Barcelona En Comú dóna suport a una acció de desobediència civil massiva per la justícia climàtica a Alemanya

Entre el 13 i el 16 de maig de 2015 tindrà lloc a Alemanya una acció de desobediència civil massiva contra les explotacions de carbó a cel obert de Lusatia (est de Berlín). Centenars d’activistes climàtics provinents de tota Europa es reuniran allà per denunciar la indústria dels combustibles fòssils i el sistema econòmic que la sustenta. Aquesta acció serà part de la campanya internacional per la justícia climàtica “Allibera’t dels combustibles fòssils”, que està tenint lloc entre el 4 i el 16 de maig, en la que persones de tot el món estan denunciant la indústria dels combustibles fòssils i demanant una justa i urgent transició ecològica.

Barcelona En Comú ha donat suport a la carta de suport internacional que el moviment per la justícia climàtica està circulant, juntament amb signataris com Noam Chomsky, Naomi Klein, Vandana Shiva, Susan George o Caroline Lucas, entre molts altres. Aquest gest de suport per la justícia climàtica reforça també l’aposta per un canvi de model de ciutat, més justa i ecològica, que posi la cura de les persones, dels animals i de tot el planeta per damunt dels interessos econòmics. En concret, s’ha donat suport al següent text: "Entre el 13 i el 16 de maig, nosaltres, junt a moltes altres persones estarem fent accions de desobediència civil per interrompre les activitats a l’explotació de carbó a cel obert a Lusatia. Obligarem a l’operador de la mina, l’empresa Vattenfall, a suspendre les seves operacions normals. Ens enfrontem així contra l’extracció i la crema de carbó, una de les causes principals del caos climàtic global. Tenint en compte la urgència del problema climàtic, veiem com a necessari i apropiat portar la lluita contra el canvi climàtic un pas més enllà – des de la protesta pública a la desobediència civil.

A l’agost de 2015, més de 1.000 persones van entrar dintre de l’emissor de carboni més gran d’Europa, a Rhineland, bloquejant l’extracció de carbó a Garzweiler per tot un dia. I el 2016, la campanya per aturar el carbó continua. L’empresa Vattenfall està intentant vendre les seves explotacions de lignit alemanyes a un nou inversor que continuarà utilitzant aquesta part bruta i destructiva del nostre sistema energètic durant les pròximes dècades. Aquest acord serà la inversió més gran en carbó a tota Europa – que resultaria en l’apertura de noves explotacions de carbó a cel obert, més reassentaments, contaminació dels sòls i les aigües i un desastre pel clima i per totes nosaltres.

Pensis el que pensis de l’acord que els governs van signar a París, podem estar d’acord en el següent: no es farà res significatiu per protegir el clima si no actuem des de sota, si no tanquem les infraestructures de combustibles fòssils, si no forcem als governs i a les empreses a abandonar els seus “business-as-usual”. No podem confiar-los el clima, sabent que volen aprovar el TTIP que contribuirà massivament al canvi climàtic i a la injustícia; que continuen subvencionant la indústria dels combustibles fòssils i l’expansió de l’extracció de combustibles fòssils. Prendrem cartes en l’assumpte i diem Ende Gelaende – Fins aquí hem arribat!”