L’Ajuntament de Barcelona, al costat de la ciutadania

La crisi del coronavirus és una pandèmia global que està fent aflorar les desigualtats més que mai. En aquest context, els serveis públics estan demostrant que són l’element clau per combatre aquest virus i, també, per lluitar contra aquestes desigualtats. L’Ajuntament de Barcelona està responent a les necessitats de la població amb mesures que, sobretot, estan destinades a pal·liar els efectes d’aquesta pandèmia en la gent més vulnerable, però també tenen per objectiu protegir la població dels efectes econòmics que tindrà. Aquí hi ha algunes mesures impulsades des del consistori:

1. Mesures per a persones i famílies vulnerables

Habitatge, emergències socials i teleassistència: aquestes tres paraules resumeixen les polítiques socials que s’estan impulsant per reduir l’impacte d’aquesta situació en la població més vulnerable.

 

2. Mesures per a les famílies

Les famílies, sobretot les que viuen aquests dies de confinament amb infants, veuran alleugerit l’impacte del coronavirus en la seva economia familiar amb una mesura destacada: no es cobraran les quotes de les escoles bressol, ni les de les escoles de música i el conservatori. A més, s’ha demanat a la Generalitat que garanteixi les beques menjador per a tots aquells infants que les necessitin. Tampoc cobraran la mensualitat els equipaments esportius de gestió municipal. A més, en col·laboració amb la Conselleria d'Educació, l'Ajuntament repartirà 3.000 tauletes a aquells alumnes que no disposin de mitjans per poder seguir el curs de manera virtual.

Pel que fa als abonaments de transport públic, es compensaran els que no s’hagin pogut usar i el servei de Bicing, suspès de manera temporal, perllongarà l’abonament el temps que duri la crisi.

I des d'aquest mes d'abril, Barcelona Energia, la comercialitzadora energètica municipal, permetrà ajornar els rebuts de la llum durant els propers tres mesos per aquelles persones i famílies que ho sol·licitin.

 

3. Mesures econòmiques

Les primeres mesures que es van anunciar des de l’Ajuntament anaven destinades a ajudar les petites empreses, els autònoms i els treballadors, per tal de reduir al màxim l’impacte econòmic que tindrà aquesta crisi. Totes les empreses proveïdores de l’Ajuntament mantindran el contracte amb el consistori sempre i quan no hi hagi regulacions d’ocupació no acordades, i es manté l’assessorament laboral de Barcelona Activa a través de telèfon i correu electrònic. Així mateix, tots els treballadors de l’Ajuntament estan autoritzats a fer teletreball per assegurar la cobertura dels serveis essencials. En col·laboració amb els sindicats, s'han reforçat els Punts de Drets de Defensa Laboral per atendre dubtes sobre riscos laborals o la pèrdua de feina. I s'ha habilitat un telèfon gratuït, el 900 533 175, per orientar a la ciutadania i resoldre qüestions sobre la seva situació laboral.

A més, s’ajorna el pagament de totes les taxes municipals (residus, terrases, turística) per tal que les empreses no hagin d’assumir despeses extra sense tenir cap tipus d’activitat, i els impostos municipals, com l'IBI o l'impost de circulació, tampoc s'hauran de pagar mentre duri el confinament. Tampoc es cobraran les zones blava i verda i no es multarà els vehicles més contaminants que no puguin circular per la Zona de Baixes Emissions.

El sector de la cultura, malauradament sempre precari, també disposa d’un paquet de mesures extra per tal que els equipaments, les companyies, els artistes, els festivals, etc. vegin afectats al mínim la seva activitat. Entre altres mesures, es destinarà una subvenció extraordinària d’1M€; es pagaran per adelantat part de l’import de les programacions posposades; s’ampliaran el Grec i el Districte Cultural per tal de poder programar les actuacions suspeses; i es compraran llibres per valor d’1M€ a les petites llibreries per alleujar la seva economia i ampliar el fons de les biblioteques públiques. Així mateix, l’alcaldessa ha demanat l’IVA cultural al 0%.

 

4. Mesures per garantir l’alimentació i el funcionament de la ciutat

Tal i com va establir el Decret del Govern, els establiments alimentaris i els mercats cobreixen una necessitat bàsica i, per tant, han de romandre oberts. Així ho fan els 38 mercats municipals, que han reforçat el servei a domicili. Mercabarna ha creat un pla de contingència propi i l’Ajuntament garanteix l’abastiment de totes les mercaderies amb una flexibilització de la càrrega i descàrrega.

Malgrat la immensa majoria de la població s’ha confinat a casa (les últimes dades apunten a un descens del 84% en l’ús del metro), la ciutat no s’atura del tot, i per garantir el seu funcionament, els transports públics han adaptat la seva freqüència, han reforçat el servei a les hores punta, per tal que els viatgers puguin mantenir la distància de seguretat, i del 2 al 9 d'abril seran gratuïts per facilitar el moviment de les persones que fan serveis essencials. També s’ha incrementat la neteja dels combois de metro i dels autobusos.

