Tens dubtes sobre les restriccions de trànsit per contaminació a Barcelona?

Amb aquest post intentarem resoldre’t algunes de les preguntes més comunes des que es van aprovar les noves mesures de l’Ajuntament per reduir el trànsit a l’àrea metropolitana de Barcelona els dies d’episodi d’alta contaminació.

A partir de l’1 de desembre del 2017, els cotxes sense distintiu ambiental de la DGT i les furgonetes anteriors a octubre de 1994 no poden circular entre les 7 h i les 20 h a la Zona de Baixes Emissions durant els dies d’episodi d’alta contaminació que determina la Generalitat de Catalunya, que són aproximadament tres cops l’any i duren entre un i tres dies. Queden exempts els vehicles de persones amb mobilitat reduïda, els serveis d’emergències (policia, bombers i ambulàncies) i els serveis essencials (mèdic i funerari).

1. Per què s’implementen aquestes mesures?

La contaminació de l’aire causa al voltant de 700 morts prematures a l’any, i perjudica la qualitat de vida de moltes persones, particularment la de la gent gran i els infants, així com la de persones amb malalties respiratòries i cardíaques. Estem prenent mesures per promoure la mobilitat sostenible (transport públic, bicicleta o caminar), però calen mesures estructurals si volem assolir els objectius que ens marca l’Organització Mundial de la Salut. La major part dels contaminants que respirem té origen en el trànsit i, per tant, és imprescindible actuar per restringir el trànsit dels vehicles privats més contaminants.

2. Quina és la Zona de Baixes Emissions?

Aquesta zona inclou tota Barcelona excepte les rondes, la Zona Franca-Industrial, el barri de Vallvidrera, Tibidabo i les Planes. També engloba àmbits dels municipis circumdants de Sant Adrià del Besós, L’Hospitalet de Llobregat, Esplugues de Llobregat i Cornellà de Llobregat. Consulta el mapa aquí.

3. Quins seran els cotxes que no podran circular en episodis d’alta contaminació?

Els que no tenen l’etiqueta de la DGT, és a dir els vehicles de gasolina anteriors al 2000 i dièsels d’abans del 2006, i les furgonetes anteriors a 1994. Si vols saber si aquesta mesura afecta el teu vehicle, introdueix la matrícula aquí

4. Com puc saber que hi ha un episodi d’alta contaminació?

L'Ajuntament de Barcelona informarà dels avisos preventius o episodis de contaminació a través dels canals d’informació de la ciutat (web, xarxes socials, servei de premsa). 
Pots rebre una alerta quan es produeixi un episodi si introdueixes el teu email al web Qualitat de l’Aire
Aquests episodis són aproximadament tres cops l’any i duren entre un i tres dies.

5. Com es reforça el transport públic en episodi de contaminació?

El transport públic es reforçarà un 10% per facilitar la mobilitat sostenible a la ciutat i habilitaran una targeta de transport, la T-Aire, de dos viatges, que costarà un 10% del que costen dos trajectes amb la T-10. 

6. Què passa si sóc un professional que necessito el vehicle antic com a eina imprescindible per desenvolupar el meu treball?

Aquest any podràs continuar fent la teva activitat ordinària si el teu vehicle té menys de 23 anys (menys de l’1% de les furgonetes seran afectades aquest any). Si no és així, els dies d’episodis hauràs de reestructurar els horaris de l’activitat.

7. No actuaran com a un element discriminador cap a la població amb rendes més baixes?

No, la població amb rendes més baixes de Barcelona són les que utilitzen menys el vehicle (menys del 15% tenen vehicle, enfront de la mitjana d’un 50% del conjunt de la ciutat), però sí que són perjudicades per l’impacte de la contaminació. De totes maneres, la política de disminució del trànsit s’implementarà de forma progressiva i, per tal de facilitar alternatives, pels dies d’episodi hem dissenyat una tarifació específica pels usuaris no ordinaris del transport públic (T-Aire) que ajudarà a pal·liar les necessitats especials que es donaran durant aquests dies, amb una rebaixa del 10% respecte a la tarifa actual de la T-10. 

8. No s’incentivarà la compra de vehicles nous, mantenint nivells de contaminació semblants?

Per evitar-ho ja està en marxa el sistema d’incentius per substitució dels vehicles contaminants (la Targeta Verda). Aquesta targeta proporciona a qui retiri un vehicle contaminant de forma permanent, tres anys de transport públic gratuït. A més, aquesta mesura va acompanyada per canvis en la mobilitat i l’urbanisme, tots ells orientats a prioritzar caminar, la bicicleta i el transport públic enfront del cotxe.

9. Com es controlarà que els cotxes vetats no circulin?

La Guàrdia Urbana farà aturar els turismes que circulin sense etiqueta. Comprovarà per la matrícula si poden circular. Si no els correspon etiqueta, els multaran amb 100 euros, 50 en cas de pagament immediat, com ja passa amb la majoria de sancions municipals. El propietari podrà continuar la marxa, però se li recomanarà que no ho faci, donat què s’exposa a que altra patrulla l’intercepti i l’apliqui una nova sanció.  

10. Es veurà afectat l’aparcament durant els episodis? 

Sí. Es penalitzarà els propietaris de turismes no residents que aparquin els vehicles més contaminants en la zona blava i verda de Barcelona amb un recàrrec de 2 euros més per hora. La mesura inclou tots els vehicles, excepte els catalogats com ECO i Zero emissions. 

11. Què he de fer si s’activa un episodi de contaminació?

Si pots, disminueix al màxim els trajectes en vehicle privat. Desplaça’t en transport públic, en bici o a peu, i si no tens cap més opció que utilitzar el vehicle privat, comparteix-lo amb algú que tingui el vehicle menys contaminant possible. Ens hi va la vida!

12. Què s’ha fet a la ciutat per combatre la contaminació de l’aire abans de recórrer a les mesures de restricció de trànsit?

Estem desplegant i reforçant la nova xarxa d’autobusos. Hem triplicat els carrils bici de la ciutat i aviat inaugurarem dues parades de metro de la línia 9 a la zona de La Marina, on la cobertura de transport públic era molt deficitària. També estem desplegant polítiques de pacificació del trànsit a molts carrers de la ciutat. 

13. Només Barcelona està implementant aquest tipus de mesures?

No, més de 230 ciutats de tota Europa tenen desplegades mesures similars. De fet, el que estem fent és posar-nos a la seva alçada i recuperar el temps perdut, perquè els governs anteriors no han volgut afrontar aquest problema de salut pública.


Més informació: 
ajuntament.barcelona.cat/qualitataire