Davant l’Emergència Climàtica, guanyem el futur

Ens trobem, com a ciutat i com a planeta, davant d’una Emergència Climàtica i ambiental. Un fet innegociable que amenaça la vida mateixa i que requereix d’accions valentes i urgents si volem tenir un futur.

Fa dècades que la ciutadania marca el camí, avisant què se’ns ve a sobre. En els darrers temps les persones joves han agafat el relleu: una generació s’està aixecant a tot arreu contra un sistema que no funciona. Cada divendres falten a l’escola per denunciar el que ja és una obvietat: no podem seguir destruint la natura amb l’excusa d’un creixement econòmic insaciable que posa en perill les nostres vides.

Aquesta crisi és conseqüència d’un model econòmic global obsolet. Un model depredador i injust, basat en la irresponsabilitat i l’avarícia d’uns pocs. Cal assenyalar els culpables: per una banda, les empreses de combustibles fòssils: Chevron, ExxonMobil, Shell, BP, REPSOL…, les grans indústries transnacionals (agrícoles, farmacèutiques, militars...) i de l'automòbil i, per l’altra, els partits que governen en connivència amb aquestes en contra del 99%.

Mai no hi ha hagut cap mandat democràtic per aquest ecocidi. Però fins ara les institucions, cooptades pels interessos corporatius, s’han mostrat insensibles davant de les alertes de la comunitat científica. Per això la solució passa perquè la ciutadania prengui les regnes i lideri la resposta. Això és el que estem fent des de l’Ajuntament de Barcelona, amb un Pla Clima i una Declaració d’Emergència Climàtica co-produits amb els veïns i veïnes, moviments i entitats de la ciutat.

O democratitzem la resposta a l’Emergència Climàtica i construïm un món més just i segur o serà l’extrema dreta qui se n’aprofiti per instal·lar la seva agenda perversa. Quan les flames, tempestes i fams desmenteixin, per fi, el seu negacionisme climàtic, la seva proposta serà la de campi qui pugui. De fronteres, guerra i genocidi.

Per tant, si no volem empassar-nos les receptes de Trump, Bolsonaro i Orban, hem d’unir-nos, reconèixer el lideratge de les comunitats més afectades - les persones joves, migrades, indígenes i del Sud Global - i sembrar una alternativa esperançadora.

No podem resignar-nos a un futur d’escassetat i conflicte, de por i d’odi. Tots i totes ens mereixem un futur. Els recursos naturals són finits però abundants i si els gestionem de manera democràtica, responsable, des de la proximitat i orientats cap a la justícia global, n’hi haurà per garantir una vida plena i digna per a tothom.

És per això que Barcelona En Comú:

• Dona suport i se suma a les mobilitzacions i la vaga pel clima convocades aquesta tardor a Barcelona i arreu del món.
  • Reivindica el nostre Codi d’Ètica Política i la renúncia a qualsevol finançament dels bancs o lobbies així com les ‘portes giratòries’, garantint així la nostra independència política de la indústria de combustibles fòssils.
  • Es compromet a prendre mesures valentes des de l’Ajuntament per fer de Barcelona un exemple de ciutat democràtica, verda i sostenible, i a fer d’altaveu de la justícia climàtica al món.
  • Exigeix al Govern Torra-Aragonès que apliqui la llei catalana de canvi climàtic i la de finançament del transport públic paralitzades des de fa anys.
  • Emplaça al Govern de Pedro Sánchez que convoqui una assamblea ciutadana per elaborar una llei estatal d’Emergència Climàtica sense cedir a les demandes de les empreses de l’IBEX i dels lobbies econòmics i financers.

L’ Emergència Climàtica ens obliga a construir un món més democràtic, just i humà i unes ciutats més verdes i saludables. Si no fem allò impossible haurem d’afrontar allò impensable. Estiguem a l’altura d’aquest moment decisiu. Demà serà tard.