (419) 232 (209) 152 (119)  74 (100)  63 (77)

De 12 a 16 394 (326) 222 (159) 85 (74)  54 (23)  29 (47) 24 (23

De 16 a 20 355 (300) 183 (104) 87 (87)  41 (30) 24 (56) 22 (19)

De 20 a 06 237 (222) 171 (139) 172 (134)  87 (71) 39 (26) 48 (46)

 Font: CAC. Les xifres, del mes de gener d’aquest any, reflecteixen els oients de dilluns a  
divendres ordenats per audiència acumulada. Entre parèntesis, les dades d’octubre del 2017. 



19

Segons l’EGM, els programes de ràdio de més 
audiència a Catalunya de dilluns a divendres 
són El món a RAC1, de Jordi Basté, i El matí de 

Catalunya Ràdio, de Mònica Terribas, i els caps 
de setmana, Via Llliure (dissabtes), de RAC1  
i El Suplement (diumenges) de Catalunya Ràdio. 

PROGRAMES DE MÉS AUDIÈNCIA DE LA RÀDIO CATALANA (EN MILERS)

Programa Emissora Abril 2017 Abril 2018

El Món a RAC1  RAC1 660 721

El Matí de 
Catalunya Ràdio Catalunya Ràdio 495 574

Via Lliure 
(dissabtes) RAC1 421 526

El Suplement 
(dissabtes) Catalunya Ràdio 370 344

Via Lliure 
(diumenges) RAC1 297  329

Versió RAC1 RAC1 241 299

Superdiumenge RAC1  167 260

El Suplement 
(diumenges) Catalunya Ràdio  311  257

La Competència RAC1  204  246

Islàndia RAC1 139  159

Catalunya migdia Catalunya Ràdio 111 140

Estat de gràcia Catalunya Ràdio 119  106

Catalunya vespre Catalunya Ràdio  62 55

 Font: EGM, abril del 2018. La franja horària de més audiència d’El Món a RAC1 és la de 8 a 9 hores, amb 370.000 oients.

Al conjunt d’Espanya l’emissora líder de la ràdio 
generalista és la Cadena SER, seguida de la 
COPE i Onda Cero, i entre les temàtiques, les 
més escoltades són Los 40 i Dial. El lideratge 
de la SER encara és indiscutible, tot i l’augment 
de la COPE. Però Hoy por hoy, el programa 
de Pepa Bueno, ha perdut en un any 127.000 
oients i veu com s’hi acosta el de Carlos Herrera 

de l’emissora episcopal: el primer tenia el març 
d’aquest any 2.871.000 seguidors i el segon en 
tenia 2.174.000 (42.000 més que un any enrere). 
Más de uno, de Carlos Alsina a Onda Cero, té 
1.116.000 seguidors i l’edició dels diumenges 
d’A vivir que son dos días, de Javier del Pino, a la 
SER, 1.770.000.

AUDIÈNCIA DE LA RÀDIO GENERALISTA A TOT ESPANYA (EN MILERS)

Oients Share

SER 4.113 32,1

COPE 2.676 21,6

Onda Cero 1.801 12,5

RNE 1.420 9,9

Font: EGM, abril del 2018. S’indica el nombre d’oients de dilluns a diumenge per persona i dia.



20

4.3. RÀDIOS I TELEVISIONS COMUNITÀRIES
A mitjans d’aquest any hi havia a tot Espanya, 
sobretot a les grans ciutats, 200 ràdios 
comunitàries, que emetien –i ho continuen 
fent– en condicions precàries i majoritàriament 
sense llicència. Segons la Red de Medios 
Comunitarios (RMC), unes 5.000 persones 
produeixen continguts a través d’aquestes 
emissores, només del 22% de les quals tenen 
alguna persona contractada. La RMC reclama 
que el Govern espanyol compleixi el mandat 
del Congrés del Diputats de mitjans del 2017 
en el sentit que respecti la Llei General de 
Comunicació Audiovisual, que proclama 
que “totes les persones tenen el dret que la 
comunicació audiovisual es presti a través d’una 
pluralitat de mitjans, tant públics i comercials 
com comunitaris”. La xarxa estatal d’emissores 
continua exigint la fi del “bloqueig normatiu que 
pateixen” les ràdios sense llicència i el Comitè 
de Drets Humans de les Nacions Unides ha 
denunciat a principis d’aquest any que Espanya 
vulnera la seva pròpia legislació i el Pacte 
Internacional de Drets Civils i Polítics de l’ONU 
que va subscriure el 1977 (1). 

Les dues principals organitzacions de defensa 
de les emissores comunitàries són la Unión de 
Radios Libres i Comunitarias de Madrid (URCM) 
i la Xarxa de Ràdios Comunitàries de Barcelona 
(XRCB), que, amb el suport de l’Ajuntament, es 
disposa a posar en marxa Ràdio Fabra, amb 
vuit hores de transmissió oberta a tots els grups 
interessats en presentar continguts radiofònics, 
especialment les ràdios autogestionades que han 
aconseguit persistir: Ràdio Pica, Ràdio Bronka, 
Contrabanda FM, Ràdio Línia IV i altres emissores 
locals o de barri, com Ràdio Gràcia, Boca Ràdio, 
Sants 3 Ràdio, Ona de Sants-Montjuïc, Ràdio 
Trinijove i Ràdio La Mina.

(1) El Govern espanyol ha incomplert sistemàticament 
la llei sobre el tercer sector. El 2007, la Llei de Mesures 
d’Impuls a la Societat de la Informació va establir que 
l’Executiu havia de planificar freqüències per a les 
teles i les ràdios de proximitat. No ho va fer. Tampoc 
ho va fer el març del 2011, en què vencia el mandat 
d’un any que fixava la Llei General de Comunicació 
Audiovisual del 2010. El 2014, l’Executiu va aprovar el 
Pla Tècnic Nacional de Televisió Digital Terrestre sense 
incloure les llicències. I a mitjans del 2017, el Congrés 
va aprovar una proposició de llei en què el tornava a 
instar a planificar-les. Com si sentís ploure. L’excusa 
governamental: els canvis de la normativa europea de 
programació de l’espectre radioelèctric per a teles, 
ràdios i telefonia mòbil. Però això no va ser obstacle per 
adjudicar de manera arbitrària sis llicències de cobertura 
estatal a operadors privats comercials.

A Catalunya, Madrid i altres comunitats hi ha 
desenes de col·lectius que produeixen vídeos i 
continguts televisius, molts d’ells sense llicència i 
en condicions igualment precàries, víctimes dels 
incompliments governamentals i en alguns casos 
de greus sancions econòmiques per ocupació 
il·legal de l’espai radioelèctric. A Barcelona, una 
dotzena d’aquests col·lectius es proposen ​crear 
un canal de televisió (en línia o de TDT)​ “que sigui 
una ​eina de comunicació de base, transversal 
i de lògica  comunitària​ i alhora un ​nou model 
televisiu que garanteixi la llibertat  d’expressió  
i el dret a la informació de la ciutadania”. 

Es tracta d’una iniciativa continuadora de la 
campanya de denúncia ​COM és possible?​ 
(2002-04) i del moviment ​Okupem les 
ones​ (2003), que el 2004 va donar pas a 
l’Assemblea per la  Comunicació Social i el 
2005 al naixement del projecte LaTele.cat, 
que el 2016 es va haver de reinventar amb el 
nom de La Mosca TV. Pretén aplegar també 
bona part de les experiències hereves de la 
Central del Curt i del col·lectiu Vídeo-Nou que 
es va acabar transformant en el Servei de 
Vídeo Comunitari, amb projectes com els d’El 
Teb (1992), SICOM (1995), Teleduca (1996),  
Neokinok (1998), Indymedia Barcelona (2001), 
Fora de Quadre (2002), Ubú TV  (2003), Quepo 
(2007), ComSoc (2008), El Parlante (2009), La 
Trinxera (2009), Metromuster (2010) i Càmeres 
i Acció (2012), entre d’altres. La majoria dels 
col·lectius impulsors d’aquestes iniciatives i 
altres plataformes com PasoaPaso, El Mirador 
i DSP-La Virreina, estan darrere del projecte de 
televisió comunitària de Barcelona, obert a trobar 
sinergies amb Betevé i les deu televisions de 
districte que produeixen continguts per la cadena 
pública local.

És indispensable que les administracions 
reconeguin i donin suport a aquests i altres 
projectes de característiques semblants, en 
línia amb les recomanacions incloses en un 
document del 7 de març d’aquest any del Comitè 
de Ministres del Consell d’Europa, que exigeix 
a les autoritats de cada país el reconeixement 
dels mitjans comunitaris per “proporcionar 
als diferents grups de la societat, incloses 
les minories culturals, lingüístiques, ètniques, 
religioses, sexuals o de qualsevol altre tipus, 
l’oportunitat de rebre i impartir informació, 
expressar-se i intercanviar idees”.



21

5. �DIFUSIÓ I LECTORS DE DIARIS  
I PUBLICACIONS EN PAPER

La davallada de la premsa escrita és constant 
en benefici d’altres mitjans i formats: l’OJD i les 
associacions d’editors calculen que els diaris 
impresos han perdut més del 55% dels lectors 
en l’última dècada. Les vendes al quiosc s’han 
anat reduint. Els sis grans diaris que s’editen a 
Espanya (El País, El Mundo, ABC, La Razón, La 
Vanguardia i El Periódico) venien en conjunt el 
gener d’aquest any 290.136 exemplars, 45.000 
menys que el mateix mes del 2017, segons l’OJD. 
I en difusió, és a dir, en vendes i subscripcions, 
els exemplars venuts sumaven 558.914, uns 
67.000 menys que un any abans. De fet, totes les 
capçaleres fan l’aposta de les edicions digitals en 
perjudici de les edicions en paper. 

Però el canvi de rumb no atura la crisi, sobretot 
perquè els diaris impresos ingressen en publicitat 
el 30% menys que fa deu anys. L’augment de la 
publicitat a les edicions digitals dels diaris (els 
dos últims anys superior al 20%) no compensa 
les pèrdues, perquè les administracions, la banca 
i les empreses de l’Ibex paguen cada cop menys 
pels anuncis i mesuren amb lupa el retorn de 
les inversions, de manera que la publicitat on-
line no aporta –ni aportarà previsiblement en el 
futur– prou recursos per mantenir l’estructura 
periodística dels grans mitjans. El cas és que els 
ingressos conjunts de les divisions digitals i de 
paper dels grans grups periodístics s’han reduït 
extraordinàriament: per exemple, la xifra neta de 
negoci d’El País ha passat en una dècada de 
411 a 159 milions d’euros (-61%) i la d’El Mundo, 
de 275 a 86 milions (-69%). Si mirem els mercats 
més madurs, com els dels Estats Unit i del Regne 

Unit, veiem que els anunciants reparteixen la 
part principal del pastís entre les xarxes socials: 
Google va ingressar l’any 2016 un 21% més i 
Facebook gairebé el 60%, mentre que el diari The 
Guardian, que ha consolidat una audiència de 
més de 155 milions d’usuaris mensuals, va tenir 
uns ingressos de 2,3 milions d’euros menys i unes 
pèrdues globals de 80 milions.

Des d’una perspectiva de mercat, cap sector 
normal podria aguantar aquesta davallada. Si 
les entitats financeres i unes quantes grans 
empreses sostenen uns mitjans i uns grups amb 
respiració assistida és perquè consideren que 
les informacions i opinions dels grans diaris 
influeixen decisivament en l’opinió pública. 
És cert que sovint determinen l’orientació 
informativa de ràdios i televisions –és a dir, la 
seva influència real no depèn només de les 
audiències auditades–, però la ciutadania se’ls 
comença a girar d’esquena i a fer el contrari del 
que prediquen, com demostren els resultats, 
clarament desfavorables a la premsa del règim 
del 78, de les batalles internes de Podemos  
–entre Pablo Iglesias e Íñigo Errejón– i del PSOE  
–entre Pedro Sánchez i Susana Díaz i els 
barons–. Si aquesta tendència s’accentua, ¿quin 
sentit té continuar abocant diners en un pou 
sense fons? Això explica en part que alguns 
dels bancs i fons d’inversió propietaris de grans 
companyies hagin decidit reduir les seves 
inversions o exigir una gestió més coherent amb 
el model de negoci capitalista. La caiguda de 
Juan Luis Cebrián al capdavant de Prisa respon a 
aquest canvi de rumb.

5.1. DAVALLADA CONSTANT DE LA PREMSA DIÀRIA 
La premsa generalista va a la baixa. El País tenia 
una difusió de 450.000 exemplars el 2005 i el 
gener d’aquest any no arribava als 165.000, i La 
Vanguardia, el diari més seguit a Catalunya, que 
el 2005 superava els 202.000 exemplars, voreja 
els 100.000. En dos anys, entre el 2016 i el 2018, 
el diari de Prisa ha perdut 282.000 lectors i el del 
Grupo Godó, 23.000. El País ha perdut la cota 
dels 100.000 exemplars de venda al quiosc i La 
Vanguardia no arriba als 23.000, una xifra ridícula 
per a un diari de referència, tot i que en el cas 
del rotatiu del Grupo Godó s’ha de considerar 
que manté un nombre notable de subscriptors. 
Tots dos diaris van perdre entre el 19% i el 20% 
en vendes al quiosc entre el novembre del 2016 
i el mateix mes del 2017. De l’abril del 2016 a 
l’abril del 2017, els sis grans diaris de pagament 

ja havien perdut 89.083 exemplars en difusió; 
en vendes a quiosc n’havien perdut 54.226 i 
en subscripcions havien passat de 155.747 a 
148.960, un descens de 6.787. L’últim any, La 
Vanguardia ha perdut un 10,5% en difusió, un 
19,4% en vendes i un 2,5% en subscripcions, 
i El Periódico, un 16% en difusió, un 17,4% en 
vendes i un 1,8% en subscripcions. L’augment de 
lectors de La Vanguardia i l’Ara, els últims mesos, 
a costa sobretot d’El Periódico, com també les 
variacions a l’alça d’El Mundo i l’ABC, responen 
possiblement a les circumstàncies excepcionals 
del procés de Catalunya. L’únic diari gratuït, 20 
Minutos, tenia el gener d’aquest any 687.000 
lectors, només superat pel diari de Prisa i El 
Mundo, entre els generalistes.



22

VENDES I DIFUSIÓ DELS PRINCIPALS DIARIS AL CONJUNT D’ESPANYA

Vendes 2017 Vendes 2018 Difusió 2017 Difusió 2018

El País 96.660 87.024 180.253 164.845

La Vanguardia 26.234 22.345 109.536 100.003

El Mundo 62.445 58.179 99.089 92.532

ABC 56.725 52.577 81.823 75.375

El Periódico 38.642 34.540 75.552 64.854

La Razón 43.724 38.423 71.522 63.661

Font: OJD. Les dades corresponen als mesos de març. Les dels dos diaris que s’editen a  
Catalunya inclouen les edicions en català i en castellà.

LECTORS DELS PRINCIPALS DIARIS (EN MILERS)

Lectors 2016  Lectors 2017  Lectors 2018

El País 1.410 1.141 1.128

El Mundo 852 716 736

La Vanguardia 634 581 611

La Voz de Galicia 589 565 552

ABC 485 432 437

El Periódico 490 471 416

El Correo 411 382 369 

La Razón 240 235 235

Font: EM. Les dades corresponen al mes de març. Es dels dos diaris que s’editen a 
 Catalunya inclouen els exemplars en català i en castellà.



23

La crisi afecta el conjunt de la premsa espanyola, 
no només els diaris generalistes, però no en el 
mateix grau. Els diaris econòmics i, sobretot, els 
setmanaris d’informació general tenen una difusió 
molt baixa i els diaris esportius i moltes altres 
publicacions trampegen la situació: Marca té més 

d’1,8 milions de lectors i As en compta gairebé 
un milió, i setmanaris com Pronto i Hola estan per 
sobre dels dos milions i Lecturas i Diez Minutos 
superen el milió. Els esportius catalans El Mundo 
Deportivo i Sport voregen els 400.000, una xifra 
de lectors equiparable a la d’El Jueves. 

