Ada Colau: “Barcelona necessita un ajuntament que combati de manera decidida la contaminació atmosfèrica”

La greu crisi econòmica i social que vivim actualment està acompanyada per una profunda crisi ecològica global. Barcelona En Comú posa al centre de les seves polítiques l'equitat, el benestar de les persones i la sostenibilitat. Continuar apostant per un model de ciutat que s’articuli sobre una espiral creixent de consum il·limitat no és desitjable ni realista, ja que té uns costos inassumibles per a la nostra salut, per a la natura, i per a les generacions futures. És per això que aquest dissabte estem celebrant al Centre Cívic Casinet d'Hostafrancs la primera jornada Barcelona, els barris i el món. Una ecologia en comú per parlar de com la nostra ciutat pot fer polítiques que apostin per un model de vida i una economia més sostenibles i en consonància amb el medi ambient.

Entorn a sis taules rodones temàtiques, Mobilitat i contaminació, Sobirania alimentària, Energia, Residus, Espais naturals i Serveis bàsics, es debaten sobre les polítiques que poden desenvolupar-se des de l’Ajuntament de Barcelona per transitar cap a una societat més saludable, menys motoritzada i amb més espais verds.

La candidata a l’alcaldia de Barcelona En Comú, Ada Colau, ha destacat en la inauguració d’aquesta jornada la importància que des de les grans ciutats, com la nostra, “s’assumeixi el gran repte del canvi climàtic” apostant per “un trencament amb les energies d’origen fòssil i nuclear i i la implantació de les energies renovables davant el poder dels oligopolis. I això es vol tirar endavant amb propostes de govern clares i contundents, lluny de polítiques d’aparador a les que malauradament estem acostumats.

Colau, en aquest sentit, ha dibuixat “una ciutat que desenvolupi propostes per reduir i recuperar al màxim els residus i es plantegi la creació sostenible d’ocupació local al sector a través de plans pilot als barris amb taxes d’atur més elevades”. La candidata també ha explicat que cal combatre de manera decidida la contaminació atmosfèrica i impulsar “un pla de xoc per promoure les vies de mobilitat amb menys impactes negatius (caminar, bicicleta i transport públic) i desenvolupar polítiques de reducció del transport privat centrades en els vehicles més contaminants”.

Colau també ha recordat la necessitat “d’un control exigent de la normativa de contaminació atmosfèrica derivada de les activitats del Port de Barcelona. I la promoció de mesures ambicioses de reducció de la contaminació que genera, en el marc de l’Autoritat Portuària i a través de la vicepresidència que ocupa el responsable de l’Ajuntament de Barcelona”.

En darrer lloc, la número 1 de Barcelona en Comu ha destacat les possibilitats que té l’Ajuntament de Barcelona per desenvolupar una política en clau ecològica amb clars beneficis socials. En aquest sentit, ha assenyalat la necessitat d’establir protocols de contractació que prioritzin el consum responsable i de productes de proximitat i estacionals que beneficïin el productor local als menjadors que depenen de l’Ajuntament. Una altra oportunitat s’obre en el camp de l’estalvi energètic. A través de la rehabilitació d’edificis, ha afirmat Colau, es pot obtenir un benefici per partida doble: reduir la factura energètica i l’impacte ambiental i crear ocupació local i sostenible.