Júlia Miralles: «El municipalisme ja té una agenda pròpia de la transformació»

La Fundació Sentit Comú ha presentat aquest divendres a la seu de Barcelona en Comú el llibre ‘Ciutats sense Por. Polítiques municipalistes en acció’, que recull les experiències de la xarxa global municipalista recollides a les segones jornades Fearless Cities, celebrades a Barcelona via online el 2021

La presentació ha anat a càrrec de la politòloga experta en polítiques públiques Júlia Miralles, editora del llibre i responsable d’Internacional de BComú, i de l’economista Tània Corrons, portaveu de BComú i patrona de la Fundació Sentit Comú, qui ha explicat que la mateixa neix de la voluntat dels partits Bcomú i Catalunya en Comú de «crear un espai per pensar pausadament -en moments convulsos com el que s’ha viscut aquest dia amb el trencament del govern català d’ERC i JuntsxCat-, fugint de la immediatesa» per centrar-se en la reflexió política de fons i generar pensament. Corrons ha advocat per «generar un nou sentit comú en temps de crisis continuades» i ha defensat que «l’única manera de fer-ho és en comú».

És per això que la Fundació ha endegat 4 projectes: la xarxa mundial municipalista Fearless Cities, que té per objectiu «radicalitzar la democràcia, feminitzar la política i aconseguir una economia més verda i justa» i que en la seva segona edició va reunir 1.200 persones de més d’una cinquantena de països i que ha donat per resultat aquest llibre; la revista ‘La Pública’, amb un primer número centrat en una transició ecològica justa i una línia d’aposta per l’art gràfic; un programa de recerca i formació que s’iniciarà aquest novembre, i la Futura Channel, un canal de comunicació comunitària transmèdia.

Per la seva part, Júlia Miralles ha agraït la participació dels més de 50 autors que han fet possible el llibre, activistes de moviments socials i càrrecs públics d’ajuntaments del canvi d’arreu del món que treballen per noves formes de fer política municipal. Ha recordat que el 2017 es van ajuntar per primera vegada a Barcelona i el 2021, ja amb més experiència de govern, van participar en les segones jornades del Fearless Cities. Miralles ha posat en valor «el dinamisme i la vitalitat» del moviment municipalista que reivindica polítiques públiques des d’allò local i ha assegurat que el municipalisme ja té «una agenda pròpia de la transformació» i que aquest llibre recull com han evolucionat, com han governat i com han aplicat projectes en aquests darrers 5 anys les formacions polítiques sorgides dels diversos moviments reivindicatius populars, nascuts al caliu del 15M i l’Occupy Wall Street.

Quant al moment actual, l’editora de ‘Ciutats sense Por’ ha assenyalat que després de la crisi de la pandèmia, ara tornem a viure «crisis encadenades» i de nou ens exigeixen a la ciutadania ajustos i sacrificis que comporten més retallades de drets i que amb la invasió d’Ucraïna i la guerra s’agreugen i a més s’hi suma la crisi energètica «amb una incapacitat manifesta dels governs per dur a terme una transformació indispensable en temps d’emergència climàtica».

D’altra banda, Miralles ha emfatitzat que «els governs locals i els moviments socials poden ser l’esperança» davant la grisor que ha portat l’extrema dreta, que ja és una realitat en varis països del món: als EUA en l’època de Trump, al Brasil de Bolsonaro, ara a Itàlia amb Meloni… I ha recordat que les ciutats i els municipis històricament han estat impulsors de canvis transformadors, tant a l’època de la 2a República espanyola com més recentment a ciutats del canvi com Barcelona, o a Xile amb les impressionants mobilitzacions socials i l’arribada de Boric al Govern.

És per això que en la presentació del llibre de les segones jornades del Fearless Cities s’ha volgut comptar amb representants d’altres ciutats valentes que han estat i seguiran sent «motor de canvi transformador i una alternativa clara a l’extrema dreta», projectes germans dels comuns de Bologna (Itàlia), de Nova York (EUA) i de Rosario (Argentina).

L’argentina Caren Tepp, regidora de Ciudad Futura a Rosario, ha explicat que són la segona ciutat del país amb un milió d’habitants i des de fa 10 anys una de les ciutats més conflictives per la violència urbana i els homicidis ocasionats pel narcotràfic. Ciudad Futura és la principal força opositora a Rosario i el seu repte és donar alternatives viables per afrontar els problemes generats per la crisi econòmica, cas de l’elevat índex d’atur i l’augment de la pobresa. Per això han proposat construir una empresa pública d’aliments de gestió compartida amb l’estat des de la seva experiència cooperativista. «Una estratègia per dalt i per baix, per combatre el narcotràfic i urbanitzar els barris populars, perquè tinguin accés a l’aigua potable i crear projectes alternatius sobretot per a la joventut», ha concretat Tepp. A més, han aconseguit fer realitat la seva proposta d’agència anti rentat de diner que prové de la corrupció i el narcotràfic «per acabar amb el cercle de la violència».

Per acabar, la regidora de Rosario ha anunciat que, del 19 al 21 d’octubre, celebraran les primeres jornades llatinoamericanes del Fearless Cities amb representants del municipalisme global de més de 50 països i on participarà Júlia Miralles en nom de BComú.

L’activista novaiorquès Gabe Tobias, estratega polític i cofundador de Movement School, ha traslladat el moment complicat que viuen als EUA amb l’extrema dreta «guanyant poder i actuant ja com moviment feixista». Precisament ha lamentat l’absència a l’acte de la regidora demòcrata de la ciutat de Nova York, Tiffany Cabán, que ha estat amenaçada recentment per la reacció.

Davant d’aquesta realitat, l’ala esquerra de Partit Demòcrata i els moviments socials de NY fan el possible per enfortir-se després d’anys durs de trumpisme. En aqurst sentit, Movement School és una experiència comunitària d’esquerres i sindicats que vol anar més enllà del període electoral que va d’aquest any fins el 2024, amb l’objectiu de «transformar l’economia amb una visió progressista més tangible», segons Tobias. L’activista ha destacat la victòria que significa pels demòcrates que el Congrés dels EUA hagi aprovat una nova llei d’economia verda que prioritza les energies renovables. Tot i així ha contraposat que Nova York acabi de declarar l’estat d’emergència per l’arribada massiva de migrants, expulsats cap a estats governats per progressistes per estats governats per l’extrema dreta com Texas i Florida. El repte per tant és «aplicar noves polítiques socials perquè si no el Partit Demòcrata perdrà el poder», ha conclòs Tobias.

L’acte de presentació del llibre ‘Ciutats sense Por. Polítiques municipalistes en acció’ ha acabat amb la intervenció d’Emily Clancy, tinenta d’alcaldia de Bologna Coalizione Civica, que ha analitzat el nou moment que viu Itàlia amb la victòria de l’extrema dreta de Meloni en les recents eleccions i ha advocat per «apropar la política a la gent i buscar solucions junts i intentar portar els moviments socials a les institucions com a part de la solució a la situació actual a Itàlia i al gir que ha fet cap a l’extrema dreta.»

Per llegir tots els articles relacionats, fes click aquí.
Rep al teu Telegram o Whatsapp les últimes notícies de Barcelona En Comú.

També et pot interessar

Subscriu-te a la nostra newsletter

Rep al teu correu tot el que estem fent als barris de Barcelona. Fent click a "Subscriure's", accepto que Barcelona En Comú utilitzi la informació que proporciono per enviar-me actualitat per correu electrònic. Per saber més, consulta la nostra Política de privacitat.