LECTORS D’ALTRES PUBLICACIONS EN PAPER A ESPANYA (EN MILERS)

Setmanaris Diaris esportius Periòdics 
econòmics

Pronto 2.536

Marca 1.843

Expansión 140

Hola 2.021

As 926

El Economista 57

Lecturas 1.149

El Mundo Deportivo 410

Cinco Días 37

Diez Minutos 1.007

Sport 395

Semana 588

Font: EGM. Dades d’abril del 2018.

5.2. DIFUSIÓ DELS PRINCIPALS DIARIS A CATALUNYA
Durant l’any 2017, les vendes ordinàries –és 
a dir, la suma de les vendes al quiosc i de les 
subscripcions individuals– de la premsa en paper 
a Catalunya van caure el 7,5%, dos punts menys 
que a la resta de l’Estat. El descens de les vendes 
ordinàries dels quatre diaris que s’editen a Madrid 
–El País, El Mundo, ABC i La Razón– va ser molt 

superior a Catalunya que al conjunt de l’Estat:  
a Espanya els percentatges van del 10% al 13%  
i a Catalunya, del 14% i el 19%.

És significatiu l’augment del diari Ara, en 
un percentatge equivalent a la caiguda d’El 
Periódico, atribuïble sobretot a l’edició catalana. 

DIFUSIÓ (QUIOSC MÉS SUBSCRIPCIONS INDIVIDUALS) DELS DIARIS A CATALUNYA 

La Vanguardia 84.740 (- 7,1%) El País 10.986 (-19,2%)

El Periódico 45.258 (-11,5%) El Mundo  3.969 (-13,2%)

El Punt Avui 19.134 (- 1,2%) La Razón  3.264 (-14,0%) 

Ara 13.472 (+10,9%) ABC  1.806 (-18,9%)

Font: OJD. Les dades són del gener del 2018.



24

LECTORS DELS PRINCIPALS DIARIS A CATALUNYA (EN MILERS)

Gener 2015  Gener 2017  Gener 2018

La Vanguardia 654 558 561

El Periódico 485 428 355

Ara 118 82 123

El Punt Avui 151 114 101 

El País 148 84 94

Segre 102 79 87

Diari de Tarragona 76 95 66

El Mundo 46 29 35

Font: EGM, OJD i Anuari Estadístic de la Ciutat de Barcelona. 

Els altres diaris provincials, comarcals i locals 
editats a Catalunya també han experimentat 
retrocessos els últims dotze mesos: El Diari  

de Terrassa, el 6,8%; La Mañana, el 6,7%;  
el Diari de Girona, el 5,9%; i Regió 7, el 5,5%. 

5.3. DIFUSIÓ MITJANA DE LES PUBLICACIONS EN CATALÀ
No obstant això, i malgrat la crisi estructural 
de la premsa i la tendència a la digitalització, 
a Catalunya es compten per centenars les 
publicacions setmanals o bisetmanals i altres 
publicacions periòdiques, preferentment en 
català, especialment a les demarcacions de 
Barcelona i Girona. Entre els diaris destaca el 
lideratge de La Vanguardia, que supera en difusió 
els 45.000 exemplars, segons l’OJD. Un diari 
gratuït, Mes Tarragona, Reus, Costa Daurada, 
en distribueix 24.535. I Time Out Barcelona, 
setmanari temàtic gratuït, 51.883.

•	 Diaris:
-- La Vanguardia: 45.139.
-- El Periódico: 28.174.
-- El Punt Avui: 21.693.
-- Ara: 13.120.
-- Regió 7: 5.289.
-- Diari de Girona: 5.040.
-- Segre: 4.677.

•	 Publicacions setmanals i bisetmanals:
-- El 9 Nou Osona-Ripollès: 8.281.
-- Setmanari de l’Alt Empordà: 4.003.

-- El 9 Nou Vallès Oriental: 3.856.
-- El 3 de Vuit: 2.424.
-- La Veu de l’Anoia: 2.249.
-- La Comarca d’Olot: 2.015.
-- L’Eco de Sitges: 1.496.
-- Hora Nova: 1.435.

•	 Setmanaris gratuïts (dades de distribució):
-- Capgròs: 30.001.
-- El Tot Mataró i Maresme: 30.000.
-- La Fura: 25.270.
-- Notícies TGN: 24.980.
-- Més Osona: 24.388.
-- Tot Sant Cugat: 20.039.
-- Reclam Osona-El Ripollès: 20.000.
-- El Cargol: 17.179.
-- Diari Més Ebre: 14.990.
-- Som Granollers: 12.032.
-- Som Mollet: 11.991.
-- L’Enllaç dels Anoiencs: 10.997. 
-- L’Independent de Gràcia: 8.507.
-- Cerdanyola al Dia: 6.041.
-- Revista de Ripollet: 6.240.
-- Tot Cerdanyola: 5.720.
-- Mollet a mà: 5.198.



25

5.4. ALTRES PUBLICACIONS D’ÀMBIT ESPANYOL
Tant al conjunt d’Espanya com a Catalunya 
es publiquen en paper nombroses revistes 
progressistes de diferent periodicitat, de 
pensament polític, econòmic i cultural, la majoria 
d’elles nascudes els anys 70 i 80 del segle 
passat. Entre les d’àmbit espanyol destaquen El 
viejo topo, Alternativas económicas, Ajoblanco, 
Sin permiso i Mientras tanto.

•	 El viejo topo: revista mensual, de caràcter 
cultural i polític, d’inspiració marxista, de 
l’editorial del mateix nom, que es publica en 
castellà des de 1976 (amb una breu interrupció 
l’any 1983). Els responsables de l’edició són 
Miquel Riera i Víctor Ríos.

•	 Alternativas económicas: revista mensual 
d’economia, nascuda el 2013, propietat d’una 
cooperativa de desenes de socis, dirigida per 
Andreu Missé, ex-cap d’Economia d’El País. Es 
ven als quioscos i per subscripció. Té un acord 
de col·laboracio amb la publicació francesa 
del mateix nom i, com la francesa, defensa 
una política econòmica alternativa a la de 
Brussel·les. L’estiu del 2016 va editar un llibre, 
La gran estafa de las preferentes, del mateix 
Missé, que és un text imprescindible per 
conèixer els abusos i la impunitat de la banca 
a Espanya. La meitat dels seus ingressos 
procedeixen dels subscriptors. El 70% del 
capital està en mans dels seus set socis 
treballadors.

•	 Ajoblanco: publicació mensual contracultural 
i d’inspiració llibertària, fundada i dirigida per 
José Ribas, que va tenir dues etapes, entre 
1974 i 1980 i entre 1987 i 1999. El juny del 
2017 va iniciar la tercera etapa amb un número 
de 132 pàgines i l’anunci que es publicarà 
cada quatre mesos. El segon número s’ha 
publicat el febrer d’aquest any.

•	 Sin permiso: revista semestral de política 
internacional, nascuda l’any 2006, que aplega 
col·laboradors d’un ampli ventall de l’esquerra. 
L’editor i director és Antoni Domènech. Al 
consell editorial hi ha personalitats d’una 
dotzena de països. Es distribueix per 
subscripció. Té una edició electrònica setmanal 
(http://www.sinpermiso.info).

•	 Mientras tanto: revista bianual en castellà 
de política i cultura, d’esquerres, fundada el 

1979 per Manuel Sacristán i Giulia Adinolfi, que 
donen nom a la fundació editora. Té una edició 
digital de periodicitat mensual i subscripció 
gratuïta (http://mientrastanto.org/ revista-
mientras-tanto). Entre els membres del consell 
de redacció hi ha Joan Ramon Capella, Víctor 
Ríos, Xavier Domènech, Quim Sempere i Albert 
Recio.

 
D’altra banda, hi ha publicacions digitals amb 
edicions periòdiques en paper, com ara El Salto, 
Tinta Libre i La Marea –n’hi ha referències a 
l’apartat corresponen d’aquest informe– i dues 
revistes d’humor en paper, El Jueves i Mongolia, 
molt crítiques amb el poder, que també tenen 
edicions digitals:

•	 El Jueves: creada per José Ilario l’any 1977, 
en plena Transició, és la revista setmanal 
satírica més antiga d’Espanya: l’any 2013 va 
publicar el número 1899 i va superar els 1898 
números de La Codorniz. Editada per Edicions 
El Jueves, propietat del Grup RBA, i dirigida 
per Guille Martínez-Vela, té 68 pàgines i més 
de 400.000 lectors.

•	 Mongolia: la publica Editorial Mong des del 
2012 sota la responsabilitat de Darío Adante, 
Edu Galán, Fernando Rapa i Pere Rusiñol. 
Segons els seus creadors, els referents de 
la publicació són La Codorniz, Hermano 
Lobo, El Papus, Barcelona, The Clinic i 
l’humor de Monty Pyton. Si bé el contingut 
de la revista és humorístic, inclou la secció 
Reality news, en què s’inclouen reportatges 
de periodisme d’investigació i denúncia de 
caràcter polític i social. D’aquesta secció, 
coordinada per Rusiñol, va sortir el llibre Papel 
mojado (2013), sobre la crisi de la premsa  
a Espanya. 

Altres publicacions periòdiques en paper 
publicades a Espanya:

•	 Ayer (trimestral).
•	 El Ciervo (bimestral).
•	 Claves de la razón práctica (bimestral).
•	 Ecología política (semestral).
•	 El ecologista (trimestral).
•	 Historia social (quatrimestral).
•	 Cambio 16 (mensual).
•	 El Socialista (setmanal).
•	 Iniciativa Socialista (trimestral).



26

5.5. ALTRES PUBLICACIONS D’ÀMBIT CATALÀ
A Catalunya es mantenen al quiosc des de fa 
anys dues revistes de divulgació històrica, un 
setmanari d’informació política i una publicació 
quinzenal escrits en català, i els mesos d’abril 
i maig d’aquest any s’hi han afegit dues noves 
capçaleres en paper, La Jornada i La República.

•	 Sàpiens: revista mensual de divulgació 
històrica nascuda el 2002 i dirigida per Clàudia 
Pujol, que pertany a una cooperativa del 
mateix nom que forma part del Grup Cultura 
(Ara Llibres, Sàpiens Publicacions, Batabat, 
Contrapunt i Nova 2003). El Consell Assessor 
està format per Agustí Alcoberro, Francesc 
Cabana, Àngel Casals, Jordi Casassas, 
Joan B. Culla, Josep Fontana, Valentí Gual, 
Emili Junyent, Andreu Mayayo, Borja de 
Riquer, José Enrique Ruiz-Domènec, Jaume 
Sobrequés i Josep Maria Solé Sabaté.

•	 L’Avenç: revista mensual fundada l’any 1977 
especialitzada en temes d’història i cultura. 
Entre 2006 i 2012, el 50% de l’empresa 
editora, del mateix nom, va pertànyer al Grup 
RBA. Des de 2013 pertany a Núria Iceta i 
Josep M. Muñoz, que n’és el director. També 
edita la revista Els marges des de 2004. 
Aquest any publicarà el número 450. El Consell 
Editorial està format per Dolors Comas, Antón 
Costas, Joan B. Culla, Enric Juliana, Joaquim 
Nadal i Borja de Riquer. 

•	 El Triangle: setmanari en català d’informació 
política fundat, editat i dirigit per Jaume 
Reixach des de 1990, caracteritzat per les 
denúncies en solitari de la corrupció de l’etapa 
pujolista a Catalunya. Té una edició digital 
diària en català i castellà (http://www.eltriangle.
eu/).

•	 Directa: publicació quinzenal d’anàlisi 
i pensament de l’esquerra catalana 
independentista nascuda el 2006, que a 
principis d’aquest any ja havia publicat 445 
números. Té 2.300 subscriptors i 250 socis, 
que hi aporten el 85% del pressupost. Té 
una edició digital (www.directa.cat). És 
un projecte assembleari, autogestionat i 
descentralitzat i una “eina de transformació 
social”. L’any 2016, coincidint amb el desè 
aniversari, es va convertit en una cooperativa 
de consum. Per ser soci cal estar subscrit i 
fer una aportació econòmica al capital social 
de 100 euros. Intercanvia continguts amb 
l’Ariet, El Setembre, La Fissura, L’Aguait, 
Soberanía Alimentaria, El Salto, La Marea, 
Pikara Magazine, Arainfo, Argia i Ahötsa. El 
responsable de l’edició és el periodista Jesús 
Rodríguez. 

•	 La Jornada: “mitjà sorgit des dels moviments 
de base popular” amb vocació de “donar veu 
a les esquerres transformadores” partidàries 
del dret a l’autodeterminació, editat per una 
cooperativa de periodistes sota a direcció de 
Laia Altarriba, el primer número imprès del diari 
va veure la llum el 5 de maig d’aquest any i es 
proposa arribar al quiosc de manera regular 
entre el novembre i el desembre. De moment, 
es publica els caps de setmana i entre setmana 
es pot llegir a la web. El gener disposava de 
100.000 euros de capital social i d’uns 150 
socis, que hi havien aportat 500 euros, però 
aspira arribar als 10.000 subscriptors per ser 
viable econòmicament. Són membres del 
Consell Editorial, entre altres, Vidal Aragonés, 
Àngels Martínez Castells, Josep Maria 
Terricabras, Josep Maria Busqueta  
i Jordi Cuixart.

•	 La República: el número zero d’aquest 
setmanari es va vendre al quiosc el 28 d’abril 
d’aquest any. Incloïa una entrevista amb 
Carles Puigdemont i articles dels presidents 
de l’Assemblea Nacional Catalana i Òmnium 
Cultural. El nou mitjà, dirigit per Carles Ribera, 
està editat per la societat laboral Maig 2011, 
impulsora també de L’Esportiu i L’Econòmic, es 
distribueix els diumenges de forma conjunta 
amb El Punt Avui, d’on procedeixen la 
quinzena de periodistes que formen la plantilla. 
Ribera havia sigut vici-director del diari del 
Grup Hermes i cap de gabinet de Santi Vila.  
El director adjunt, Pere Bosch, va ser diputat  
al Parlament per ERC.

Altres publicacions de paper en català:

•	 Serra d’Or: revista mensual editada per 
l’Abadia de Montserrat des de l’any 1959, 
dirigida per Josep Massot.

•	 El Temps: setmanari d’informació general 
fundat l’any 1984 i dirigit per Manuel Lillo.

•	 La Maleta de Portbou: revista bimestral 
d’humanitats i economia, editada per Galaxia 
Gutenberg i dirigida per Josep Ramoneda. Té 
una edició digital.

•	 Nous Horitzons: revista fundada pel PSUC 
l’any 1960. Actualment és trimestral i està 
vinculada a IC-V. El Consell de Redacció 
el formen Dolors Comas, Marc Rius, Marc 
Andreu, Ricard Gomà, Bet Font, Jaume Bosch, 
Gemma Lienes, Sandra Cruz, Ghassan Saliba, 
Jordi Vaquer i Marc Parés, que n’és el director.

•	 El Carrer: revista bimestral de la Federació de 
Veïns i Veïnes de Barcelona nascuda l’any 1991 
i dirigida per Andrés Naya i Ana Menéndez.



27

6. ELS MITJANS DIGITALS 

6.1. EL CONSUM D’INTERNET A CATALUNYA
El 55,0% dels catalans consumeixen continguts 
audiovisuals per Internet, principalment sèries, 
cinema i informació. Les principals aplicacions 
que fan servir són les plataformes de vídeo i la 
televisió a la carta o en directe. La població més 
jove i amb més estudis en fa un consum més 
elevat. 

El 18,6% accedeix a Internet mentre mira la 
televisió tradicional (TDT) o escolta la ràdio. 