Així mateix, els serveis de neteja, recollida de residus també estan garantits i ja fa dies que es van tancar equipaments, parcs i jardins i es van aturar les obres municipals per evitar la propagació del virus.

 

5. Mesures per ajudar el servei sanitari i evitar el col·lapse

L'Ajuntament de Barcelona es posa al servei dels professionals sanitaris per tal de facilitar suport en tot el que calgui, i compta amb l'assessorament i experiència de Metges sense Fronteres. Entre les mesures acordades, s'han posat a disposició del Consorci Sanitari quatre pavellons esportius per a fer hospitals de campanya de suport a Vall d'Hebron, Hospital Clínic, Sant Pau i Hospital del Mar. El primer d'ells, situat al CEM Olímpics Vall d'Hebron, va rebre els primers pacients el 29 de març. S'ha reforçat l'Agència de Salut Pública de Barcelona, s'ha posat en marxa un magatzem municipal per a recollir donacions de material sanitari i s'ha treballat amb el Gremi d'Hotels per habilitar hotels com a centres medicalitzats i de suport al personal sanitari per al seu descans. El 2 d'abril va arribar directament de la Xina un avió amb 12 tones de material sanitari per als serveis essencials, i els Ateneus de Fabricació s'han obert per fabricar equips de protecció individual. D'altra banda, per facilitar els desplaçaments del personal sanitari, s'han habilitat aparcaments gratuïts al costat dels centres mèdics i 200 conductors i conductores de TMB s'han ofert voluntaris per traslladar pacients donats d'alta als seus domicilis.

Davant la manca de resposta de la Generalitat, que és qui gestiona les residències de la gent gran, l'Ajuntament ha creat una oficina tècnica per gestionar la desinfecció dels centres i reforçar el seguiment dels residents. Els Bombers de Barcelona col·laboren amb les residències en tasques de desinfecció i trasllat de malalts.

I en un moment com aquest en què el nombre de morts és important, l'Ajuntament ha demanat a la Generalitat un preu unitari del servei bàsic de defuncions, de 2.450€, per evitar la picaresca de les funeràries i garantir així el servei a tota la ciutadania.

 

6. Mesures de cures i suport col·lectiu

Totes aquestes mesures s’han dut a terme pensant sempre en el bé de la ciutadania i en garantir el funcionament dels serveis socials i bàsics de la ciutat. Des de les seves cases o llocs de treball, la gent segueix fent possible que la ciutat funcioni, i per això també s’ha pensat una iniciativa per ajudar totes les persones en aquests dies de confinament. La plataforma de participació ciutadana Decidim es posa al servei de veïns i veïnes, col·lectius, entitats, equipaments i organitzacions per a que comparteixin totes aquelles iniciatives culturals, de suport, de xarxa o d’oci que ofereixen. L’objectiu no és un altre que acompanyar, oferir eines i crear comunitat en un moment en què la nostra vida ha patit un canvi tant sobtat. Cadascú hi pot aportar el seu granet de sorra per crear un espai de cures i suport mutu que ajudi a rebaixar l’angoixa i la soledat que aquesta situació provoca. Les més de 200 iniciatives ja compartides són una mostra de l’important teixit col·lectiu i humà de la ciutat. A més, des de l'Ajuntament s'ha promogut la creació d'una xarxa d'empreses i particulars per a fabricar mascaretes i impulsar el teixit local.

Les criatures, que viuen aquests dies de confinament amb gran responsabilitat, també hi tenen molt a dir. Per això, l'Ajuntament ha habilitat Estimat diari, un web on podran explicar com estan vivint aquest moment i podran compartir desitjos, missatges i idees.

D'altra banda, per ajudar al benestar mental de la població, i contribuïr a alleugerir l'angoixa d'aquesta situació, l'Ajuntament de Barcelona i el Col·legi de Psicòlegs de Catalunya han habilitat diverses línies telefòniques per atendre, de la mà de diversos professionals, les inquietuds dels ciutadans i ciutadanes, amb especial atenció a col·lectius específics (persones que treballen com autònoms, treballadores de la llar i la cura, personal municipal en serveis essencials, persones joves..).. A més, també s'ha posat en marxa la iniciativa "Barcelona es mou dins de casa" per promoure l'esport durant el confinament. I per tal d'ajudar a compartir el dol, s'ha creat Barcelona Recorda, un llibre de condol col·lectiu.

Tens tota la informació actualitzada sobre les mesures de l'Ajuntament per fer front al coronavirus al web #BcnVsCovid19.