El dia abans d’una manifestació que reclama que els habitatges són per viure-hi i no per cap ús més, Barcelona en Comú ha denunciat que el Govern Collboni estaà impedint que es debati en Plenari la norma que prohibiria la compra especulativa. Precisament per això, la regidora Lucía Martín ha demanat que el “Govern municipal convoqui un grup treball operatiu per disposar de les noves eines urbanístiques per prohibir colivings, lloguers de temporada i compres especulatives”. De fet, Martín ha afegit que el Govern Collboni, després de 3 anys, ha congelat 5 sancions milionàries per l’incompliment del 30% que BComú va deixar en marxa quan estava a l’Alcaldia, substituint-les per sancions urbanístiques que no arriben als 3.000€.
Per la seva banda, la presidenta de Barcelona en Comú, Gemma Tarafa, ha impulsat un prec perquè Govern presenti en el pròxim Plenari l’aprovació del MPGM per prohibir l’especulació a la ciutat.Amb aquesta Modificació del Pla General Metropolita (MPGM) definirà els habitatges per viure-hi de manera habitual i permanent, impedint-ne la compra per a qualsevol ús més, com fer-ne colivings o lloguers de temporada. Exemple d’això és que a l’Eixample Dreta hi ha un 30% de pisos on no viu cap veïna, a Gràcia el 25% i, al Gòtic, els pisos sense que ningú hi visqui arriben al 32%. “A què estem esperant, sr. Collboni, a tirar endavant tots els mecanismes per aturar l’especulació?”, s’ha preguntat Tarafa. “Si vostè, Alcalde, o el PSC no actua, ho fan els especuladors, que cada dia es mengen un tros més de la nostra ciutat”, ha criticat Tarafa, fent palès que, amb la inacció de Collboni, són els fons voltor qui tenen impunitat per fer i desfer a la ciutat. “Per què no heu portat avui l’aprovació del MPGM que ens permetria que en sis mesos es prohibessin els lloguers de temporada i amb els coliving?”, ha qüestionat Tarafa, fent referència a què Collboni manté bloquejada la norma urbanística que ho impediria.
La prohibició de lloguers de temporada i colivings és un acord de les ordenances fiscals (OOFF) que s’arrossega des del 2024. A més, a finals de l’any passat també va ser un punt de negociació perquè BComú aprovés les OOFF d’enguany. Recentment, la Generalitat de Catalunya va presentar de la mà amb Comuns 4 informes jurídics que avalaven la prohibició de les compres especulatives. “Quan no es compleix amb els acords signats, qui perd és la ciutadania”, ha clos Tarafa.