D’aquest percentatge, el 80,6% es connecta a 
les xarxes socials i el 49,3 fa servir la missatgeria 
instantània. El 79,8% s’informa mitjançant la 
televisió tradicional, davant el 48,3% que ho fa via 
Internet i xarxes socials. D’aquest percentatge, 
el 65% accedeix a la premsa digital i el 58,0%, a 
Facebook (entre els joves, el 75%), segons dades 
de l’Estudi Òmnibus de la Generalitat, publicades 
al Butlletí d’Informació Audiovisual de Catalunya 
(BIAC, gener del 2018).

CONSUM PER CONTINGUTS (EN %)

% %

Sèries  51,5 Esports  21,2

Cinema  46,1 Documentals  13,2

Informació  44,4 Tutorials  9,4

Entreteniment  36,5 Altres  3,5

Música  26,5
Font: BIAC, gener del 2018.

CONSUM GENERAL PER EDATS (EN %)

% %

18 a 24 83,7 50 a 64 46,9

25 a 34 82,7 65 i + 17,7

35 a 49 65,7
Font: BIAC, gener del 2018.

PRINCIPALS OPCIONS DELS QUE S’INFORMEN PER INTERNET (PER EDATS, EN %)
Twitter Facebook Premsa

18 a 24 44,6 75,7 51,4

25 a 34 44,8 65,5 53,8

35 a 49 27,4 55,8 72,1

50 a 64 17,9 45,5 68,8

65 i + 9,1 42,4 81,8

Font: BIAC, gener del 2018.



28

Només un 21% dels teleespectadors o oients de 
ràdio utilitzen Internet per comentar, interactuar 
o completar la informació sobre els programes. 
Les principals aplicacions que s’utilitzen són les 
xarxes socials i la missatgeria instantània. Encara 

és força reduït l’ús de les aplicacions pròpies dels 
programes amb els quals l’audiència interactua. 
Com més jove és el públic, més elevat és l’ús 
d’Internet quan es mira la televisió o s’escolta la 
ràdio.

6.2. DIGITALS SORGITS DEL DIARI EL MUNDO 
El creixement dels mitjans digitals és notable. 
A Espanya, se n’han fundat centenars els 
últims anys, sobretot per periodistes expulsats 
dels grans mitjans. La font principal han estat 
professionals d’El Mundo i de Público. De 
periodistes i col·laboradors d’El Mundo han sorgit 
nombroses publicacions l’orientació política que 
va del centre-dreta neoliberal a l’extrema dreta i al 
periodisme de claveguera.

•	 El confidencial: diari d’informació general, 
d’orientació conservadora, fundat el 2001 
per Jesús Cacho, que va ser acomiadat de 
anys després. Editat per Titania Compañía 
Editorial, té més de 30 redactors i un consell 
dirigit per José Antonio Zarzalejos, ex-director 
de l’ABC. També en formen part, entre altres, 
la sociòloga Belén Barreiro, l’historiador Juan 
Pablo Fusi, el filòsof i diputat del PSC Manuel 
Cruz, l’economista Nemesio Fernández Cuesta 
i el director del diari, Ignacio Cardero. 

•	 El Español: fundat i dirigit per Pedro 
J. Ramírez, el 2015, després que fos 
acomiadat d’El Mundo. L’empresa editora, 
Nohacefaltapapel SA, fundada per una 
filla de Ramírez, té un capital social de 17 
milions d’euros. La plantilla és de més de 
30 professionals. Té un acord amb Crónica 
Global: cada mitjà és soci minoritari de l’altre, 
intercanvien informació i el tràfic de les dues 
capçaleres s’agrega als sistemes de mesura 
d’usuaris.

•	 Vozpópuli: fundat el 2011 per Jesús Cacho, 
un cop acomiadat d’El Confidencial. Editat per 
Vozpópuli Digital SL i dirigit per Miguel Alba, el 
diari, generalista i “liberal”, té una plantilla de 
25 treballadors. 

•	 El independiente: diari generalista “liberal” 
fundat per Casimiro García-Abadillo,  
ex-director d’El Mundo, i Victoria Prego, el juny 
de 2016. El 51% de les accions de l’empresa 
editora, El Independiente SL, pertanyen als 
periodistes, una quarentena, i als promotors. 
Se centra en la informació política i econòmica.

•	 El imparcial: diari “liberal i independent” 
fundat l’any 2008 per Luis María Ansón, que és 
president de l’Editorial Imparcial de Occidente 
SA. El director, Joaquín Vila, té a les seves 
ordres una plantilla d’uns 20 periodistes.

•	 República: fundat el 2010 per Pablo 
Sebastián, que és l’editor d’aquest diari “de 
centre reformista” dirigit per Pilar Gassent. 
Té una redacció petita i una nòmina gran de 
col·laboradors, entre ells José Oneto, Manuel 
Martín Ferran, Josep Borrell, Ramón Tamames, 
Jaime Peñafiel, Luis Racionero e Inocencio 
Arias.

•	 Estrella Digital: fundat per Pablo Sebastián 
el 1998, tanca el 2012 a causa de la baixa 
audiència. Actualment, la capçalera, 
recuperada per Reporter MIC SL, la dirigeix 
Joaquín Vidal, ex-periodista d’Interviú, que 
compta amb una plantilla de 12 persones. 

•	 Libertad digital: fundat l’any 2000 per 
Federico Jiménez Losantos, té una vintena 
de redactors i un centenar de col·laboradors, 
entre ells Gabriel Albiac, Amando de Miguel, 
Pío Mora i César Vidal. El director és Raúl 
Vilas. L’any 2004, el PP hi va injectar 400.000 
euros en diner negre, segons confessió de Luis 
Bárcenas que la sentència del cas Gürtel ha 
considerat verídica.

•	 Periodista digital: diari de Periodista Digital 
SL fundat el 2004 per Alfonso Rojo, periodista 
i tertulià paradigma del periodisme de 
claveguera, que dirigeix una plantilla d’una 
dotzena de persones.

•	 OK Diario: diari generalista fundat el 2015 per 
Eduardo Inda, tertulià de La Sexta i ex-director 
d’El Mundo a les Balears i del diari Marca. 
Té una plantilla de 40 persones, 30 d’elles 
periodistes. Periodisme de claveguera amb 
connexions amb la màfia policial.  



29

6.3. DIGITALS SORGITS DEL DIARI PÚBLICO

De les cendres del diari en paper Público, tancat 
el 2012 per Display Connectors (propietat de 
Jaume Roures, Tatxo Benet i Toni Cases), han 
sorgit quatre digitals més, tots ells d’esquerres:

•	 Eldiario.es: diari generalista d’orientació 
clarament progressista centrat en la política i 
l’economia fundat el 2012 i dirigit per Ignacio 
Escolar. Més del 70% del capital de l’empresa, 
Diario de Prensa Digital SL, presidida per José 
Sanclemente, està en mans de la redacció, 
formada per 80 persones, de les quals 56 
són periodistes. Això sense comptar les 
set del portal de televisió Vertele i les 54 de 
les redaccions associades que hi ha a la 
majoria d’autonomies, que són fundacions o 
empreses independents en bona part de les 
quals Eldiario.es participa com accionista. 
Fins el mes de gener d’aquest any, la redacció 
associada a Catalunya era Catalunya Plural, 
que ara té una personalitat més diferenciada. 
Eldiario.es edita una revista monogràfica 
trimestral en paper, Cuadernos, que es 
reparteix entre els socis, 31.500 a principis 
del 2018 (9.100 més que un any abans). El 
2017 va tenir uns ingressos de 4.787.702 
euros i uns beneficis després d’impostos de 
295.748. Col·labora amb altres mitjans, com 
Time Out, Yorokubu, Kiosco.net, Alternativas 
Económicas, Mongolia, EsGlobal, Hoja de 
Router, CampoBase, Canino, Gràffica, Píkara, 
Carne Cruda, Kinótico i La Cafetera. 
A diferència d’altres publicacions digitals, no 
compra tràfic a Facebook, no produeix notícies 
al ritme marcat per les recerques de Google 
ni compra audiència sumant al servidor webs 
alienes. Segons Comscore, se situa entre els 
10 diaris d’informació general més llegits a 
Espanya i segons Myword és el sisè (inclosos 
els de paper) i el primer entre els digitals 
nadius, amb més de 10 milions d’usuaris únics. 
La subdirectora és Neus Tomàs, ex-directora 
adjunta d’El Periódico. 

•	 Catalunya plural: és un diari editat des del 
2013 per la Fundació Periodisme Plural, 
presidida per Josep Carles Rius, que ha 
promogut cinc publicacions més: El Diari 
de l’Educació (2014), coordinat per Víctor 
Saura, director de la fundació; El Diari del 
Treball (2015), coordinat per Tomeu Ferrer; El 
Diari de la Sanitat (2016), coordinat per Carla 
Benito; El Diario de la Educación (2016), i la 
revista XQ (2017). La fundació, primera entitat 
sense ànim de lucre de Catalunya en l’àmbit 
periodístic, la van posar en marxa més de 60 
professionals (Margarita Riviere, José Martí 
Gómez, Juanjo Caballero, Ignacio Escolar i 
Andreu Missé, entre altres) disposats a fer un 
periodisme independent i crític “per sobre de 

les trinxeres”. L’entitat edita una col·lecció de 
llibres “de periodisme i drets humans”, els tres 
primers sobre el dret a l’habitatge, la venda 
ambulant i la violència masclista.

•	 Público: diari generalista propietat de 
Displaly Connectors, companyia de Toni 
Cases, soci de Jaume Roures i Tatxo Benet 
en l’emprea editora del diari en paper del 
mateix nom, tancat l’any 2012. Dirigit per Ana 
Pardo de Vega, té 35 redactors i decenes de 
col·laboradors, entre ells Pablo Iglesias, Juan 
Carlos Monedero, Alberto Garzón, Esther 
Vivas, Luis García Montero, Vicenç Navarro, 
Juan Torres i El Gran Wyoming. Té més d’un 
milió de seguidors a Facebook i a Twitter, i 
un canal d’streaming, Público TV, que emet 
informatiu i els programas En Clave Tuerka, 
presentat per Monedero; Otra vuelta de Tuerka, 
presentat per Iglesias; La Tuerka Distrito 
Federal, amb Tania Sánchez i Noelia Vera, i La 
Tuerka News, amb Facu Díaz, Héctor Juanatey 
i Miguel Maldonado. Acull els continguts 
digitals de les revistes CTXT i Panenka, 
aquesta última de temàtica esportiva; una 
plataforma de debat, Espacio Público, en què 
participen persones d’orientacions polítiques 
diverses, i els continguts de Gamereactor, una 
xarxa de notícies sobre videojocs. És un dels 
digitals europeus amb un percentatge més 
gran d’audiència procedent de Facebook. Té 
una edició en català, Públic, que coordina 
Marià de Delàs.

•	 La marea: diari editat per la cooperativa Más 
Público, formada per treballadors i lectors 
de Público, el 2012, quan Roures va tancar 
l’edició en paper. Edita una revista mensual 
en paper que té més de 3.000 subscriptors i 
distribueix al quiosc 6.000 exemplars. Magda 
Bandera dirigeix una redacció de mitja dotzena 
de periodistes i desenes de col·laboradors 
d’orientació progressista, entre ells Gervasio 
Sánchez, Cristina Fallaràs, Jose Ovejero, 
Gerardo Tecé, Edu Garzón e Isaac Rosa. 
Només accepta publicitat d’empreses que 
no contradiguin els principis editorials de la 
cooperativa. L’any 2017 va tenir uns ingressos 
de 239.149 euros (el 56% procedents de 
subscripcions) i unes pèrdues de 39.000.

•	 Infolibre: diari de pagament fundat el 2013 
per l’últim director de l’edició de Público en 
paper, Jesús Maraña, i part del seu equip. El 
director és Manuel Rico. El capital l’aporten 
els fundadors, els socis –més de 9.000–, el 
digital francès Mediapart, l’editorial Edhasa i 
la Sociedad de Amigos, a la qual pertanyen, 
entre altres, Luis García Montero, Emilio 
Lledó, Fernando León de Aranoa, El Gran 
Wyoming, Almudena Grandes, Joaquín 



30

Sabina, Pedro Almodóvar i Baltasar Garzón. 
L’empresa, Ediciones Prensa Libre SL, que 
dirigeix Maraña, edita en paper la revista 
mensual Tinta libre, que es ven per subscripció 
–4.000 socis– i als quioscos (2.500 exemplars). 
Només accepta publicitat amb tarifes 
públiques. L’any 2016 va tenir uns ingressos 
de 982.861 euros i unes pèrdues de 131.157. 

El pressupost de l’any passat previa unes 
pèrdues de 46.400 euros.

De Público han sorgit també publicacions 
digitals especialitzades, com la web de notícies 
científiques Materia, fundada el 2012 i formada 
per un equip de sis periodistes dirigits per 
Patricia Fernández de Lis. 

6.4. ALTRES DIGITALS D’ÀMBIT ESPANYOL
Altres diaris digitals d’informació i anàlisi política o 
econòmica de diferents orientacions i penetració:

•	 El Salto: diari generalista gratuït, propietat 
d’una cooperativa i dirigit per un col·lectiu 
assembleari, fundat el 2017 a partir de la 
convergència del periòdic anticapitalista 
Diagonal (un quinzenal en paper nascut el 
2005 de la mà d’activistes de la comunicació 
que tenia 5.000 subscriptors) amb prop 
d’una vintena de mitjans, com Pikara 
Magazine, El Salmón contracorriente, 
Revista Soberanía Alimentaria, Visual 404, 
Wiriko, Hemisferio Zero. Publica una revista 
mensual en paper d’entre 64 i 88 pàgines 
que té una edició general i sis territorials. 
Incorpora continguts de les edicions 
regionals d’Andalusia, Aragó (AraInfo), 
Galicia (O Salto), La Rioja, Navarra (Hordago, 
Pamplonauta) i País Valencià. En poblacions 
d’algunes regions s’hi sumen mitjans locals 
que produeixen informació pròpia de les 
localitats (Andalucía Diversa, Maldita Cultura, 
El Entendedero, Paradigma Media, La 
Trama Comunicación, Onda Color, Tábano 
Linense, Galiza Ano Cero, Galiza Contrainfo, 
Luzes, Praza Pública, Sacacorchos i 
Bostezo). La cooperativa té un projecte 
audiovisual, El Salto Ràdio, que preparen 
periodistes i activistas procedents de ràdios 
lliures i comunitàries.

•	 CTXT: una publicació, curosament editada, 
d’anàlisi i pensament fundat el 2015 per 14 
periodistes progressistes procedents d’El País, 
La Repubblica i altres mitjans, i dirigida per 
Miguel Mora, que té com objectiu “aportar 
context polític i econòmic a les notícies més 
rellevants”. El president d’honor és Noam 
Chomsky i entre els promotors hi ha Roberto 
Saviano, Soledad Gallego-Díaz, Ignacio 
Sánchez-Cuenca, Miquel Barceló, José Luis 
Cuerda, Éric Fassin i Kostas Vaxevanis. Es 
finança sobretot pels subscriptors, més de 
5.000, que aporten el 53% dels ingressos, i pel 
capital (280.000 euros) proporcionat per més 
de cent socis. El desembre del 2017 tenia els 
comptes equilibrats: 380.000 euros d’ingressos 
i despeses. Té un acord de cessió de tràfic 
amb Público. Els professionals que hi escriuen 
han de complir un codi ètic molt estricte. 

Només accepta patrocinadors i anunciants 
no comercials que no contradiguin la seva 
línia editorial. El responsable de Catalunya és 
el periodista Guillem Martínez. Publica com 
a suplement una revista mensual en paper, 
El Dobladillo, dirigida per Vanesa Jiménez, 
Mónica Andrade i Miguel Mora, que s’envia 
gratuïtament a casa dels subscriptors. 

•	 El Plural: diari fundat i dirigit pel periodista 
Enric Sopena, que n’és el propietari. 
D’orientació socialista. Té molts col·laboradors 
compartits amb un altre digital de la mateixa 
orientació, Diario progresista. 

