Miércoles, 9 junio, 2021

Els interessos d’AENA

L’Ajuntament de Barcelona ha encarregat un estudi per buscar alternatives a l’ampliació de l’aeroport que estiguin alineades amb les demandes de la ciutadania.

En les darreres setmanes, actors econòmics importants com AENA i Foment, molts d’ells reunits a l’auditori d’ESADE la setmana passada, s’han coordinat per pressionar els governs de Barcelona i de la Generalitat a donar suport a l’ampliació de l’Aeroport del Prat. Amb discursos que només responen al seu benefici, saben escenificar molt bé la seva força, per tal que la gent comuna pensem que els seus interessos són els nostres. Però la veritat és que AENA, encara que gestioni un servei públic, té grans inversors darrera, i ha engegat una campanya mediàtica per disfressar els seus interessos privats d’interès general. Per què AENA vol invertir 1.600 milions d’euros per ampliar l’aeroport de Barcelona quan els experts diuen que el creixement de l’aeroport és incompatible amb els objectius de reducció d’emissions marcats en els acords internacionals? Per un interès privat: l’aeroport de Barcelona sembla ser el més rentable dels que té AENA; és a dir, el que generarà més beneficis futurs als seus inversors.

Ara fa deu anys ens van posar en una situació semblant, i en aquell moment es va optar per l’ampliació. Sembla que els protagonistes de la trobada a ESADE s’han quedat encallats en aquell moment, quan el creixement econòmic anava de la mà del totxo, el petroli i el turisme low cost. Però s’ha quedat enrere de la societat civil del nostre país, que en els darrers anys ha estat volcada en pressionar les institucions perquè es posin solucions a l’emergència climàtica i sanitària, reduint la contaminació i cuidant la vida, però també en reclamar la diversificació de l’economia, per exemple prioritzant sectors d’alt valor afegit com la transició ecològica, la innovació i la ciència.

És per això que l’Ajuntament de Barcelona ha encarregat un estudi per buscar alternatives a l’ampliació de l’aeroport que estiguin alineades amb aquestes demandes de la ciutadania. Amb el convenciment que la transició ecològica l’hem d’aprofitar com a eina per reactivar l’economia i generar llocs de feina, el consistori ha presentat una contraproposta per invertir els més de 1.600 milions d’euros que costaria l’ampliació proposada per Aena d’una altra manera: potenciant la mobilitat sostenible en tren i la utilització d’energies renovables a l’aeroport. És a dir, millorar el sistema de connexions ferroviàries i substituir 13.000 vols de petit radi, a ciutats com València o Madrid, per la seva alternativa en tren. I caminar cap a un model més sostenible amb tota una millora de la connectivitat elèctrica als avions o busos que operen dintre del mateix aeroport. Ambdues propostes es tradueixen en un projecte de ciutat aeroportuaria que crearà llocs de feina estables i de qualitat.

Barcelona en Comú diu sí a una inversió milionària que millori l’aeroport per fer-lo més competitiu i adaptat a les necessitats del segle XXI. Però en el context actual d’emergència climàtica i de crisis del model econòmic del segle passat, la proposta d’Aena és una mala proposta que augmentarà la massificació turística i incrementarà les emissions en un 50%. Estem obligats a innovar i buscar nous models, tant d’infraestructures com de diversificació de sectors econòmics, i estem d’acord que això passa per millorar les infraestructures de l’aeroport, les connexions ferroviàries i el sistema aeroportuari català.

El dilluns 14 de juny s’ha convocat la taula de treball sobre l’ampliació de l’aeroport. En ella està en joc no només el medi ambient, la nostra salut i el tipus de ciutat en la que volem viure i treballar, sinó també quins actors i amb quins interessos volem que decideixin sobre les qüestions de ciutat i de país que són més importants.