“L’urbanisme ho pot canviar tot. L’urbanisme pot construir els nostres drets i desfer els seus privilegis. Aquest és l’urbanisme que jo defenso i que he practicat”. Aquesta ha estat una de les frases que ha pronunciat la fins ara Presidenta del grup municipal de Barcelona en Comú, Janet Sanz, en el moment d’acomiadar-se com a regidora. Sanz ha volgut escollir el darrer Plenari Municipal de l’any per a posar punt final en la seva trajectòria després de 14 anys vinculada a la política municipal. “Superilla no és només Consell de Cent, és una estratègia política que ha demostrat que tot això no només és un desig o un somni que va tenir Cerdà, que l’aposta del socialisme utòpic per conjugar en l’espai urbà la justícia social i el dret a la salut no només era necessària sinó que era possible”, ha explicat Sanz durant el seu comiat, traient pit d’una de les seves herències com a Tinenta d’Urbanisme i Mobilitat.
Sanz va convertir-se regidora l’any 2011, com a número 4 de la llista d’ICV, en un moment en què els convergents estaven al Govern municipal. Però va ser l’any 2015, quan els Comuns van arribar al Govern de l’Ajuntament de Barcelona amb Ada Colau, quan va agafar responsabilitats polítiques amb el PEUAT (un Pla per prohibir l’obertura d’hotels al centre de la ciutat) o empenyent la reserva del 30% d’HPO en noves construccions i grans rehabilitacions. Ara bé, a Janet Sanz se la recordarà sobretot per les polítiques que va portar a terme com segona Tinenta d’Alcaldia, dirigint l’Àrea d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat. Sota aquesta Tinència va fer possible l’allargament del tramvia de Glòries a Verdaguer, la radical transformació de la plaça de les Glòries i, sobretot, les Superilles i els eixos verds. “Només incomoda qui té capacitat de transformar”, ha proclamat Sanz, orgullosa de totes les transformacions urbanes que va portar a terme, fent referència al seu llegat.
L’encara regidora i Presidenta de Barcelona en Comú ha volgut finalitzar el seu discurs citant a Bertolt Brecht: “Les ciutats tenen la capacitat de proporcionar alguna cosa per a tothom, només perquè, i només quan, són creades per tothom”, una clara referència a les transformacions que va empènyer com a Tinenta responsable d’Urbanisme i Mobilitat.
Gemma Tarafa, nova presidenta de Barcelona en Comú
En el moment en què Janet Sanz entregui l’acta com a regidora, la presidència del grup municipal de Barcelona en Comú passarà a mans de Gemma Tarafa. Fins ara, Tarafa havia estat portaveu de Barcelona en Comú, un càrrec que ara assumirà Marc Serra. El regidor Pau Gonzàlez, per la seva banda, agafarà el relleu de Serra i es converteix en portaveu adjunt del grup municipal.
D’altra banda, amb la marxa de Sanz, una nova regidora entra al grup municipal: Tània Corrons. Nascuda a Manresa, Bages (1978), és llicenciada en Administració i Direcció d’Empreses a ESADE i ha fet un Màster en Ciutadania i Drets Humans a la UB. Durant vint anys ha treballat en la gestió econòmica financera d’empreses privades i d’ONGs. Ha estat membre de l’Executiva de BComú (2021-2023), on va ser responsable de Finances i portaveu del partit. Actualment, és responsable d’Organització i Territori de Comuns i assessora a la Diputació de Barcelona. Està vinculada a l’AVV Provençals de la Verneda i a la Comissió Catalana d’Acció pel Refugi. És una apassionada del surf.