•	 Cuarto poder: va començar l’any 2011 
com un diari de blogs editat per periodistes 
progressistes i l’any passat, sota la direcció 
de Francisco Frechoso, es va transformar en 
una publicació generalista. L’empresa editora, 
Medios de Redacción, té una quarantena de 
socis. La directora és Ana Isabel Cordobés. 
Entre els col·laboradors figuren Luis Goytisolo, 
Dacid Torres, Miguel Sánchez Ostiz i Santiago 
Alba Rico. 

•	 Esdiario: diari nascut el 2015 d’El Semanal 
digital, fundat, editat i dirigit per Antonio Martín 
Beaumont, periodista i escriptor vinculat al PP. 
Té 20 redactors.

•	 Iniciativa Debate: publicació digital 
d’esquerres fundada per Paco Bello, 
cofundador d’Iniciativa legislativa Ciudadana. 
Té més de 1.200 subscriptors. 

•	 Diario 16 Digital: fundat l’estiu de 2016 
per Manuel Domínguez Morero (Multimedia 
Ediciones Globales SL) i dirigit inicialment 
per Cristina Fallarás, que va plegar el febrer 
de 2017 en protesta per les “condicions 
inacceptables” en què tant ella com els 15 
redactors havien de fer la feina.

•	 Diariocrítico: diari digital del Grupo DC, 
editat per Constantino Mediavilla (Ociocrítico 
SL) i dirigit per Pedro M. Beleña i Fernando 
Jáuregui, amb mitja dotzena de redactors.

•	 La Gaceta: digital diari fundat el 2013 quan 
va tancar el periòdic en paper del mateix nom 



31

creat el 1989 per José Antonio Martínez Soler. 
Vinculat al grup propietari d’Intereconoma. El 
director és Kiko Méndez-Monasterio.

•	 El Asombrario: revista cultural fundada per 
Manuel Cuéllar l’any 2012 que té un acord amb 
el diari Público.

•	 5W: revista digital de crònica internacional, 
premi Ciutat de Barcelona 2017, dirigida 
per Agus Morales i editada per una societat 
limitada en mans de nou periodistes i foto-
periodistes que viuen a diferents lloc del món 
i escriuen “cròniques de llarga distància”. Els 
ingressos depenen de les subscripcions i de la 
venda de la publicació, que s’edita en paper un 
cop l’any.

Altres digitals o webs progressistes d’informació 
política o cultural, de diferents característiques, 
periodicitat i models, i penetració menor:

•	 Rebelión: http://rebelion.org/
•	 Viento Sur: http://www.vientosur.info/
•	 Attac: http://www.attac.es/
•	 Insurgente: http://www.insurgente.org/
•	 La haine: http://lahaine.org/
•	 Eco Republicano:  

http://www.ecorepublicano.es/
•	 Aporrea: http://www.aporrea.org/

•	 Andaluces Diario:  
http://www.andalucesdiario.es/

•	 Diario del aire: http://www.diariodelaire.com/
•	 Nodo 50: http://info.nodo50.org/
•	 Kaos en la Red: http://www.kaosenlared.net/
•	 Red Voltaire: http://www.voltairenet.org/
•	 Periodismo Humano:  

http://periodismohumano.com/
•	 Yo me tiro al monte:  

http://www.yometiroalmonte.es/
•	 El Ventano: http://elventano.es/
•	 Ajintem: http://portal.ajintem.com/
•	 La Mancha obrera: http://lamanchaobrera.es/
•	 Economía ciudadana:  

http://economia-ciudadana.blogspot.com/
•	 Crónica Popular: http://www.cronicapopular.es/
•	 Econonuestra: http://econonuestra.org/
•	 Weblog: http://www.weblogssl.com/medios/
•	 Nueva Tribuna: http://www.nuevatribuna.es/
•	 Canarias Semanal:  

http://canarias-semanal.org/
•	 El Boletín: https:www.elboletin.com/
•	 El Obrero: https://elobrero.es/
•	 Diario Progresista:  

https:/www.diarioprogresista.es/
•	 El comunista: https://elcomunista.net/
•	 Politikon: https:/politikon.es/
•	 La izquierda diario: www.izquierdadiario.es/
•	 Mundo Obrero: www.mundoobrero.es/

6.5. PUBLICACIONS DIGITALS DE CATALUNYA
A Catalunya tenen la seu nombroses publicacions 
digitals, la majoria d’elles en català. Destaquen 
els diaris independentistes Nació Digital, 
Vilaweb i El Nacional, el periòdic d’investigació 
Crític i la capçalera en castellà Crónica Global, 
associada a El Español. L’independentisme 
alimenta cinc digitals d’audiència relativament 
alta, especialment l’any 2017, gràcies sobretot 
al procés, i situacions financeres diverses que 
pugnen per un espai reduït, a vegades de manera 
poc amable. El més recent, El Nacional, fundat 
per José Antich, va fer l’any 2016, amb l’ajut de 
David Madí, intents de fusió que van resultar 
infructuosos. El més solvent periodísticament dels 
cinc mitjans és Nació Digital. 

•	 Vilaweb: fundat el 1995 pel periodista 
Vicent Partal, que n’és el director. És el 
degà dels digitals catalans. Editat per Partal, 
Maresma i Associats, SL, té una plantilla de 
14 treballadors i nombroses edicions locals 
a Catalunya i a la resta de països de parla 
catalana, com també una en anglès (Vilaweb-
New from Catalonia). És el digital que més 
subvencions ha rebut de la Generalitat les dues 
últimes dècades. És un mitjà independentista 
molt marcat per la personalitat de Partal, que 
ha abraçat sense complexos la causa de 
Carles Puigdemont i Quim Torra.

•	 Nació Digital: fundat el 1995, poc després 
de Vilaweb, per Miquel Macià, periodista 
i empresari de Vic, a partir d’una xarxa 
de digitals locals. Empresa: Serveis de 
Comunicació Global Aquitània, SL, que 
controla el mateix Macià, que aquest any ha 
substituït Karma Peiró a la direcció. El fan 25 
redactors i hi col·laboren 23 corresponsals a 
les diferents comarques catalanes, amb seus 
físiques a Barcelona, Vic, Sabadell, Terrassa, 
Granollers, Reus i Tarragona. Té set edicions 
temàtiques: Adolescents, Cupatges, Ecodiari, 
NacióCastells, NacióMotor i NacióMuntanya, i 
un mitjà adscrit, el magazine cultural Catorze, 
“plataforma de creació”, dirigit per Eva Piquer. 
Es considera proper a ERC. La incorporació, 
el setembre del 2016, de tot l’equip de 
Política del diari Ara li dóna una orientació 
més plural dins de l’independentisme i reforça 
la seva condició de digital independentista 
de referència, que pugna amb Vilaweb i el 
diari Ara per les primeres places dels mitjans 
de comunicació en català més llegits en línia.

•	 El Món: fundat el 2006 com a El Singular 
Digital, de la mà de l’Editora Singular 
Digital 2GR, SL, controlada per l’empresari 
convergent de Sant Cugat del Vallès Ramon 
Grau Soldevila, editor del gratuït Tot Sant 



32

Cugat i president de l’Associació de Mitjans 
d’Informació i Comunicació (AMIC). El 
setembre de 2015 va canviar de nom. Té 
una dotzena de treballadors. El director és 
Salvador Cot, procedent de Nació Digital, 
vinculat a l’antiga CDC, tot i que darrerament 
intenta obrir-se a altres espais de l’esquerra 
independentista.

•	 Directe: fundat el 2007 per persones 
vinculades a ERC. Empresa: Catmedia Global, 
SL, controlada per l’exdiputat republicà 
al Congrés (2004-2008) Joan Puig. Té set 
treballadors. Els anys 2008 i 2009, el director 
va ser Oriol Junqueras.

•	 El Nacional: fundat el setembre de 2015 per 
José Antich, ex-director de La Vanguardia 
acomiadat pel Grupo Godó després d’una 
etapa de connivència amb el procés 
independentista. Empresa: Grup Les Notícies 
de Catalunya, propietat del mateix Antich, ben 
relacionat amb CiU i ara amb JxC. Té uns 50 
treballadors. Edita un diari cultural, La Llança, 
i un altre de premsa rosa, En Blau. Publica 
edicions en castellà i en anglès, aquesta última 
amb la traducció d’algunes informacions i 
textos d’opinió. Entre els seus col·laboradors 
destaquen Jordi Graupera, Bernat Dedéu i 
Agustí Colomines. Proporcionalment és el 
digital més subvencionat pel Govern de la 
Generalitat en l’etapa anterior a l’aplicació de 
l’article 155 de la Constitució.

•	 Crític: mitjà en català especialitzat en 
periodisme d’investigació. Publica un 
reportatge setmanal i textos diaris d’anàlisi, 
opinió i entrevistes als quals s’accedeix 
per subscripció (52 euros l’any). El gener 
d’aquest any tenia 1.540 subscriptors, que 
hi aportaven el 40% dels ingressos. Editat, 
sota la responsabilitat de Roger Palà i Sergi 
Picazo, per una cooperativa de 64 socis 
que hi han aportat un mínim de mil euros. 
Té vuit periodistes en plantilla i desenes de 
col·laboradors de l’àmbit de l’esquerra. La 
cooperativa edita la revista monogràfica en 
paper Feminisme(s), premi Montserrat Roig, 
dirigida per Laia Soldevila i Laura Aznar, que 
té mes de 140 pàgines. Tenia previst estrenar 
web abans d’acabar l’any. El 2017 va tenir uns 
ingressos de 190.159 euros i uns guanys de 
8.675.

•	 Crònica global: diari en castellà format per 
17 redactors, fundat i dirigit des de 2013 per 
Xavier Salvador, procedent d’El Periódico. 
Els directors adjunts són Joaquín Romero i 
Manuel Manchón. L’empresa editora, Crónica 
Global Media, SL, presidida per Gonzalo 
Baratech i constituïda el juny del 2015 amb 
un capital social de 17.005 euros, és hereva 
de la que editava el digital del mateix nom, 

fundat dos anys abans per Francesc Moreno, 
ex-vicepresident de La Seda de Barcelona. 
El diari, de centre-dreta i molt bel·ligerant 
amb l’independentisme, té entre els seus 
col·laboradors Francesc de Carreras, Isabel 
Coixet, Ramón de España i Manuel Trallero. 
Té un acord amb El Español de Pedro J. 
Ramírez: cada mitjà és soci minoritari de l’altre, 
intercanvien informació i, a diferència d’altres 
mitjans digitals, el tràfic de les dues capçaleres 
s’agrega als sistemes de mesura d’usuaris, 
cosa que permet el digital anunciar-se com un 
dels més llegits de Catalunya. El desembre del 
2016 tenia 1,5 milions d’usuaris certificats per 
l’OJD.

•	 Metrópoli Abierta: publicació en castellà 
propietat de la promotora immobiliària 
Negobusiness, fundada el 2017 i dirigida per 
Lluís Regàs, que compta amb sis redactors 
i se centra en la informació municipal de 
Barcelona, amb una orientació clarament 
contrària a Ada Colau.

•	 Treball: publicació hereva del diari del 
PSUC, fundat l’any 1936 que es va publicar 
clandestinament durant la dictadura franquista, 
recuperada l’any 2001 per Iniciativa per 
Catalunya (ICV). Des del 2013, simultàniament 
a l’aparició del número 213 de l’edició en 
paper, disposa d’un web propi amb el domini 
revistatreball.cat. Hi col·laboren persones 
vinculades a ICV i a l’esquerra transformadora. 
Els directors són Júlia Brossa i Sergio de Maya.

•	 E-notícies: diari fundat el 2000 per Eloi Martín 
(editor) i Xavier Rius (director, ex-redactor de 
La Vanguardia i El Mundo). Té cinc redactors. 
L’empresa editora és EDR Interactiva SL. Molt 
crític amb els gestors del procés i amb la 
CCMA.

•	 El catalán: diari en castellà fundat l’estiu 
del 2017 per periodista Sergio Fidalgo per 
“representar la Catalunya que creu en el 
projecte espanyol”. Hi col·laboren un grup 
de periodistes i polítics de Sociedad Civil 
Catalana, PP, C’s i PSC, entre ells Miriam Tey, 
Alberto Fernández Díez, Carina Mejías i Joan 
Ferran.

•	 Dolça Catalunya: publicació ultra contrària a 
l’independentisme, nascuda el 2013, que es 
plantejava tancar “un cop complida la missió 
de liquidar el procés”.

•	 Núvol: diari digital de cultura nascut el 2012, 
editat i dirigit per Bernat Puigtobella, que té 
deu redactors. Compta amb la col·laboració 
del col·lectiu d’humor gràfic El Web Negre, 
així com la de la revista L’Avenç. Edita obres 
literàries inèdites en català, els anomenats 
e-singles.



33

•	 A més a més des digitals assenyalats, n’hi 
ha alguns, pocs per fortuna, que no fan 
informació, sinó que recullen rumors, coses 
que es troben per Internet sense contrastar, 
vídeos o textos virals, xafarderies, curiositats 
i alguna informació de servei públic com el 
temps, successos amb un to predominantment 
morbós i un cert rerefons xenòfob. És el model 

de negoci dels portals anomenats virals, 
que es basa en els pescaclics. És el cas de 
Catalunya Diari, el primer digital d’aquestes 
característiques, que forma part de El Món, 
de manera que en el recompte de visites 
aquestes computen en el global d’aquest diari 
digital. Segons l’OJD, tenia l’abril d’aquest any 
1.733.000 usuaris únics.

6.6. LES AUDIÈNCIES 
Les audiències difereixen segons qui en fa el 
mesurament. Les més acurades són les de l’EGM 
i les de l’OJD Interactiva, però no tots els mitjans 
hi estan inclosos i hi ha dades no coincidents 
entre les de l’EGM i l’OJD i les de Comscore, que 
les empreses de l’Ibex i moltes administracions 
utilitzen com a referència. L’EGM i Comscore 
tenen previst fusionar les seves dades.

Un problema que s’afegeix a la disparitat de 
criteris de les empreses auditores: la compra de 
tràfic de robots per augmentar artificialment les 
audiències, una pràctica molt estesa entre els 
tabloides britànics i que a Espanya comença a 
produir-se: els casos més escandalosos, però 

no els únics, són el d’OK Diario (del periodista 
Eduardo Inda), que va augmentar la penetració 
un 900% en només quatre mesos (entre l’octubre 
del 2015 i el gener del 2016), i el de Periodista 
digital (que dirigeix Alfonso Rojo), que, segons 
Comscore, va passar entre el juny i el juliol de 
2016 de 2,8 milions d’usuaris únics a 275.000. 

La Federació Internacional d’Anunciants 
considera que entre el 10% i el 30% dels anuncis 
on line no els veuen humans, sinó robots. Algunes 
publicacions tenen acords de col·laboració 
que els permeten sumar les audiències. Un cas 
notable és el dels diaris El Español i Crónica 
Global.

USUARIS ÚNICS DELS PORTALS AMB MÉS AUDIÈNCIA A TOT ESPANYA (EN MILERS)
Abril 2016 Abril 2017 Abril 2018

El País 4.817 5.228 5.963

Marca 4.968 4.519 4.638

As 2.414 2.268 2.439

La Vanguardia 1.444 1.548 2.364

Antena 3 2.390 2.062 2.009

RTVE 1.769 1.730 1.953

20 Minutos 1.565 1.586 1.751

La Sexta 1.733 1.448 1.415

El Periódico 1.012 1.014 1.402

Mundo Deportivo 1.231 1.152 1.370

La Razón 986 904 1.253

Sport 1.344 1.066 1.111 

La Voz de Galicia 967 770 908

El Jueves 527 637 846

Expansión – – 816



34

El Economista 713 779 807

Onda Cero 478 439 495

Cinco Días – – 388

Font: EGM. Inclou els portals dels mitjans en paper i de les televisions. No inclou els mitjans no controlats per l’associació que 
promou l’EGM. No hi ha, per exemple, els portals de Mediaset ni el digital del diari El Mundo.

