Barcelona En Comú dóna suport a les reivindicacions dels sindicats dels estibadors

Des de Barcelona En Comú seguim reclamant la recuperació de serveis públics en sectors estratègics i denunciant els tractats neoliberals que imposa la UE des de fa anys,en la seva política de liberalitzacions i privatitzacions. Els ports són un servei públic a qualsevol país que reguli allò entra i surt per mar, i per aquest motiu, els treballadors han estat formats i han hagut de complir uns requisits específics.

El conflicte actual dels estibadors que es dóna ara amb els comitès d'empresa dels estibadors de tots els ports, comença després de consensuar una llei de Ports entre sindicats, patronal i govern espanyol, per adaptar les condicions laborals dels treballadors a les polítiques neoliberals que vénen de la UE, votades allí per PP i PSOE. L'any següent del pacte va aparèixer una denúncia anònima en contra d'aquesta llei i, arran d'aquesta, el Tribunal de Justícia de la Unió Europea resol amb una sentència que obliga a liberalitzar el sector de l'estiba. 

A Espanya, el ministre de Foment Íñigo de la Serna pretenia imposar un reial decret que va molt més enllà de les tres exigències que marca la sentència. I el president de Ports de l'Estat, Jose Llorca, va presentar una proposta per desregular el sector per complet i en direcció a una liberalització salvatge, posant en perill la professionalitat, l'eficiència i la productivitat d'un sector que ha funcionat fins i tot en èpoques de crisis, amb increments de beneficis i de productivitat. I és necessari recordar que existeixen multinacionals i grups d'inversors (COSCO Shipping, Noatum i JP Morgan) que estan esperant la liberalització total dels ports per tenir via lliure en el sector i treure'n benefici.

 Aquest és el transfons del conflicte del govern del PP amb els estibadors. Plantegen l'eliminació de les actuals condicions laborals dels treballadors, conquistades en dures mobilitzacions durant anys i pactades amb la patronal. La proposta d'acomiadar en 4 anys els actuals estibadors és perquè imperi la prestació de l'estiba amb la marineria dels bucs, amb la més absoluta esclavitud a la mercè de contractes de treball nuls en bucs amb banderes de conveniència. 

Per a Barcelona En Comú, els drets aconseguits no es poden vendre i deixar els joves que entrin a treballar en el futur amb condicions de precarietat.I no només estan en joc els drets i les condicions laborals dels treballadors, sinó que la proposta del Ministeri suposaria també la pèrdua de milers de llocs de treball directes. La introducció de les ETTs per a treballs auxiliars als dels estibadors ja va ser un pas enrere. Hi ha solucions si es vol negociar, com s'ha trobat a Alemanya, França, Itàlia o Bèlgica. Des de l'organització donem suport a les demandes dels sindicats del sector de l'estiba per la defensa dels seus drets laborals i animem a les mobilitzacions i les jornades de vaga previstes a partir del 6 de març.