Josep Fontana i Maria Salvo tanquen la llista de Barcelona En Comú

L’historiador Josep Fontana i l’activista i represaliada antifranquista Maria Salvo tancaràn la llista de Barcelona en Comú (BComú) per les properes eleccions del 24 de maig.

L’anunci s’ha fet aquest matí davant el recinte de “La Canadenca”, al barri del Poble Sec. L’antiga fàbrica va ser l’escenari al 1919 d’una de les vagues més importants de la història de Barcelona i va permetre conquestes tan importants com la jornada laboral de 8 hores.

Per l’alcaldable de BComú, Ada Colau, “la nostra és una candidatura nova, però amb memòria i fortament arrelada a la ciutat. Per això hem triat un lloc com La Canadenca, símbol d’una mobilització popular que va fer de Barcelona referent internacional de la conquesta de drets. I per això també estem orgullosos de poder comptar amb Maria Salvo i Josep Fontana, exemples d’un compromís amb la justícia social i les llibertats que té més vigència que mai”.

Josep Fontana s’ha mostrat convençut que Barcelona En Comú “és un moviment que ens permetrà entrar a l’Ajuntament per fer-hi neteja i obrir-lo als veïns i veïnes”. “No serà fàcil, per fer-ho necessitem el suport del carrer”, davant dels “grans partits que tenen tots els recursos”, ha alertat. “Vull tenir un Ajuntament que doni veu i vot a la gent”, ha afegit, recordant com a exemple la manera com el govern de Trias ha “degradat” el Paral·lel amb una reforma d’esquenes a veïns i veïnes com ell.

Maria Salvo, que no ha pogut assistir a la presentació per motius de salut, ha volgut traslladar el seu entusiasme amb el projecte de BComú, que “vol recuperar els mateixos valors pels qual tantes i tants vam lluitar”.

Nascuda a Sabadell el 1920, Salvo és ex presidenta de l’Associació Catalana d’Expresos Polítics i fundadora, l’any 1997, de l’associació Dones del 36, col·lectiu del qual és l’única supervivent. Empresonada per activitats clandestines en contra del règim franquista, patí tortures a la presó de Les Corts i passà anys reclosa a Saragossa, Madrid i Segòvia. Militant activa del PSUC i del moviment feminista, l’any 2003 va rebre la Medalla d’Honor de Barcelona i el 2005 fou guardonada amb la Creu de Sant Jordi.

Josep Fontana, nascut a Barcelona l’any 1931, és catedràtic emèrit d’Historia i director de l’Institut Universitari d’Història Jaume Vicens Vives a la Univesitat Pompeu Fabra. Mestre indiscutible de vàries generacions d’historiadors i cientìfics socials i figura destacada de la resistència democràtica al franquisme, l’any 2006 va rebre la Creu de Sant Jordi i el 2007, el Premi Nacional a la Trajectòria Professional i Artística que concedeix la Generalitat.

Fotografia: Pau Faus