USUARIS ÚNICS DE MITJANS DIGITALS EN CATALÀ (EN MILERS)
Octubre 2017 Abril 2018

El Nacional 2.967 4.538

Nació Digital 3.675 2.892

Vilaweb 3.538 2.214

El Món 2.088 1.291

Directe 1.517  763

E-Notícies  339  356

Crític  153  80

Font: OJD interactiva. Només inclou els digitals controlats per l’empresa de mesuratge.

USUARIS ÚNICS DE MITJANS DIGITALS EN CASTELLÀ (EN MILERS)

Abril 2018 Abril 2018

El Español  32.053 Infolibre  989

Diario  14.543 Diario Crítico  977

Público  12.447 Metrópoli Abierta  878

Font: OJD interactiva. Només inclou els digitals controlats per l’empresa de mesuratge.



35

USUARIS ÚNICS DE WEBS DE DIARIS I MITJANS AUDIOVISUALS (EN MILERS)

Abril 2018 Abril 2018

Ara  2.424 Regió 7  345

RAC1  1.272 Time Out  282

El Punt Avui  750 Betevé  176

Diari de Tarragona  738 Segre  164

Diari de Girona  633 El 9 Nou  101

El Periódico (cat.)  419 Sàpiens  100

 Font: OJD interactiva. Només inclou els digitals controlats per l’empresa de mesuratge.

6.7. LA RÀDIO A INTERNET
L’any 2018 la ràdio espanyola ha superat 
per primer cop els dos milions d’oients per 
Internet, prop de mig milió per podcast i 
1,6 milions en emissions lineals (streaming), 
segons l’EGM del mes d’abril. Aquestes dades 
indiquen els continguts en format àudio i no 
inclouen les pàgines vistes ni els usuaris únics 

de les emissores. Les ràdios generalistes i 
les temàtiques es reparteixen gairebé a parts 
iguals –un milió cadascuna d’elles– el nombre 
d’oients. Els principals dispositius de consum són 
l’ordinador (94%) i el mòbil (92%), i el contingut 
preferit pels usuaris és la música, seguida de la 
informació.

OIENTS PER INTERNET DE LES CADENES PRINCIPALS DE RADIO (EN MILERS)

SER 354 Onda Cero 127

COPE 207 Cadena Dial 96

Cadena 100 124 Rock FM 87

Los 40 196 RNE 87

RAC1 163 esRadio 77

 Font: EGM, abril del 2018. 



36

7. LA INFORMACIÓ A LES XARXES

7.1. DE LA PÀGINA IMPRESA A LA JUNGLA DIGITAL
La premsa digital no té límits de pàgines, els 
continguts poden ser infinits, però es publiquen 
de manera indiscriminada: al costat d’una 
exclusiva que ha costat mesos de trobar hi 
pot haver una notícia irrellevant copiada en un 
minut d’un teletip. Pels grans mitjans, el que 
compta és la pàgina vista: la dictadura del clic. 
El valor de la publicitat el determina el volum de 
tràfic: com més tràfic, més publicitat i, per tant, 
més ingressos. El que val no és què preocupa 
l’audiència (cosa que amb la tecnologia actual 
es pot saber), sinó el nombre de clics. I els 
guanys dels clics no se’ls emporten els mitjans 
tradicionals, sinó les xarxes: mentre els grups de 
comunicació, tot i l’augment dels clics, perden 
diners, les plataformes digitals els guanyen 
a cabassos: Google va ingressar el 2017 en 
publicitat un 30% més que el 2016 i Facebook(1), 
més del 60%, mentre que The Guardian, que té 
una audiència de 155 milions d’usuaris mensuals, 
va ingressar 2,3 milions menys i va tenir unes 
pèrdues globals de 80 milions. 

Els periodistes són presoners de les rutines que 
els marquen les empreses, que consideren que 
la mesura del valor de la feina periodística no 
és la veritat ni la qualitat, sinó la viralitat. Per la 
seva dependència del poder, molts dels grans 
mitjans consideren poc serioses les notícies 
que no fan referència a la política i a l’economia, 
i menystenen informacions que, tractades 
seriosament, contribuirien a millorar la vida 
dels ciutadans, com les relatives a la salut, el 
medi ambient, la cultura, etcètera. Els mitjans 
ignoren una part de la realitat. I alhora dediquen 
notables esforços a informacions irrellevants 
amb l’esperança que esdevinguin tendència. I 
cada cop hi ha menys diferència entre notícies, 
entreteniments i bàners i altres reclams 
publicitaris.

Això passa en un espai saturat en què la 
distribució no depèn del periodista ni del mitjà, 
sinó de les xarxes. Una notícia falsa o mal 
documentada, un text copiat, una informació no 
contrastada, una mentida poden reproduir-se ad 
nauseam a Google i a les plataformes digitals. 
Cada minut, els lectors envien a les xarxes més 
de 300.000 tuïts, més de 15 milions d’SMS, 
gairebé 2,5 milions de gigabites d’informació a 
Facebook i més de 300.000 hores de vídeos a 

(1) L’any 2017 Facebook va facturar 32.750 milions 
d’euros (12.000 més que el 2016) i va tenir uns beneficis 
de 12.800 milions (el 56% més que un any abans), amb 
una audiència de 1.400 milions d’usuaris actius diaris i 
un valor de mercat de 537.000 milions.

Youtube. El món del periodisme s’ha encongit. Se 
l’han menjat les xarxes. Hem passat de l’època 
dels fets a l’època de les dades. La recerca i 
comprovació dels fets era cosa dels periodistes, 
l’anàlisi de les dades és cosa dels algoritmes de 
Google i de les empreses tecnològiques.

Vivim una transició vertiginosa de la pàgina 
impresa a la jungla digital. La pàgina impresa 
anunciava veritats que els lectors consideraven 
irrefutables, si més no fins que eren matisades 
o corregides per altres pàgines impreses. A la 
jungla digital es barregen els fets i els rumors, 
les veritats i les mentides, la violència i la 
generositat, els millors sentiments i els pitjors, la 
gent informada i la desinformada. Les víctimes 
d’aquesta batalla desigual són la veracitat de les 
informacions i la credibilitat dels informadors. 
Els ciutadans desconfien d’allò que els mitjans 
presenten com a fets veritables, sobretot si 
són incòmodes o no encaixen amb les seves 
percepcions de la realitat. La veritat és allò que 
les persones perceben com a veritable. Els 
rumors i les informacions falses es llegeixen tan 
o més que els fets verificats, perquè subverteixen 
la realitat i connecten amb les emocions que 
necessitem compartir.

Avui, els lectors més fidels dels periodistes 
són els motors de recerca, i els caps de les 
redaccions dels mitjans, els algoritmes que 
busquen optimitzar la publicació de continguts 
a les xarxes. Filtres bombolla com els que 
utilitzen Google i Facebook estan dissenyats per 
reforçar visions coincidents entre els usuaris. És 
significatiu que una mateixa recerca feta a Google 
per persones diferents doni resultats també 
diferents, segons el que revelen els historials de 
les recerques anteriors d’aquestes persones.

Els algoritmes no fan que prevalguin les visions 
compensatòries d’un fet, sinó les convalidants 
(o autovalidants). Estan dissenyats per mostrar 
el que cadascun dels usuaris i les persones del 
seu entorn volen veure. Segons el Digital News 
Report, el 56% dels internautes prefereixen les 
notícies que els recomana un algoritme (segons 
les informacions consumides prèviament) que 
les que els subministren els periodistes. Gràcies 
a les cookies i als agregadors intel·ligents 
(Menéame, Pulse, Get Pocket, Flipboard...), els 
algoritmes coneixen quines pàgines visitem, 
quins articles ens interessen i, d’acord amb els 
nostres hàbits, ens recomanen els continguts 
que ens convé llegir. I gràcies als filtres 
d’algoritmes secrets, les empreses propietàries 



37

de les xarxes socials, convençudes que 
l’audiència no es regeix pel criteri de veracitat, 
sinó de satisfacció, tenen una gran capacitat per 

determinar què ens convé i què no ens convé 
llegir. I això inclou els rumors, les mentides i les 
notícies falses.

7.2. CAPITALISME 3.0
Les fake news no són cosa d’ara ni són cosa 
només de les xarxes. Els mitjans tradicionals 
han inventat o falsejat notícies sempre que ha 
convingut els seus propietaris o les elits dels seus 
països(1). Tampoc són cosa dels bots russos. És 
cert que hi ha bots russos (i plataformes com 
Russia Today, que fa la competència a la BBC 
britànica i a la CNN nord-americana, fins fa poc 
hegemòniques en la informació mundial), però 
Rússia actua com actuen els EUA des de fa 
dècades. La diferència rau en l’eclosió de les 
xarxes, que fan d’efecte multiplicador de les 
informacions.

El coneixement de les dades de milions i milions 
de persones dona a les plataformes digitals un 
poder formidable. Les dades tenen un valor 
extraordinari per a les grans empreses, els grans 
partits i els serveis secrets dels Estats, que se’n 
serveixen per mirar de canviar la conducta de 
consumidors i votants en favor dels clients que 
en paguen els serveis. Fins fa pocs anys, calia 
subornar un grup de militars o finançar una vaga 
de camioners o de grups violents que sembressin 
el caos per promoure un cop d’Estat. Ara no cal. 
N’hi ha prou amb Facebook. I empreses com 
Cambridge Analytica fan la resta(2).

(1) Exemple de notícia falsa. Setembre 2015. El Daily 
Mail informava que David Cameron havia participat en 
una orgia d’una societat secreta en què havia comés 
“un acte obscè amb el cap d’un porc mort”. La font: un 
parlamentari anònim que havia vist la foto. La notícia la 
van reproduir tots els mitjans i es va repetir en milions 
de tuits i publicacions de Facebook. Després de 24 
hores, la periodista autora de la informació, Isabel 
Oakeshott, va confessar a la BBC que no en tenia 
proves. “Vam publicar la informació de la font –va dir–, 
però no dèiem que fos certa. Tot depèn de si la gent se 
la creu o no”. 
Un altre exemple. Una investigació de BuzzFeed sobre 
la campanya electorals dels Estats Units ha demostrat 
que el 20% i el 38% de les informacions publicades, 
respectivament, a les principals webs demòcrates i 
republicans eren falses. Moltes d’elles es van difondre 
massivament per les xarxes, especialment per 
Facebook, que és la primera font de notícies per 44% 
dels nord-americans, segons el Pew Research Center. 
Algunes notícies falses virals van contribuir a la victòria 
de Trump, per exemple: “El papa Frances dóna suport 
a Trum”, “Els Clinton s’han gastat 200 milions de dòlars 
en la compra d’una casa a les Maldives” i “La Fundació 
Clinton va comprar il·legalment armes per valor de 137 
milions de de dòlars”. 
Però no cal anar al Regne Unit ni als Estats Units per 
trobar exemples d’informacions falses, moltes vegades 
desmentides (fins i tot pels jutges), que corren per les 
xarxes. És el cas de les mentides reiterades d’OK Diario 
i El Mundo sobre el finançament de Podemos.

(2) El 2016, durant la campanya electoral dels EUA  
que va permetre Donald Trump arribar a la Presidència, 
la consultora política britànica Cambridge Analytica, 
contractada per l’aleshores candidat per més de  
6 milions de dòlars, va utilitzar dades de Facebook 
per enviar informació segmentada, d’acord amb els 
perfils seleccionats, a 85 milions de nord-americans: 

Assistim a la mutació del capitalisme, 
perceptible en els canvis al rànquing mundial 
per capitalització borsària. De Wall Street hem 
passat a Silicon Valley: on hi havia empreses 
petrolieres i automobilístiques avui hi ha 
plataformes tecnològiques que basen el seu 
poder en l’extracció i acumulació massiva de 
dades personals (el big data) i la possessió 
d’infraestructures que canalitzen les nostres 
relacions socials, polítiques i econòmiques. 
Google i Facebook venen les dades; Apple 
i Microsoft, les aplicacions informàtiques (el 
software) i els components (el hardware), i 
Amazon controla el comerç electrònic(3).

Estem davant d’una concentració de poder 
immensa i extraordinàriament perillosa que fa 
imprescindible un canvi de propietat i d’estatus 
legal de les dades –de mercaderia a bé comú– i 
la creació d’infraestructures públiques sotmeses 
al control ciutadà. A curt termini, és indispensable 
subvertir l’ús acrític de les tecnologies digitals i 
començar a configurar el bastiment tecnològic 
del comú, amb comunitats d’aprenentatge, 
campanyes d’alfabetització mediàtica i digital, 
centres socials i hacklabs (o laboratoris de 
hackers) i programari lliure. Només així s’evitarà 
que el vell somni d’una xarxa oberta amb un teixit 
d’informació descentralitzada i enriquida per 
multitud d’enlaços igualment oberts mori a les 
portes de les muralles de Facebook i les big-tech.

per exemple, els electors racistes rebien missatges 
xenòfobs; els misògins, masclistes, i els electors de 
perfil anti-Trump, notícies falses sobre els Clinton 
per animar-los a abstenir-se. Aquest any, després 
de l’escàndol, Cambridge Analityca s’ha canviat de 
nom: ara es diu Emerdat Limited. Al Regne Unit, els 
promotors del Brexit van fer mil milions d’anuncis 
digitals dirigits a grups específics de votants durant deu 
setmanes. I l’extrema dreta alemanya i la Lliga italiana, 
que han aconseguir uns grans resultats a les eleccions 
d’aquest any, han utilitzar a fons la publicitat amagada 
i el microtargeting de Facebook. No en va Matteo 
Salvini, cap de la Lliga no es va estar la nit electoral de 
proclamar: “Gràcies a Déu per Facebook”.

(3) El portal nord-americà The Verge va filtrar el maig 
d’aquest any el vídeo Selfish Ledger, fet per Google 
el 2016, que mostra com s’imaginen el futur les 
companyies de Silicon Valley: una extracció completa 
de les dades de les persones per poder-ho saber tot 
dels seus desitjos, gustos, objectius i necessitats 
presents i futures per oferir-los productes exclusius 
capaços de satisfer-les. Segons Google, el vídeo no 
és més que un experiment, però s’hi explica, entre 
altres coses, que aquest “gran llibre d’instruccions” del 
comportament humà permetrà que les dades de cada 
usuari sobrevisquin “més enllà dels límits biològics 
personals, de manera semblant a como es propaga el 
codi genètic”. 



38

8. LES AGÈNCIES DE PREMSA
Els mitjans catalans reben informacions de tres 
agències de premsa, una de pròpia, l’Agència 
Catalana de Notícies (ACN), i dues d’àmbit estatal 
amb delegacions a Catalunya i serveis en català 
(EFE i Europa Press), que serveixen informació en 
els diferents formats (de fet, són multimèdia: text, 
àudio, foto i vídeo) als clients que paguen pels 
seus serveis.

•	 EFE: fundada el 1939, és la quarta del món. 
És una societat anònima de la qual l’Estat és 
el principal accionista i està en mans de la 
Societat Estatal de Participacions Industrials 
(SEPI). Té 60 delegacions internacionals i  
3.000 periodistes, que treballen a 120 països 
per a 3.000 clients. Té delegacions a les 
comunitats autònomes. La delegació de 
Catalunya, que compta amb 60 treballadors, la 
dirigeix Leandro Lamor. Té un servei en català 
des de fa 20 anys. Té un estatut de redacció, 
sense representació a Barcelona.

•	 Europa Press: fundada el 1957 per la 
família Luca de Tena (diari ABC) i un grup 
d’intel·lectuals. L’agència sempre ha estat en 

mans privades i vinculada a l’Opus Dei. Publica 
unes 3.000 informacions diàries i té un miler 
de clients i 400 empleats. Va ser la primera en 
tenir un servei en català. La delegació catalana, 
dirigida per Anna Cristeto, té una cinquantena 
de treballadors.

