Barcelona En Comú anima a la ciutadania a treballar conjuntament perquè el canvi no s'aturi a les properes eleccions generals

El centre poliesportiu de l'Estació del Nord de Barcelona, s'ha omplert amb unes 2.000 persones aquesta tarda per l'acte “El canvi no s'atura. Cap a les eleccions generals del 20D”. Durant l'acte, impulsat per Barcelona En Comú, les diferents personalitats que han pres la paraula han demanat impulsar candidatures ciutadanes que recullin el màxim de sensibilitats possible per les properes eleccions generals.

Les diferents intervencions han posat de manifest que el canvi que va començar el passat 24M a les “Ciutats del Canvi” ha de ser imparable. S'ha fet una crida a que totes les persones, plataformes ciutadanes, moviments i forces polítiques que varen participar del 24M es mobilitzin de nou per aconseguir que el 20D sigui una continuació d'aquest canvi. Aquestes candidatures ciutadanes han de ser una expressió del que cada cop reclama més gent: més i millor democràcia, reconeixement de les diverses sobiranies de l'Estat, més respecte a la democràcia municipal i en general una recuperació de les institucions per a la ciutadania.

Gerardo Pisarello, primer tinent d'alcalde de l'Ajuntament de Barcelona, ha estat l'encarregat de donar la benvinguda a l'acte, i ha destacat que el 24 de maig es va demostrar “que hi havia alternatives” i que “era possible tenir governs laics i republicans”. Pisarello ha cridat a la fraternitat de les perifèries de l'Estat espanyol i d'Europa “contra les arrogàncies de les elits” i ha enviat un missatge a Juncker, Merkel i Rajoy: “Estem encenent una nova espelma d'esperança per il·luminar un altre món sense vosaltres”.

Marta Sibina, exdirectora de la revista Cafèambllet i activista contra la corrupció i en defensa dels serveis públics, ha començat la seva intervenció presentant-se com una infermera que ha hagut de defensar la sanitat pública, com moltes altres persones. Alhora ha remarcat que el passat 24 de maig va demostrar dues coses fonamentals: “que guanyar és possible” i que “som molts els que tenim clar que quedar-se a casa no és una opció”. També ha recordat que la batalla electoral del 20D “no ens fa por”, perquè “som molts els homes i dones valents que sabem que hi ha molt a guanyar”.

Olga Rodríguez, periodista especialitzada en l'Orient Mitjà, ha fet una crida a la solidaritat amb les persones refugiades i a lluitar contra la xenofòbia: “Davant les migracions hi ha dues opcions: salvis qui es pugi, que és al que ens avoquen els governs, o la solidaritat”. La periodista ha recordat que “de la nostra solidaritat depèn el nostre futur, perquè acollir l'altre és acollir-nos a nosaltres mateixos”.

L'històric polític gallec Xosé M. Beiras, ha fet una crida a dur a terme un procés deconstituent des de baix, portat per tota la ciutadania: “una autèntica rebel·lió cívica”. Ha recordat que tant el Nunca Mais gallec com el procés sobiranista català “són part del mateix procés de transformació de l'Estat”. Beiras ha manifestat que hi ha marees de canvi des de Barcelona, passant per València fins a Andalusia, però el motor de canvi ha de ser la ciutadania, que ha de ser la protagonista per davant de les organitzacions polítiques. Beiras ha remarcat també que aquest és “el començament del definitiu canvi històric”, perquè el règim és un “constitucionalisme oligàrquic que està mort”. Per això, ha afirmat, cal articular “un front comú dels pobles i les classes oprimides per obrir un procés constituent”.

Per la seva banda, l'historiador dels moviments socials i activista Xavi Domènech, ha recordat com el canvi “era impossible segons tots” i com després del 24 de maig “va ser real”. “Badalona va expulsar a Albiol, les CUP i les CAVs protagonitzaven un terratrèmol, CiU perdia el cor de Catalunya i l'Ada es convertia en alcaldessa”. L'historiador també ha enviat un missatge a la vicepresidenta del Govern espanyol Soraya Saenz de Santamaria: “El 24 de maig va ser només el principi”. Per això ha dit que “les forces que es van aplegar llavors, conjuntament amb les forces polítiques que han sabut interpretar el seu temps amb intel·ligència i generositat, han d'actuar de nou”. L'historiador ha recordat que “no hi ha construcció nacional, si no és social”. Per això “hem de construir una nova Catalunya lliure, una Catalunya que ho vol tot", ha afegit. “Serem molt i moltes i tornarem a guanyar”, ha conclòs.

L'alcaldessa de Barcelona Ada Colau, ha tancat l'acte recordant que “tenim la responsabilitat de fer un govern popular que torni les institucions de la nostra ciutat als seus veïns i veïnes”. Colau s'ha referit al PP, que ha demostrat que “és capaç de qualsevol cosa per aturar el canvi i que no respecta les vides humanes”. Tampoc s'ha oblidat del PSOE, que “s'ha perdut pel camí perquè ha aplicat polítiques neoliberals i ha presentat com a candidata “a la responsable dels desnonaments exprés”. Per l'alcaldessa PP, PSOE, CiU i Cs tenen en comú “la seva política econòmica, però també que parlen de drets i democràcia sense haver trepitjat mai el carrer per defensar-los”. Colau ha enviat també un missatge a Podemos, recordant que més enllà de les sigles el que importa són els processos de canvi i el protagonisme de la gent: “heu estat sempre valents i ara us demano que ho continueu sent per posar els interessos col·lectius i les necessitats de les majories per davant de les sigles. Crec que amb persones compromeses i valentes com Xavier Domènech i Marta Sibina ho podrem aconseguir”. Ha tancat la trobada reafirmant que ara “és el moment d'empènyer juntes per acabar amb aquest règim de tristesa”, perquè aquesta és la forma de protegir els municipis del canvi.