Ada Colau: “Cal tancar la gran ferida urbana que és avui la Sagrera"

L’alcaldable de Barcelona En Comú, Ada Colau, ha assegurat avui que “cal redimensionar el projecte de la Sagrera” per tancar quant abans aquesta “gran ferida urbana que fractura els barris de l’entorn”. “No entenem que l’Ajuntament de Xavier Trias concentri els seus esforços negociadors amb l’Estat en intentar tancar l’operació del Morrot” enlloc de dur a terme la transformació de la Sagrera.

En una roda de premsa organitzada per l’Agència Catalana de Notícies (ACN), Colau ha recordat que “aquest ha estat un projecte mal dissenyat, que es va aturar perquè estava basat en les plusvàlues de la bombolla immobiliària, i ara l’Ajuntament vol substituir l’especulació immobiliària per la comercial”, projectant “un gran centre comercial en una zona que ja té tot el comerç de proximitat molt afectat” per les operacions d’ampliació de grans superfícies com La Maquinista o Heron City.

“No repetim els errors del passat”, ha reclamat Colau, apostant per impulsar urgentment els equipaments previstos i revisar el model de mobilitat per tal que prioritzi el transport públic, el vianant i la bicicleta, enlloc de “construir grans aparcaments que afavoreixen la connexió de l’estació amb vehicle privat”. L’alcaldable de BComú ha remarcat també que “no s’entén que les parts ja cobertes no s’estiguin utilitzant i segueixin vallades”, i ha apostat donar-los usos ciutadans de manera immediata, si cal amb una urbanització temporal senzilla o iniciant el parc previst allà on la coberta ja està feta.

“Barcelona En Comú aposta per un urbanisme redistributiu, que deixi enrere les grans obres faraòniques i aposti per moltes petites obres, d’escala humana, a mesura de cada barri, que prioritzin les necessitats de la ciutadania”, ha assegurat Colau.

S’ha referit també al Port Vell com un “mal exemple d’urbanisme que privatitza l’espai públic per a usos elitistes”, i s’ha compromès a “revisar la concessió de la marina de luxe i utilitzar la presència de l’Ajuntament al Port per retirar la tanca que el delimita i recuperar-ne així l’ús ciutadà”. Colau ha afegit que “d’altres espais de la zona en desús, com l’IMAX, han de ser sotmesos a un procés participatiu perquè els veïns i veïnes puguin decidir a què es destinen”.

Josep Maria Montaner, membre també de la candidatura de BComú, ha desgranat d’altres propostes en matèria d’urbanisme, com “impulsar una xarxa de corredors verds i cívics, que permetin fer les paus entre Barcelona i seu entorn natural”, així com “recuperar l’espai públic per a la vida quotidiana, amb molts més llocs per estar, places més toves, fires al carrer, activitats lúdiques, horts urbans, i no un espai públic conquerit per les terrasses i l’aparcament de motos”.

Preguntats per la connexió del tramvia per la Diagonal, Colau ho ha considerat “de sentit comú” i ha recordat el “retorn tan econòmic com en matèria de sostenibilitat i d’aposta pel transport públic” que té aquesta mesura. L’ha emmarcada en una estratègia de reducció progressiva del trànsit privat i de “recuperar les vies urbanes per tenir usos ciutadans i millorar el medi ambient”.