•	 ACN: fundada el 1999 per diputacions, 
consells comarcals i ajuntaments vinculats 
a CDC que van fer-ne director Carles 
Puigdemunt (1999-2002). Actualment és 
propietat d’Intracatalònia SA, societat de 
capital públic de la Generalitat (el 70%) i 
la CCMA (el 30%). Té delegacions al País 
Valencià, Madrid, Brussel·les i Londres. Víctima 
de les retallades (de 600.000 euros el 2013), 
ha passat de 61 empleats a una cinquantena. 
Té uns 300 abonats. No té cap estatus 
d’independència respecte del Govern i no 
compta amb estatut de redacció. El president, 
nomenat directament pel mateix Govern, és 
Jordi Vilajoana (ex-secretari de Comunicació i 
ex-director general de la CCRTV), i el director 
és Marc Colomer.



39

9. LA PROPIETAT DELS MITJANS
Els grans mitjans privats estan en mans de la 
banca, fons d’inversió i grans empreses, i els 
públics, de les administracions que els controlen. 
El Grupo Prisa –El País, SER, Cinco días–, el 
hòlding periodístic de referència a Espanya, té 
com accionistes des d’actors de la City i fons 
voltors com Amber Capital fins entitats financeres 
com HSBC, CaixaBankk i Banco Santander. 
Vocento, el grup que edita ABC, l’ha presidit 
fins el 2015 Rodrigo Echenique, vicepresident 
del banc i marmessor d’Emilio Botín. Javier de 
Godó, patriarca del Grupo Godó –La Vanguardia, 
RAC1, 8tv– ha sigut vicepresident de La Caixa. 
Unidad Editorial –El Mundo, Expansión, Marca– 
es propietat del grup italià RCS, que està en 
mans dels bancs italians Mediobanca i Intesa 
Sanpaolo. La família Lara, fins fa poc accionista 
de referència i vicepresident del Banc Sabadell, 
controla Atresmedia –La Sexta, Antena 3–  
i La Razón i té accions d’El Periódico.

Abans del 2010, la banca tenia una gran 
influència sobre els mitjans gràcies als crèdits i la 
publicitat, però des d’aleshores n’ha assumit el 
control directe. Les grans inversions originàries 
de la bombolla periodística en una època de 
grans beneficis van deixar els grups amb deutes 
inassumibles i crèdits impagats –el Grupo Prisa  
va arribar a tenir l’any 2008 un deute de  
5.100 milions d’euros–, de manera que les 
entitats financeres es van convertir en accionistes 
de gairebé tots els grups: en el cas de Prisa, 
Santander, Caixabank i HSBC van acceptar el 
2012 canviar part del deute per accions i es van 
quedar el 25% de la companyia.

Els tentacles de la banca arriben a tots els grans 
mitjans, inclosos els que no tenen representants 
de les entitats financeres als consells 

d’administració. Tots viuen de la publicitat de 
les grans empreses –El Corte Inglés, Telefónica, 
Repsol, Gas Natural, Abertis, Agbar...–, en què els 
bancs son accionistes de referència.

Amb estructures empresarials i models de 
negoci obsolets, i en mans de la banca i de les 
empreses de l’Ibex, els grans grups viuen una 
crisi paral·lela a la del règim del 78. Per exemple, 
Prisa, tot i vendre’s una part substancial del 
seus actius –Cuatro, Sogecable, etc.– i haver-se 
desfet pràcticament de la meitat de la plantilla, 
acumulava a finals del 2017 un deute de  
1.421 milions d’euros que ha hagut de reduir a 
principis d’aquest any amb una ampliació de 
capital.

Les perspectives són dolentes. Els ingresos per 
venda d’exemplars han caigut els últims cinc anys 
entre el 33% (Vocento) i el 45% (Prisa i Unidad 
Editorial). Entre 2010 i 2017 els ingressos per 
publicitat ho han fet prop del 40%, i si ens fixen 
només en els diaris, els ingresos han caigut un 
67% des del començament de la crisi.

La desprotecció dels professionals, amenaçats 
pels ERO, creix cada dia. Més d’12.000 
periodistes, sobretot els més veterans, han estat 
acomiadats des de 2008, i la majoria dels grans 
mitjans, a instàncies dels bancs i dels grups que 
els controlen, tenen en cartera més reduccions de 
personal i de salaris. 

La situació és greu a tot el món, però a Espanya 
especialment, fins el punt que ja el 2015 
l’International Press Institute, la Federació 
Europea de Periodistes i el Comitè per a la 
Protecció dels Periodistes es van veure obligats a 
denunciar-la. 

9.1. PROPIETARIS DELS GRANS GRUPS MEDIÀTICS
•	 Grupo Prisa

En premsa, Prisa es propietat d’El País, As, 
Cinco Días, El Huffington Post i Meristation 
(revista de videojocs), a més del 15% de 
Le Monde. En ràdio, Cadena SER, Los 
40, M80 Radio, Cadena Dial, Máxima FM, 
Radiolé i Ona FM, a més de les emissores 
portugueses Radio Comercial, Radio Cidade, 
M80 Portugal, Smooth FM i Vodafone FM 
i participa en emissores de Mèxic (Televisa 
Radio), EUA (Caracol Miami i W Radio Los 
Angeles), Colòmbia (Caracol Radio), Costa 
Rica, Panamà, Argentina (Radio Continental) 
i Chile (Iberoamericana Radio Chile, que 
controla el 50% de la programació nacional), i 
franquícies a Guatemala, Honduras, Ecuador, 
Paraguai i República Dominicana. En televisió, 

té el 13% de Mediaset (Telecinco, Cuatro), 
la cadena de canals portuguesos Televisão 
Independente (TVI, TVI 24, TVI Internacional, 
TVI Ficção, TVI África i TVI Reality, així com 
la productora Plural Entertainment Portugal). 
En publicitat controla Prisa Brand 
Solutions. El grup també és propietari de 
Santillana, la divisió editorial present a 20 
països d’Amèrica que inclou Santillana 
Educación, Moderna, Santillana 
Français i Alfaguara Infantil y Juvenil, a més 
dels sistemes d’ensenyament digitals Sistema 
Uno i Santillana Compartir. Juntament amb els 
diaris Clarín i La Nación, controla el 90% del 
paper per a diaris i revistes de l’Argentina. El 
grup té una participació del 17% a Mediaset.



40

L’any 2008, Prisa devia 5.100 milions d’euros 
i tenia 400 empreses. El primer trimestre 
del 2017, encara en devia 1.486, tot i les 
desinversions i les successives ampliacions 
de capital, i havia perdut el 54% del seu 
valor borsari, que no arribava a 190 milions. 
L’exercici del 2017 el va tancar amb un resultat 
negatiu de 102,9 milions, 35 més que l’any 
anterior, i un endeutament de 1.421,6 milions.

El febrer d’aquest any va fer una ampliació de 
capital de 563 milions que va consolidar Amber 
Capital, un fons voltor nord-americà radicat 
a la Illes Caiman, com a principal accionista, 
amb el 26,3% de les accions (en tenia el 18%), 
un percentatge molt superior al dels altres 
accionistes, que no arriben al 10%: la familia 
Polanco, a través de la sicav Rucandio i altres 
societats i el suport del Banco Santander; el 
mateix banc dels Botín; International Media 
Group, de la família reial de Qatar, accionista 
d’Iberdrola, El Corte Inglés i IAG; Telefónica; 
HSBC Holdings, la filial suïssa del qual va ser 
acusada el 2014 per la fiscalia de Brussel·les 
de frau fiscal, de blanqueig i de constituir una 
organització criminal; Herradura Occidente, 
de l’empresari mexicà del petroli i el transport 
Roberto Alcántara, i CaixaBank.

També tenen accions fons de capital risc com 
Liberty, de Nicolas Berggruen, amb seu al 
paradís fiscal de les Illes Verges Britàniques; 
el nord-americà Silver Point Capital LP, 
especialitzat en inversions a empreses en 
situació de risc, i l’israelià Ada Capital Partners, 
propietat de Zev Marynberg, que controla el 
fons voltor immobiliari Neinor Homes i que 
financia les activitats de l’ultradreta israeliana 
i que en dues ampliacions successives ha 
adquirit aquest any, primer, el 5,79% de les 
accions i després un 1,57%. Altres entitats 
bancàries amb interessos a Prisa, a través de 
diverses societats, són el Deutsche Bank, la 
Societé Générale, la Unió de Bancs Suïssos, 
el nordamericà Morgan-Stanley i l’andorrà 
Andbank.

Amb l’ampliació, el capital social de Prisa ha 
quedar fixat en 524.686.851euros, representat 
per 558.177.502 accions de 0.94 euros de 
valor nominal.

El hòlding té un centenar d’accionistes, 
una atomització que ha permés a Juan Luis 
Cebrián mantenir el control de la gestió fins 
la primavera del 2018, en què un sector cada 
vegada més ampli de l’accionariat, capitanejat 
per Amber Capital i el Santander, l’ha obligat 
a deixar el càrrec i l’ha convertit en president 
d’honor, una figura decorativa. Cebrián, que 
cobrava un sou anual d’1,8 milions d’euros, 
s’ha endut una compensació extraordinària 
de gairebé 7 milions i un bonus de 2 milions 
més, un premi escandalós per 40 anys de 

mandat en què les accions de Prisa, en fallida 
tècnica, han perdut el 99,9% del seu valor i 
un preu desmesurat que la majoria ha hagut 
de pagar per no perdre més diners i trencar la 
dinàmica d’anteriors operacions de salvament 
del grup, que tenien lògiques alienes a la 
dinàmica capitalista tradicional: la de Liberty 
(2010) responia a raons especulatives; les del 
conglomerat de Roberto Alcántara (2014) i el 
fons de Qatar (2015), a raons d’Estat, i les de 
Telefónica (2008 i anys posteriors), a pressions 
del Govern espanyol. 

Ara el hòlding, capitanejat per Manuel 
Polanco, president no executiu, i Manuel Mirat, 
president d’El País, Santillana i Prisa Radio, 
haurà de destinar a reducció del deute 450 
milions dels 563 aconseguits amb l’ampliació 
de capital i fer noves desinversions, entre elles 
les vendes de Media Capital (la productora 
que controla els canals de TVI i les ràdios 
portugueses) a la multinacional Altice, que 
ha d’aportar al hòlding 331 milions més, i del 
paquet accionarial de Le Monde. 

La caiguda de Cebrián i el nomenament  
–el primer trimestre d’aquest any– d’Augusto 
Delkader com a coordinador editorial del 
grup feien preveure canvis significatius 
en l’orientació d’alguns mitjans de Prisa, 
especialment de la cadena SER, dirigida ara 
per Daniel Gavela, un periodista bandejat pel 
mateix Cebrián. Però la destitució –a principis 
de juny, coincidint pràcticament amb el canvi 
a la presidència del Govern– d’Antonio Caño 
com a director d’El País i el nomenament 
de Soledad Gallego-Díaz, una professional 
molt respectada, per substituir-lo confirma 
clarament la voluntat dels nous rectors del 
hòlding de recuperar una part de la quota 
de mercat perduda amb el canvi de perfil 
polític del principal diari espanyol: en els 
quatre anys de gestió de Caño, El País havia 
perdut el 32% de difusió i el 36% de vendes. 
Cebrián se’n fa creus. Ha perdut l’imperi, 
alguns dels professionals que ell mateix va 
despatxar o marginar es fan amb les regnes 
dels dos principals mitjans del grup i, a més, 
ha vist com la seva filla era acomiadada com 
a responsable de les radiofòrmules i el seu fill 
es quedava temporalment sense feina a causa 
de l’eliminació de Prisa TV. Sic transit gloria 
mundi.

•	 Atresmedia / Grupo Planeta
Atresmedia es disputa amb Mediaset el domini 
de la televisió privada a Espanya. L’accionista 
principal és el Grupo Planeta (té el 41,7%, 
més de 83 milions d’euros). També tenen 
accions Berstelmann (el 18,6%) i Mediapro 
(el 4,2%), entre altres companyies. Planeta 
és el setè grup editorial del món, un gegant 
global que factura 3.000 milions d’euros i 
reuneix un centenar d’empreses de set àrees 



41

de negoci diferents, de les quals destaquen 
les 30 editorials que fan de Planeta el primer 
grup editorial a Espanya i a l’Amèrica Llatina 
i el segon a França. Té més de 170 marques 
i segells editorials, un catàleg de 15.000 
autors i publica 6.000 novetats l’any. Entre les 
editorials destaquen Planeta, Crítica, Espasa, 
Seix Barral, Edicions 62, Tusquets, Ariel, 
Proa, Empúries, Pòrtic, Labutxaca, Paidós, 
Temas de Hoy, Martínez Roca, Minotauro, 
Columna, Destino i Editis, aquesta última 
francesa. A més, el grup actua en les àrees 
de col·leccionables, venda directa (Casa 
del Libro), formació, escoles de negoci i 
ensenyament a distància (Deusto Formación, 
Desto Salud, Atresmedia Formación, EAE 
Business School, Universidad Internacional 
de Valencia, UNIBA, Online Business School, 
les franceses Eslsca i EDC i les marroquines 
Ostelea i Eslsca). Les empreses del grup 
sumen prop 9.000 empleats.

En el món de la comunicació Planeta es 
accionista de referencia del diari La Razón i 
té, per mitjà d’una sicav, el 5,7% de l’empresa 
editora d’El Periódico. A travès d’Atresmedia, 
aglutina els canals de TV Antena 3, La Sexta, 
Neox, Nova, Mega i Atreseries, i les emissores 
de ràdio Onda Cero, Europa FM i Melodía 
FM. També té productores de cine i televisió, 
portals de TV i cine online i empreses de 
publicitat multimèdia. A través de Prisma 
Publicaciones edita revistes com ara Objetivo 
Bienestar, Lonely Planet, Traveller, Historia y 
Vida i Interiores. Juntament amb Mediaset, 
Atresmedia, que té 2.000 treballadors, acapara 
gairebé el 60% de l’audiència televisiva a 
Espanya i el 90% de la inversió publicitària. 

El grup és propietat de la familia Lara. José 
Manuel Lara, que va morir el 2015, era 
vicepresident del Banc Sabadell i havia sigut 
membre dels consells del BBVA i de la Fira de 
Barcelona. Per mitjà de la financera Inversiones 
Hemisferio, la família controla altres empreses, 
com Plasmia Biotech, Ylirio 2012 i Treva 
Investment. Al consell d’Antena 3 hi ha 
Marco Drago, conseller del fons DeA Capital; 
Maurizzio Carlotto, procedent de Fininvest, 
i Mauricio Casals, el conseguidor, que va fer 
d’intermediari entre el PP i Luis Bárcenas i va 
ser acusat de coaccionar Cristina Cifuentes 
en l’operació Lezo. El febrer d’aquest any, 
Carlos Fernández, fins aleshores vicepresident 
executiu, ha substituït José Manuel Lara com 
a conseller delegat de Planeta. El president és 
José Creuheras, membre del Comitè Executiu 
de la Cámara de España i del Consell Consultiu 
de Foment del Treball.

L’any 2015 Planeta Corporación va facturar 
2.363 milions d’euros i va tenir uns beneficis 
de 15,6 milions. El 2016, va declarar uns 
ingressos de 2.507 milions, uns guanys de 

23,6 i, segons Arcemedia, una facturació per 
publicitat de mil milions, més que cap altre 
grup de comunicació. El deute bancari pujava 
aleshores a 1.359 milions i aquest any n’havia 
de tornar 678, però ha arribat a un acord de 
refinançament amb els bancs (Santander, 
BBVA, CaixaBank, Bankia i Sabadell) per 
allargar el termini fins el 2021. L’elevat deute 
del hòlding, de gairebé cent vegades més 
que el benefici net, s’explica per la unificació 
en un sol crèdit sindicat de mil milions del 
deute històric que la companyia va pactar 
amb el bancs l’any 2010, per un préstec de 
270 milions per a Atresmedia (any 2015), pel 
refinançament del deute d’Editis(1) per valor de 
465 milions (2015) i per un nou finançament 
sindicat de Planeta Agostini (2013). 

