Barcelona En Comú defensa obrir els equipaments culturals a la participació i gestió ciutadanes

L’alcaldable de Barcelona En Comú, Ada Colau, ha defensat avui la necessitat de “canviar el model de gestió” dels equipaments culturals per incorporar la participació ciutadana, la transparència en la gestió i la descentralització, per articular millor la seva relació amb els diversos territoris de la ciutat. Ha apostat així per impulsar un “pla de gestió comunitària” per als equipaments culturals i centres cívics, seguint el model de referents com l’Ateneu Popular de Nou Barris.

En la línia d’enfortir la funció de la cultura com a eina de democratització, Barcelona En Comú vol portar encara més lluny el model actual de “gestió cívica” dels equipaments de proximitat. D’acord amb la demanda que existeix per part d’entitats com les englobades en la Plataforma de Gestió Ciutadana, l’objetiu és potenciar la cultura de proximitat orientada pels criteris de l’economia social i solidària.

En un contacte informatiu, tant Colau com el número dos de la candidatura, Gerardo Pisarello, han reclamat “millorar la governança democràtica” d’institucions com l’ICUB o el MACBA, “que avui són institucions cansades, envellides”. “Cal reformar-les perquè, a banda del sector privat i l’Administració, s’hi garanteixi la representació del sector cultural i també del gran absent, les entitats socials i la ciutadania organitzada”.

En aquest sentit, Barcelona En Comú aposta per ampliar la composició d’instàncies com el Consell de la Cultura o el Patronat del MACBA. També s’aposta per la necessitat de replantejar el funcionament d’aquestes institucions a través d’un diàleg continuat amb els tècnics i professionals implicats. “Els tècnics i professionals de l’administració pública de cultura són qui manté sovint en marxa les nostres institucions en situacions de mal govern. Tenen capacitats i coneixements que no poden desenvolupar per l’actual manca d’iniciativa política que també pateix la cultura”.

Pisarello ha recordat que el 75% dels visitants dels museus són turistes, i s’ha mostrat convençut que “si l’assistència del públic local és limitada no és perquè siguin cars, sinó per un model de cultura que no ha aprofitat el teixit social als barris”. En aquest sentit, resulta imprescindible plantejar el “retorn social” dels grans equipaments públics como els museus i els teatres, potenciant els seus departaments educatius, enfortint les taules de treball i els plans de contractació d’educadors en aquest àmbit. Resulta també urgent crear instàncies àmplies de col·laboració entre els nombrosos projectes que treballen posant en relació la cultura i l’educació, tant en les institucions públiques com en el tercer sector.

Pisarello ha destacat també que Barcelona En Comú comparteix la preocupació de la plataforma Construïm Llotja. “Ens agradaria que es recuperés la Llotja del carrer Avinyó, actualitzant la funció emblemàtica que va tenir el segle XX com a escola d’arts i disseny per la qual van passar Picasso, Miró o Fortuny, i convertint aquest espai en un nou hub d’educació artística i disseny, amb un fort vincle territorial”. Barcelona En Comú considera que s’hauria d’arribar a un acord entre administracions per poder dur a terme aquesta recuperació.

Suport de BComú al Dia Sense Música

D’altra banda, durant la seva intervenció Colau ha anunciat el suport de BComú a la reivindicació del sector musical, que celebra avui una jornada sense actuacions en directe per reclamar la rebaixa de l’IVA cultural. Per aquest motiu, en l’acte central previst aquesta tarda a la plaça de Catalunya, “assistiran els músics que havien d’actuar, però no tocaran en directe”. “Ens sumem així a la mobilització d’un sector que ha viscut una enorme precarització amb l’increment abusiu de l’IVA cultural”, ha afirmat Colau.