Divendres, 7 setembre, 2018

Barcelona estima la Marina

Aquest dissabte reparem una injustícia i donem compliment a una reivindicació veïnal amb més de quaranta anys d’història. Finalment, el metro arriba als barris de la Marina. No podia ser que a la Barcelona del segle XXI, més de trenta mil barcelonins continuessin sense poder utilitzar el metro per traslladar-se de casa a la resta de la ciutat. No podia ser que els barris del sud-oest, justament allà on vivien els obrers que van construir el primer metro de Barcelona, estiguessin desconnectats. La Marina ha fet grans sacrificis per la ciutat: va perdre els seus horts, el seu accés al mar, les seves masies, però aquest amor per Barcelona no sempre ha sigut correspost. Era el moment de corregir-ho.

El metro ha tingut un paper primordial en la història de la nostra ciutat, ja que va facilitar el desplaçament diari dels ciutadans, va actuar com a refugi durant els bombardejos feixistes i es va convertir en un dels principals instruments de creació de la ciutat metropolitana, la ciutat real que ha anat vertebrant-se a mesura que s’ampliava la xarxa. Fer metro és fer ciutat. Com a alcaldessa, estic convençuda que invertir en el transport públic és invertir en la creació del futur de Barcelona: per construir una ciutat més neta, més justa i ambientalment més responsable que garanteixi el dret a la mobilitat dels seus ciutadans i el dret a la connectivitat dels seus territoris.

L’arribada del metro a la Marina té un significat especial que connecta amb el model de ciutat que estem promovent des de l’ajuntament: una ciutat cohesionada socialment i territorialment. De la mateixa manera que hem prioritzat la justícia social a través de l’impuls de polítiques socials i de vivenda, prioritzem la justícia territorial mitjançant inversions en els barris que més ho necessiten, perquè no és just que a la ciutat hi continuï havent barris de primera i barris de segona.

L’arribada del metro a la Marina facilitarà els desplaçaments metropolitans a les persones que hi viuen, però també facilitarà que la resta de barcelonins coneguin aquests barris que han passat d’estar on "la ciutat canviava de nom", en paraules de l’estimat Francesc Candel, a convertir-se en un dels punts de creació de la nova Barcelona, a partir de la transformació urbana que s’està duent a terme al barri de la Marina del Prat Vermell.

Lluita veïnal
Per tots aquests motius, l’arribada del metro a la Marina ha sigut una prioritat per a aquest ajuntament i hem fet un sobreesforç econòmic per desencallar la situació. Això no hauria sigut possible sense la tenacitat, l’empenta i l’esperit de lluita del teixit veïnal i associatiu de la Marina. No podem oblidar-ho.

De la mateixa manera que sense la lluita veïnal no tindríem avui moltes places, equipaments i espais verds que fan de Barcelona una ciutat admirada arreu, ha sigut la mobilització veïnal la que ha fet arribar el metro a la Marina. Els veïns són els autèntics protagonistes d’aquesta història i cal agrair-los que avui Barcelona sigui una ciutat més justa, més humana i més sostenible.