Inversiones Hemisferio, la patrimonial de la 
família Lara, tenia a finals de l’any passat un 
deute de 700 milions d’euros i un “desequilibri 
financer” de 50 milions, a causa de la ruïnosa 
compra, feta l’any 2008, juntament amb Isak 
Antic (Mango), Joaquin Folch (Pinturas Titán) i 
Héctor Colonques (Porcelanosa), del 12,45% 
de les accions del Banc Sabadell, valorades 
en 1.295 milions. Davant la necessitat de 
reduir el deute, els amos de Planeta han 
optat per vendre l’edifici de la Diagonal de 
Barcelona (que el hòlding va comprar el 2001 
a l’antiga Banca Catalana) al Banc Sabadell, 
que Hemisferio valora en 150 milions: Planeta 
continuarà a la seu de Diagonal, però haurà 
de pagar un lloguer al banc. El grup no 
considerava oportuna la venda de les accions 
del Sabadell –que quan les van comprar valien 
sis euros i avui en valen 1,59–, valorades en 
260 milions, ni la participació a Editis, que el 
consell d’administració valorava el 2016  
en 150 milions.

•	 Mediaset España
Té els canals de TV Telecinco, Cuatro, Factoría 
de Ficción, Boing, Divinity, Energy, Telecinco 
HD, Cuatro HD i Be Mad TV. El grup 
Mediaset també és propietari de l’agència 
de notícies Atlas, de la companyia gestora 
de publicitat Publiespaña i la productora 
audiovisual Telecinco Cinema, i té accions 
a Canal+, Endemol, Alba Adriática, les 
productores Salta i Produccions Mandarina, 
el Grupo Editorial Telecinco, Sogecable 
Media, Compañía Independiente de Noticias 
de Televisión, Caribe Visión i la xarxa de 
televisions locals UNE. Fora d’Espanya 
té CincoMAS, que distribueix continguts 
audiovisuals a 16 països d’Amèrica; Mitele, 

(1) La compra de la companyia francesa Editis el 2008 
és un exemple de com s’han fet les coses en el sector 
durant els anys de vaques grasses. L’operació va costar 
al grup mil milions d’euros, però en efectiu només en va 
pagar 50. La resta els va abonar amb crèdits bancaris 
de BNP Paribas, Calyon i Natixis, als quals es van 
sumar La Caixa, Banc Sabadell, Caja Madrid i Banco 
Popular.



42

que conté l’oferta de les produccions del grup 
per Internet, i Mtmad, canal de vídeos, tabé 
per les xarxes. L’any passat es va despendre 
del 30% de les accions de l’empresa del Grupo 
Godó propietària de la cadena catalana de 
televisió 8tv. 

La majoria de les accions, el 50,2%, 
pertanyen a la matriu italiana Mediaset SpA, 
controlada pel grup Fininvest, propietat de 
Silvio Berlusconi. L’altra part del capital social 
està en mans d’inversors borsaris (free-float 
o capital flotant: l’empresa cotitza en borsa i 
forma part de l’Ibex-35), entre els quals hi ha 
o hi ha hagut els últims anys bancs, empreses 
financeres i fons d’inversió com BNP Paribas, 
Invesco LTD, Lazard Asset Management,  
FTIF-FR, Franklin Templaton, Management 
Limited, FMR i Promotora de Informaciones 
SA. El president és Alejandro Echevarría, 
conseller d’Endesa, de Consulnor (serveis 
financers) i de la Compañía Vinícola del Norte 
de España. Un altre conseller, Borja Prado, 
també és conseller d’Endesa i de Mediobanca, 
i una consellera, Helena Revoredo, és 
accionista del Banco Popular. A consell també 
hi ha l’exministra Cristina Garmendia. El 
conseller delegat és Paolo Vasile. Mediaset i 
les societats que en depenen van ingressar 
l’any passat 996 milions d’euros i van tenir 
unes despeses de 991.

•	 Grup Mediapro
Empresa de serveis de comunicació fundada 
(el 1994) i presidida per Jaume Roures que 
opera en una vintena de països (d’Amèrica 
Llatina, EUA i els països àrabs), té més de 
5.500 empleats, més de 30 seus a tot el món 
i tres branques de negoci: gestió de drets 
audiovisuals, serveis audiovisuals i producció 
de continguts. Els principals ingressos del 
grup procedeixen de la gestió de drets 
esportius. Mediapro produeix i distribueix 
continguts televisius i de cinema, i gestiona 
drets esportius i serveis de postproducció. En 
televisió, el juliol de 2015 va cessar d’emetre 
mitjançant el canal llogat a Atresmedia amb 
la marca comercial GolT, a l’agost va llançar 
Bein Sports, un consorci amb el grup qatarià Al 
Jazeera, que emet partits de futbol en directe 
de les principals competicions internacionals 
(Premier, Champions i Liga BBVA), ja sigui en 
el canal televisiu o per mitjà de la seva pròpia 
oferta en línia, Bein Sports Connect. També 
ofereix el canal a través d’operadors com ara 
Movistar+, Vodafone One i Orange TV, així com 
plataformes de continguts com, per exemple, 
YouTube, Xbox, TotalChannel i Gol Stadium.

A finals de l’any passat, Roures i els seus 
socis, Tatxo Benet i Gerard Romy, eren 
propietaris de Madiacapital, principal 
accionista del grup (el 35% de les accions); 
la multinacional britància WPP Group en 

tenia el 23%; Televisa, el 19%, i la societat de 
capital risc Torreal, de Juan Abelló, el 23%, 
però el febrer d’aquest any el fons d’inversió 
xinès Orient Hontai Capital ha comprat per 
1.015 milions d’euros les accions de Toreal, 
les deTelevisa i les de Romy, propietari de 
Mediavideo, amb el 12%(1). Tot i quedar-se 
amb el 53% de les accions, el fons xinès 
ha cedit a Roures i Benet el control de la 
companyia, valorada en 1.900 milions amb una 
facturació anual els últims anys superior als 
1.500 milions. L’operació ha facilitat l’entrada 
del grup en el mercat xinès de la mà d’un 
soci solvent: el fons d’inversió de l’operadora 
de valors Orient Securities, que a finals del 
2017 tenia un valor de 10.800 milions, amb 
inversions en companyies tecnològiques, 
d’assistència sanitària i videojocs com Shanda, 
Diandin Interactive, AppLovin i China Mobile 
Games and Entertainment. 

Els tentacles de Roures i Benet s’estenen a 
altres àmbits i sovint en direccions oposades. 
El 2007, en ple idil·li amb el PSOE de José Luis 
Rodríguez Zapatero, promotor de Mediapro a 
Madrid, van fundar el diari en paper Público i el 
van tancar cinc anys després en una polèmica 
operació que els va permetre mantenir el 
control de la capçalera i del periòdic digital 
del mateix nom, pròxim a Podemos, mentre 
invertien en el restaurant del cuiner català 
Fermí Puig. Benet, de clares simpaties 
independentistes, és soci de Javier Tebas, 
president de la Liga de Fútbol Profesional, a la 
societat Spanish International Marketing.

Benet i Roures són socis de l’emir de Qatar, 
amo del PSG, al canal Bein Sports. Roures 
ha produït documentals favorables al procés 
independentista català, ha convertit la seu 
barcelonina del grup (exempta d’impostos 
gràcies a un pacte amb l’ex-alcalde Xavier 
Trias) en plató televisiu al servei del Govern 
de Carles Puigdemont, ha propiciat contactes 
entre Pablo Iglesias i Oriol Junqueras, i 
després de l’1 d’octubre del 2017 (data del 
referèndum català) ha aconseguit, a través 
de diverses empreses, contractes amb 
institucions controlades pel PP: l’adjudicació 
de la retransmissió en streaming de les 
compareixences del president i dels portaveus 
del Govern central (per 5.008.000 euros)  
i les connexions directes de TVE i RNE  
(per 1,5 milions), que s’afegeixen a la gestió 
dels canals interns del Congrés i del Senat.

(1) La sortida de Romy, company de viatge de tota la 
vida de Roures i Benet, cervell econòmic del grup i soci 
de Roures en una vintena de societats, té relació amb la 
investigació que s’instrueix als Estats Units sobre el cas 
Fifagate i que l’afecta les denúncies de suborns per part 
d’una trama corrupta dels capos del futbol mundial en 
benefici de Qatar. Roures exculpa el seu amic i atribueix 
tota la responsabilitat de l’afer a l’empresa participada 
Media World, dos responsables de la qual (Roger 
Huguet i Fabio Tordiu) col·laboren amb la justícia. 



43

9.2. LA PROPIETAT D’ALTRES GRUPS MEDIÀTICS
•	 Grupo Vocento

En premsa diària el grup té ABC, El Correo, El 
Diario Vasco, El Diario Montañés (Cantàbria), 
La Verdad (Múrcia), Ideal (Andalusia), Diario 
Sur (Andalusia), La Rioja (La Rioja), El Norte de 
Castilla (Castella i Lleó), El Comercio (Astúries), 
Las Provincias (País Valencià), Diario Hoy 
(Extremadura) i La Voz de Cádiz (Cadis). En 
agències de premsa, Colpisa. En revistes, 
Inversión & Finanzas i els suplements XL 
Semanal, Mujer Hoy, Corazón TVE i Cógigo 
Único. En ràdio, Vocento té un acord de 
col·laboració amb la COPE fins el punt que 
comparteixen informacions, col·laboradors 
i portals web. En TV compta amb Pantalla 
Digital, que controla el 55% de la Sociedad 
Gestora de Televisión Net TV; té acords 
d’associació amb Disney Channel, i participa 
en televisions locals d’Aragó, Astúries, La 
Rioja i el País Basc i en la xarxa de televisions 
locals del Grup COPE (Popular TV). A més, el 
grup és propietari de Veralia TV, productora i 
distribuidora de continguts audiovisuals i de 
cinema; Moka, companyia de comunicació 
i màrqueting; la plataforma digital Shows on 
Demand; l’empresa d’entreteniment Music 
has no límits, i 14 portals digitals: Pisos.
com, Autocasión, Infoempleo, Avanzar en tu 
cartera, Oferplan, Local Digital Kit, Guapabox, 
Ticketing, idecita, Bookfit, Eslang, Kiosco y 
Más, Media Digtal Ventures i Gellt.

El Grupo Vocento (resultat de la fusió, l’any 
2002, dels grups Correo i Prensa Española) 
és propietat de l’oligarquia basca: en són 
accionistes, a més del Bank of America, 
empreses financeres i industrials com 
Energay de Inversiones, Ouchena, Gruss 
Global Investors, Mezouna, Valjarafe i Casgo, 
que pertanyen a famílies de Neguri com les 
Ybarra, Urrutia, Bergareche i Aguirre i a l’antiga 
propietària d’ABC, Luca de Tena. El president 
del consell és Santiago Bergareche, ex-director 
general del BBVA i copresident de Cepsa, 
i entre els consellers destaquen Rodrigo 
Echenique (conseller i accionista del Banco 
Santander), Carlos Delclaux (ex-directiu del 
BBVA), Gonzalo Urquijo (president d’Arcelor i 
d’UNESID i conseller de Fetiberia) i Fernando 
de Yarza (procedent de Telefónica). El conseller 
delegat és Luis Enríquez.

L’any passat, el grup va declarar uns ingressos 
d’explotació de 423,9 milions d’euros, el 5,5% 
menys que el 2016; unes pèrdues de 4,8 
milions, amb una reducció del 92% amb relació 
a l’any anterior, i un deute de 56,2 milions,  
10,3 milions menys que a finals del 2016.

•	 Grupo Godó de Comunicación
Propietari o accionista de referència de 17 

empreses, editora dels diaris La Vanguardia i 
El Mundo Deportivo i accionista principal dels 
canals de ràdio RAC1 i RAC105 i dels canals 
de televisió 8tv i RAC105 TV. Des del 2003 
gestiona Barça TV en virtut d’una concessió. 
També té el 18,3% de Prisa Radio, filial del 
hòlding dirigit per Cebrián, i comparteix amb el 
Grup Boomerang la propietat de la productora 
audiovisual Veranda TV. Edita les revistes 
Psychologies, Historia y Vida, Playboy, Lonely 
Planet, TVmanía, Interiores, Cocinas y Baños i 
Salud y Vida.

El president, Javier Godó, compte de Godó, 
ha sigut vicepresident de La Caixa i conseller 
de CaixaBank. Durant els anys de la crisi, La 
Caixa ha concedit al Grupo Godó crèdits, 
pòlisses i avals per valor de 50 milions d’euros, 
sobretot perquè fes front al finançament de 8tv. 
El 2016 el grup va liquidar un préstec sindicat 
de 44 milions, gestionat per CaixaBank, que 
el 2010 havia rebut de la banca. A principis 
d’aquest any el hòlding tenia una plantilla de 
1.023 treballadors, 220 d’ells a La Vanguardia. 
Godó presideix un consell d’administració en 
què hi ha els seus fills Carlos i Ana i Juan Pablo 
Tornos, que fa funcions de secretari. A principis 
d’aquest any, els Godó n’han assumit tota la 
responsabilitat i Luis Conde, Enrique Lacalle, 
Bartolomé Masoliver i Josep Caminal, que 
fins aleshores n’havien format part, han estat 
desplaçats del nucli de la gestió a l’advisory 
board, un consell sense funcions executives.

En els seus 16 anys d’existència, la televisió 
dels Godó, gestionada per l’empresa 
Emissions Digitals de Catalunya, ha generat 
pèrdues agregades de 38,5 milions d’euros. 
Entre el 2010 i el 2016 les pèrdues van ser de 
33,6 milions i l’empresa va haver de fer una 
ampliació de capital de 950.000 euros. 

El múltiplex del grup tenia llogat a la CCMA 
el canal que havia deixat lliure Bom TV, pel 
qual la corporació feia passar, des del 2014, 
les emissions d’alta definició de TV3 (TV3 HD) 
i pagava als Godó 2,16 milions anuals. El fet 
que la CCMA, obligada a retallar despeses, 
ha decidit no renovar el contracte, que vencia 
aquest any, ha complicat encara més la 
situació del grup. L’any passat, Mediaset, 
escamada per la situació de la cadena, s’havia 
desprès del 30% de les accions, que tenia des 
del 2015. La deserció d’Alfons Arús, que feia 
el programa estrella de la cadena (Arucitys) i 
la substitució de Josep Cuní pel director de 
8tv, Ramon Rovira, fan preveure una baixada 
d’audiència –a finals de l’any 2017 no superava 
el 2%– i de publicitat, en benefici sobretot 
de Mediaset i Atresmedia, que, segons 
Comunicació 21, tenen fins a 4,4 vegades més 



44

recursos per competir per un 1% d’audiència 
que la cadena catalana.

Els resultats de 8tv són un llast per un grup 
que obté beneficis –l’any 2016 va declarar 
4,7 milions d’euros, 5,6 milions menys que 
el 2015– gràcies sobretot a RAC1. El mateix 
any, La Vanguardia, tot i reduir 4,4 milions 
en despeses de personal i rebre gairebé tres 
milions d’euros en publicitat institucional i 
subvencions de l’Administració, va perdre 
905.019 euros, a diferència d’El Mundo 
Deportivo, que en va guanyar 423.951. En 
el moment de tancar aquest informe el grup 
encara no havia presentat al Registre Mercantil 
els resultats de l’any passat.

•	 Grupo Zeta
Companyia editora dels diaris El Periódico 
de Catalunya, Sport, El Periódico de Aragón, 
El Periódico de Extremadura, Mediterráneo, 
Crónica de Badajoz, Diario Córdoba i Diario La 
Grada, i de les revistes Primera línea, Viajar, 
Woman, Autohebdo Sport, Cuore, Digital 
Camera, Código Nuevo, Rumore, Motor, Port, 
Cartoon Network, Disney Channel, Neox Kidz, 
New Súper Juegos i Stilo. També té un portal 
d’informació, RedAragón, i la productora de 
vídeos Zeta Media Lab.

