Barcelona En Comú proposa una T-Ambiental per fomentar l’ús del transport públic

Introduir la T-Ambiental, un nou títol de transport que costi 50 euros al mes i permeti viatjar de forma il·limitada a tres zones tarifàries. Aquesta és una de les propostes que el número dos de la candidatura de Barcelona En Comú, Gerardo Pisarello, ha presentat avui per promoure la mobilitat en transport públic. En un contacte informatiu, Pisarello ha valorat també la situació de col·lapse que ha patit aquest matí la xarxa ferroviària i que respon, ha assenyalat, tant a una manca d’inversions per part de l’Estat com a una manca de lideratge del govern municipal de CiU per reclamar aquestes inversions en transport públic.

Acompanyat per la número 10 de la llista, Mercedes Vidal, Pisarello ha subratllat els problemes per a la ciutat i per a la salut dels seus veïns i veïnes que comporta l’ús intensiu del vehicle privat i la contaminació que genera. Aquesta contaminació, han explicat, provoca 3.500 morts prematures, 1.800 ingressos hospitalaris, i 5.100 casos de bronquitis crònica cada any a l’àrea metropolitana, segons el Centre de Recerca i Epidemiologia Ambiental.

Enfront d’això, ha afegit, “a Barcelona existeix una planificació força ambiciosa en matèria de mobilitat, i un aparent consens entre diverses forces, però en aquests quatre anys els avenços han estat molt lents i insuficients”. Davant d’això, Pisarello ha reivindicat “un lideratge públic fort” que promogui el transport públic, i ha desgranat els cinc principals eixos de mesures que BComú proposa per assolir aquest objectiu: guanyar el carrer per als vianants, millorar la xarxa de carrils bici, desplegar la totalitat de la xarxa ortogonal d’autobusos, connectar el tramvia per la Diagonal i introduir mesures tarifàries que afavoreixin l’ús del transport públic.

En aquest sentit, BComú proposa ampliar la T-12 fins els 16 anys i crear una T-Ambiental que costi 50 euros al mes i permeti viatjar en tres zones tarifàries en tots els modes de transport, com bus, metro, tramvia, ferrocarrils, rodalies, i també carsharing i bicing. Aquestes mesures permetrien un increment dels usuaris del transport públic, la qual cosa revertiria en un augment d’ingressos que permetria finançar-les.

Quant a la connexió del tramvia per la Diagonal, Vidal ha assegurat que és “una mesura prioritària” avalada tècnicament i que només resta aturada “per un bloqueig polític”. Ha denunciat també que la implementació a mitges de la xarxa ortogonal d’autobús per part de CiU ha suposat en molts casos una retallada de freqüències en les línies convencionals, i ha apostat, d’altra banda, per estendre la xarxa de carrils bici a l’àmbit metropolità i garantir-ne una bona connectivitat i seguretat.

Sobre el col·lapse ferroviari registrat aquest matí, Pisarello ha recordat que els problemes reiterats a la xarxa de trens “té a veure sens dubte amb la deficitària política d’inversions de l’Estat central”. “Però també”, ha afegit, “amb la manca de lideratge públic de l’Ajuntament, que ha fet servir la seva capacitat d’incidència per demanar l’ampliació de la ronda del litoral, per impulsar projectes com el del Morrot, que no afavoreixen el transport públic, però que ha estat incapaç d’usar la seva capacitat de pressió per demanar un objectiu fonamental en aquest moment com és el de la millora de la xarxa de rodalies”.