Joan Mena: "Amb les retallades del PDeCAT i ERC tenim el cos docent més precaritzat de tot Europa"

El programa d’educació ha centrat avui el tercer acte “Portem les polítiques de canvi a la Generalitat”, que s’ha celebrat al barri del Bon Pastor com a part del circuit complementari al principal de la campanya de Catalunya En Comú-Podem a Barcelona. Joan Mena, diputat d’En Comú Podem al Congrés dels Diputats, ha denunciat l’aplicació de “polítiques ideològiques” per part del PDeCAT i ERC. “Estem patint les retallades del PDeCAT i ERC, que han aplicat polítiques de retallades ideològiques, deixant el cos docent més precaritzat de tota Europa”, ha dit el diputat, qui ha explicat que el professorat català és el cos amb una de les taxes més altes d’interinitat a Europa. 

A més, el diputat ha afegit que el PP i Ciutadans utilitzen l’educació com un “arma llancívola”. En aquest sentit ha recordat que la Llei LOMCE continua vigent tot i que “fins a tres vegades s’ha derogat aquesta llei”. També ha manifestat que amb l’aplicació del 155 a més d’eliminar l’autogovern a Catalunya també es vulnera el dret a l’educació o la sanitat. “Sobre l’adoctrinament Joan Mena s’ha referit a l’ús que fa Ciutadans sobre aquest tema: “Senyor Ribera, deixi de parlar d'adoctrinament i parli d'una vegada dels problemes de l'educació catalana, que són les retallades que ha fet el PP en aquesta legislatura”.

Mena també ha dit en la seva intervenció manifestant la importància de posar l’educació com una prioritat dins del programa electoral. “L’únic que heretarem seran els nostres drets”, ha dit el diputat, el qual ha recordat que Barcelona és la ciutat a l’Estat espanyol que més inversió fa en política social: “Quan governem es demostra que es poden fer les coses de manera diferent i sense robar”. 

Finalment, Mena ha explicat que des de Catalunya En Comú-Podem es treballarà per revertir les retallades, proposant la inversió del 6% del PIB en educació; per recuperar la democratització dels nostres centres educatius; i pel principi del bé comú: “Com Ajuntament de Barcelona hem de defensar el dret a l’educació, donat que no és tolerable que a Catalunya hi hagi 1.017 barracons i en canvi es donin 30 milions a les escoles de l’Opus Dei”, ha manifestat el diputat.

Per la seva banda Laia Ortiz, segona tinenta d’alcaldia de l’Ajuntament de Barcelona, ha posat en valor el programa de Catalunya En Comú-Podem que s’ha fet en col·laboració amb la comunitat educativa. “Un dels eixos més importants del nostre projecte és parlar d’educació, que és un d’aquells pilars que ha d’estar al centre de qualsevol transformació social”, ha dit la regidora, la qual ha explicat que en els últims set anys a Catalunya i a l’Estat és quan més s’han reduït les oportunitats per a infants i joves. Segons Ortiz, “l’element clau per reduir les desigualtats socials és a partir de què la qualitat educativa arribi a tots els infants, independentment de la situació socioeconòmica de la seva família i vinguin del barri que vinguin. Si mirem la mitjana, tenim uns resultats bons en educació, però hi ha barris on menys del 10% acaba anant a la universitat”, ha afegit Ortiz.  

Per altra banda, la regidora ha explicat que al barri Bon Pastor l’Ajuntament ha posat en marxa un projecte educatiu que es diu “Escoles enriquides” amb moltes mesures de suport educatiu i econòmic, com ara més beques menjador. Altra de les prioritats de l’Ajuntament en termes d’educació pública ha estat la innovació:  “Avui hi ha 200 centres educatius a Barcelona que estan accedint a la 'innovació sense competir, col·laborant i compartint coneixement”

Rosa Belles, de l’Eix d’Educació de Barcelona en Comú, ha reivindicat escoles compromeses amb les comunitats. “Volem centres amb portes obertes on puguin anar la gent gran, els joves a jugar a bàsquet si no hi ha parcs als barris”, ha dit Belles.  Finalment, David Cadenas, activista de la Plataforma de l’Institut La Sagrera, ha destacat la manca de places a l’escola pública. “Estem patint perquè no hi ha places a l’escola pública i per solucionar aquest problema et proposen canviar de barri, però finalment els joves acaben anant a escoles concertades. Hi ha projectes de concertades que funcionen bé, però el punt lògic seria que els nens i les nenes poguessin fer tot el recorregut educatiu a la pública”, ha dit Cadenas.