A mitjans de 2017, el grup, en la sisena 
renegociació amb la banca des del 2005, 
va tancar un acord amb CaixaBank, Banco 
Popular, Banc Sabadell, BBVA i sis entitats 
més per refinançar un deute de 99 milions 
d’euros i va aconseguir una ampliació 
del termini de pagament, gràcies a una 
amortització parcial a compte dels 39 milions 
aconseguits amb la venda –a Penguin Randon 
House– d’Ediciones B, la joia de la corona, que 
té els segells editorials Bruguera, Vergara,  
B de Bolsillo, B de Books i B de Blok, amb 
filials als EUA i a sis països de l’Amèrica 
Llatina. Dos anys abans, el grup, propietat de 
la família Asensio, havia aconseguit renegociar 
amb el pool bancari un deute de 120 milions 
i el 2009, complint les exigències de La 
Caixa, havia acomiadat 442 persones. Tot i 
les reduccions de personal i les successives 
retallades salarials, a principis d’aquest any, el 
grup, seguint les recomanacions de Deloitte, 
ha tancat les revistes Interviú i Tiempo, que 
des del 2013 havien perdut set milions d’euros; 
ha acomiadat 135 treballadors d’El Periódico 
i les empreses auxiliars, reduïnt el 40% la 
plantilla del diari, formada fins aleshores per 
383 persones, i ha deixat al carrer un terç dels 
professionals del diari Sport. 

Les pressions de la banca i diferents actors 
polítics sobre el propietari del grup, Antonio 
Asensio, i el director d’El Periódico, Enric 
Hernández, els han dut a una reorientació de 
la línia editorial per distanciar-se del procés. A 

aquesta reorientació responen l’acomiadament 
del dibuixant Ferreres i els fitxatges de José 
Antonio Zarzalejos i Jordi Sevilla.

El consell d’administració del grup el formen 
Asensio, Francisco Matosas, Pedro Fontana, 
Serafín Roldán, Conrado Carnal, Andrés Tejero 
i Agustí Cordón, que és el conseller delegat. 
Cordón, un home de CaixaBank, ex-director 
de la Fira de Barcelona,ex-vicepresident 
del Mobile World Capital i ex-directiu de 
multinacionals del consum, ha d’afrontar 
“potencials operacions corporatives”, és a dir, 
la venda o fusió total o parcial del hòlding. A 
l’hora de tancar aquest informe, el candidat 
amb més possibilitats era el grup Vocento.

Entre el 2006 i el 2009 el grup va perdre 87 
milions d’euros, entre el 2010 i el 2011 en va 
guanyar 11 i entre el 2012 i el 2014 en va perdre 
19,3. L’any 2016, els ingressos consolidats del 
grup, que el 2014 havien arribat a 433 milions, 
van caure de 188 a 173 i el benefici net va 
passar de 12,4 a 5,8, tot i ingressar 736.000 
euros en subvencions de l’Administració. El 
patrimoni net era de 26 milions i els actius, de 
196. En el moment de tancar aquest informe 
el grup encara no havia presentat al Registre 
Mercantil els resultats de l’any passat.

La sicav de la família Asensio té un patrimoni 
de 100 milions d’euros, amb inversions a 
Orange, Repsol, Telefónica, Nestlé, Novartis, 
Pfizer i els fons d’inversió Black Rock,  
JP Morgan i Pimco.

•	 Unidad Editorial
Editora dels diaris El Mundo, Marca i 
Expansión i les revistes Telva, Yo dona, 
Actualidad económica, Diario médico, Correo 
farmacéutico, Fuera de serie, La luna de 
metrópoli i Marca motor, i propietària de 
Radio Marca, l’editorial La Esfera de los 
Libros, la distribuidora Logintegral, l’agència 
d’organització d’actes Last Lap i el quiosc 
digital multisuport Orbyt. Gestiona també una 
escola privada de Periodisme.

La companyia, fruit de l’absorció del Grupo 
Recoletos per part d’Unedisa (diari El Mundo) 
l’any 2007, és propietat del grup italià RCS 
(Rizzoli Corriere della Sera), que està en mans 
dels bancs Mediobanca i Intesa Sanpaolo i del 
magnat italià Urbano Roberto Cairo, propietari 
del Torino FC, que l’any 2016 es va fer amb el 
60% de les accions que fins aleshores estaven 
en mans de la família Agnelli. El president 
és Antonio Fernández Galiano. L’any passat 
va tenir uns ingressos consolidats de 300,5 
milions d’euros, el 5,6% menys que el 2016 a 
causa de la caiguda de l’11,2% en publicitat, 
i un resultat brut d’explotació (ebitda) de 32 
milions, el 9,5% més que l’any anterior. RCS  
va declarar uns guanys de 71,1 milions.



45

•	 Hermes Comunicacions
Hòlding editor d’El Punt Avui, que té edicions 
a les capitals de les quatre demarcacions 
provincials catalanes, a Reus i a Vic. El 
president és Joaquim Vidal Perpinyà, propietari 
de TV Girona i de la cadena de supermercats 
Valvi, actualment lligada a la cadena SPAR. 
Vidal és militant del PDeCat. Va ser alcalde 
de Sant Gregori (1983-1995) i senador per 
Girona (1996-2000). A més d’El Punt Avui, el 
grup edita L’Esportiu, els setmanaris Presència, 
L’Econòmic i Cultura, les revistes Catalonia 
Today(1) i Barçakids, i el portal digital El Punt 
Habitage. També és propietari del canal El 
Punt Avui TV. En el cinquè ERO des del 2009, 
el febrer d’aquest any, l’empresa, per fer front 
al descens de les vendes i dels ingressos 
publicitaris, ha tancat la seu de Barcelona, 
ha acomiadat 20 persones i ha pactar amb 
el comitè d’empresa 45 acomiadaments més 
–gairebé el 40% de la plantilla– i una retallada 
de sous. La proximitat de l’empresa editora; del 
conseller delegat, Joan Vall Clara, i del director 
del diari, Xevi Xirgo, i dels seus principals 
col·laboradors amb l’antiga Convergència han 
fet d’Hermes un dels principals beneficiaris 
de les subvencions del Govern, que des de 
l’any 2003 hi ha destinat gairebé 25 milions 
d’euros a través de les diferents empreses del 
grup: Hermes Comunicacions, Comit Premsa 
BCN, Comercialitzadora i Editora, Control 
de Serveis per a Mitjans de Comunicació, 
Taller d’Iniciatives Editorials, Maig 2011, Ben 
Plantada Edicions, Premsa Vallès Occidental i 
Corporació Catalana de Comunicació. 

•	 Edició de Premsa Periódica Ara SL
Editora del diari Ara. El president i principal 
accionista (el 40%) és Ferran Rodés, ex alt 
càrrec dels bancs Manufacturers Hannover 
Trust i Banesto, fill de Leopoldo Rodés, 
ex-vicepresident del Banco Urquijo i membre 
dels consells d’administració de La Caixa i 
Prisa. Els Rodés, a través de Mediaplanning, 
han controlat bona part del pastís publicitari 
que arriba als mitjans de comunicació. També 
en són accionistes la familia Carulla (cosa que 
explica que l’Ara no vagi publicar l’any 2016 

(1) El setmanari en anglès Catalonia Today, destinat a 
estrangers residents a Catalunya, el van fundar l’any 
2003 Carles Puigdemont, Ramon Grau i Francesc 
Fornells amb un capital de 3.006 euros. Un any després 
hi va entrar el grup Hermes amb Vall Clara al capdavant, 
i el 2005, Josep-Ramon Sanromà, que amb Puigdemont 
a la Presidència de la Generalitat va ser president en 
funcions de l’Institut Català de Finances després de 
passar, entre el 2006 i el 2011, pel Deutsche Bank i 
altres entitats financeres. Quan Puigdemont va deixar el 
setmanari i la redacció d’El Punt per accedir a l’alcaldia 
de Girona (2011), la seva dona, Marcela Topor, va 
continuar com a directora del setmanari i El Punt Avui 
TV la va contractar com entrevistadora. Actualment 
treballa a la Xarxa Audiovisual Local amb un home del 
PDeCAT, el conseller delegat, Francesc Pena, i el mateix 
Fornells. Segons El Confidencial, Catalonia Today ha 
rebut en aquests anys 438.380 euros en subvencions de 
diferents conselleries de la Generalitat.

la notícia que Lluís Carulla va haver de pagar 
una multa de 9,4 millones per frau fiscal) i el 
periodista Antoni Bassas. El mateix Bassas i 
els també periodistes Albert Om i Toni Soler 
són membres del Consell Assessor.

El conseller delegat és Salvador García Ruiz, 
que ha tingut responsabilitats a Goldman 
Sachs i Caixa Manresa. Al consell editorial hi 
ha Víctor Font, director general de l’empresa 
d’inversions Delta Partners. L’empresa ha 
perdut gairebé 12 milions d’euros des de 
la seva fundació, l’any 2010. La directora 
és Esther Vera, ex-cap del gabinet de 
l’exconseller de la Generalitat Andreu Mas-
Colell, que fa dos anys, quan va morir Carles 
Capdevila, es va convertir en la primera dona 
que dirigeix un diari a Barcelona, si s’exceptua 
el cas singular de María Luz Morales, que 
va dirigir La Vanguardia de juliol de 1936 a 
principis del 1937. 

•	 Grupo COPE
Societat bàsicament radiofònica que té en la 
Conferencia Episcopal el principal accionista 
(el 51%) i que gestiona la programació i la 
publicitat de les emissores de Vocento (ABC 
Punto Radio i, a Catalunya, Onda Ramblas). 
Té participació a les cadenes televisió Trece, 
Popular TV de Madrid, Rioja Visión i TV Popular 
del Mediterráneo. Entre els socis hi ha Vicente 
Boluda, el primer armador espanyol i  
ex-president del Real Madrid, l’Agrupación 
Mutua Aseguradora i l’ONCE. El conseller 
delegat és Fernando Giménez Barriocanal, 
gerent de la Conferència Episcopal i membre 
de la secta catòlica Camino Neocatecumenal, 
anomenada Els kikos pel nom del seu 
fundador, el pintor Kiko Argüello.

•	 Radio Blanca
Propietat de Blas Herrero, un ric empresari 
asturià ben connectat amb el PSOE. Gestiona 
DKiss i, a Catalunya, té dues llicències d’FM, 
les radiofòrmules Kiss Media i Club de Ràdio 
Terrassa i en TDT local participa en Publi 20, 
que té la llicència de la zona de Sabadell. 
Herrero va haver de pagar 330.000 euros de 
multa a Hisenda l’any passat. En dos anys 
d’existència DKiss ha perdut 10,5 milions. 
L’abril d’aquest any tenia una quota de pantalla 
del 0,7%.

•	 Secuoya
Empresa de Granada propietat de Cardomana 
(el 55%) i Sonsorchip (el 32%), presidida 
per Raúl Berdonés, que gestiona el canal de 
televisió TEN, que el 2015 li va ser atorgat 
pel Govern tot i que tenia un deute amb 
Hisenda de 2,29 milions d’euros. També 
gestiona la televisió autonòmica de Múrcia. 
Miguel Ángel Rodríguex, secretari d’Estat de 
Comunicació amb Aznar, va ser conseller de 
empresa fins el 2014. L’abril d’aquest any, 



46

Berdonés ha aconseguit del fons nord-americà 
Global Banker Capital 100 milions d’euros 
per finançar la segona fase del centre de 
producció La Ciudad de la Tele, a Madrid, i per 
expandir-se per Amèrica Llatina, on té negocis 
consolidats, especialment a Xile, Colòmbia i 
Perú. Precisament a Xile, ha tancat per deu 
milions un contracte amb Canal 13, una de les 

principals cadenes xilenes, per encarregar-se 
de la producció. El grup va estrenar la cadena 
TEN l’any 2015 amb una inversió de 22 milions 
d’euros, ampliada el 20016 amb 11 milions 
més. A final de l‘any passat sumava unes 
pèrdues de 12 milions i tenia un 0,3% de quota 
de pantalla.

9.3. SOCIETATS CATALANES QUE GESTIONEN RÀDIOS MUSICIALS
•	 Grup Flaix

Fundat i dirigit per Miquel Calzada, Mikimoto, 
i Carles Cuní. Calzada, un home de CiU, 
va cedir a mitjans del 2015 la seva part a 
Cuní, que és l’administrador únic de les cinc 
societats que gestionen Flaix FM i Ràdio 
Flaix. Aquesta última és l’emissora musical 
líder a Catalunya, amb 23 freqüències, 
només per darrere del Grupo Godó, que en 
gestiona 39. 

•	 Grup TeleTaxi
Propietat del locutor Justo Molinero, el grup el 
formen dues emissores musicals, Radio Tele-
Taxi i Radio RM.

•	 Ràdio Estel
Propietat de la Fundació Missatge Humà i 
Cristià, vinculada al Bisbat de Barcelona. 
L’emissora, que disposa de 12 freqüències, 
combina la música amb informació.





bcnencomu


	1. INTRODUCCIÓ
	2. PENETRACIÓ DELS MITJANS
	2.1. ÍNDEX DE PENETRACIÓ A ESPANYA I A CATALUNYA
	2.2. LA INFORMACIÓ POLÍTICA SEGONS EL TIPUS DE MITJÀ 

	3. CANALS I AUDIÈNCIES DE TELEVISIÓ
	3.1. LA DISTRIBUCIÓ DELS CANALS 
	3.2. LES AUDIÈNCIES
	3.3. ELS PROGRAMES MÉS VISTOS
	3.4. ELS INFORMATIUS PREFERITS PER PARTITS
	3.5. LES TELES DE PAGAMENT
	3.6. LA CAIGUDA DE TV3
	3.7. LA INDÚSTRIA AUDIOVISUAL

	4. �EMISSORES, FREQÜÈNCIES I 
AUDIÈNCIES DE RÀDIO
	4.1. DISTRIBUCIÓ DE FREQÜÈNCIES I EMISSORES
	4.2. LES AUDIÈNCIES
	4.3. RÀDIOS I TELEVISIONS COMUNITÀRIES

	5. �DIFUSIÓ I LECTORS DE DIARIS 
I PUBLICACIONS EN PAPER
	5.1. DAVALLADA CONSTANT DE LA PREMSA DIÀRIA 
	5.2. DIFUSIÓ DELS PRINCIPALS DIARIS A CATALUNYA
	5.3. DIFUSIÓ MITJANA DE LES PUBLICACIONS EN CATALÀ
	5.4. ALTRES PUBLICACIONS D’ÀMBIT ESPANYOL
	5.5. ALTRES PUBLICACIONS D’ÀMBIT CATALÀ

	6. ELS MITJANS DIGITALS 
	6. 1. EL CONSUM D’INTERNET A CATALUNYA
	6.2. DIGITALS SORGITS DEL DIARI ‘EL MUNDO’ 
	6.3. DIGITALS SORGITS DEL DIARI ‘PÚBLICO’
	6.4. ALTRES DIGITALS D’ÀMBIT ESPANYOL
	6.5. PUBLICACIONS DIGITALS DE CATALUNYA
	6.6. LES AUDIÈNCIES 
	6.7.  LA RÀDIO A INTERNET

	7. LA INFORMACIÓ A LES XARXES
	7.1. DE LA PÀGINA IMPRESA A LA JUNGLA DIGITAL
	7. 2. CAPITALISME 3.0

	8. LES AGÈNCIES DE PREMSA
	9. LA PROPIETAT DELS MITJANS
	9. 1. PROPIETARIS DELS GRANS GRUPS MEDIÀTICS
	9.2. LA PROPIETAT D’ALTRES GRUPS MEDIÀTICS
	9.3. SOCIETATS CATALANES QUE GESTIONEN RADIOS MUSICIALS


